3079
Sök

Check engine Saab 9000 CSE-97 LLT

69 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
#1
Har haft problem med min bil.
När jag ställde på den för ca 2 veckor sedan så reagerade jag på att soppapumpen aldrig slog ifrån när jag bara hade tändningen på, samt att den va rätt trög startad mot vad den brukade vara. Ett par dagar senare så började "Check engine" lampan att lysa och gav 4 blinkningar. Så jag bytte tempgivare i helgen och jag lyfte av plus polen i ca 1 timme. Startade den senare och den hoppade igång direkt. Allt funkade perfekt till igår då lampan tändes igen och den började få lite hög tomgång. Svårstartad var den också. Vad kan vara fel? Har tempgivaren pajjat igen eller kan det vara nått jag har missat när jag skruvade med den i vintras?
Tog bort tryckröret för polering och monterade en annan dumpventil samt en laddtrycksmätare som jag kopplade in mig på insuget. Kan det göra så det blir fel någonstanns?

Vore tacksam för svar.
Senast redigerat av Gripen12 (31 mars 2012)


562 Inlägg
31 mars 2012
#2
Jag hade exakt samma felkod som du hade på min Saab (läste dock ut med Tech 2).

I mitt fall så bytte jag termostat och det funkade klockrent, då felkoden (som jag hade) baseras på att tempgivaren inte ger en viss temperatur som den borde ge efter en viss tid som motorn varit igång. Kommer inte ihåg exakt vad koden hette och vilket nummer det var men den talade om att det var en felfunktion i tempgivaren.

Jag skulle iaf testa byta termostat.

9-5 Aero Sedan -05

69 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
#3
Idag går bilen igen men man vet ju aldrig om de kommer tillbaka. Isf ska jag testa att byta termostat.
Tack för hjälpen!


2 Inlägg
2 april 2012
#4
Tjena! Det låter som att det kan vara kallstartgivaren. Hade det felet på min 900 SE. Just för att den är svårstartad
när den är kall.  Check engine lampan lyste konstant på min. Den hade stått avställd ett tag dessutom.
Den ger extra bränsle vid kallstart och sedan ska den känna av när temperaturen stiger i insuget och då ger den indikation till ett lägre normalt bränsletryck. Kanske kan den högre tomgången bero på att den inte får rätt indikation från kallstartgivaren och därför ökar tomgången istället för att sänka den. Det kan räcka att rengöra kallstartgivaren, beroende på hur den ser ut.
Ifall detta inte hjälper får man koppla in felkodsläsaren för att exakt se vad som ger felkoden.
Mvh Jocke


1 019 Inlägg
2 april 2012
#5
Jockes-Garage skrev:
Tjena! Det låter som att det kan vara kallstartgivaren. Hade det felet på min 900 SE. Just för att den är svårstartad
när den är kall.  Check engine lampan lyste konstant på min. Den hade stått avställd ett tag dessutom.
Den ger extra bränsle vid kallstart och sedan ska den känna av när temperaturen stiger i insuget och då ger den indikation till ett lägre normalt bränsletryck. Kanske kan den högre tomgången bero på att den inte får rätt indikation från kallstartgivaren och därför ökar tomgången istället för att sänka den. Det kan räcka att rengöra kallstartgivaren, beroende på hur den ser ut.
Ifall detta inte hjälper får man koppla in felkodsläsaren för att exakt se vad som ger felkoden.
Mvh Jocke

En -97'a har ingen "kallstartsgivare".


2 Inlägg
3 april 2012
#6
Okej. -Hur har man ändrat det på senare modeller då?


1 019 Inlägg
3 april 2012
#7
Jockes-Garage skrev:
Okej. -Hur har man ändrat det på senare modeller då?

Man sprutar in mer soppa när motor är kall mha de vanliga spridarna.


69 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
#8
Det visade sig att det var termostaten.

Tack för hjälpen!



Sök