3824
Sök

Läckande röd olja från motor\växellåda va kan de vara?

860 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
#1
upptäckte för ett tag sen att de droppade lite röd olja från motor o växellådan under min bil på min SAAB 9-5 AERO 00..... kollade det när ja hissade upp bilen men då läckte det inget men när den står på backen så läcker det lite..... åkte till saab o dom sa att de kan vara packboxarna till drivaxlarna från växellådan eller packboxen mellan motorn och växellådan...... låter jobbigt o byta det eller är det lätt???? vill hällst inte lämna in bilen för det då de säkert kommer kosta över 10-20.000 känns det som


Snickare
407 Inlägg
2 april 2012
#2
Packboxarna till drivaxlarna är lite lättare än vad  det är att ta bort växellådan.


Arg Snickare
875 Inlägg
2 april 2012
#3
plocka ner låda och byt diverse packboxar. en kväll eller en helg i garaget.

27 Inlägg
2 april 2012
#4
Kan ha fel i detta, men röd olja brukar i regel betyda att det läcker från växellåda. På maskiner brukar röd olja kunna vara i diffarna & navreduktionerna etc. Bra grej att komma ihåg så kan man snabbt utesluta motorn smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 april 2012
#5
Röd olja är normalt atf-olja. Brukar finnas i automatlådor och ibland styrservosystem. Eftersom bilen ger fläckar på marken så har du ju ett hum om var du ska leta, kolla sen noga överallt under i närheten av det så kommer du hitta var det läcker.

wille94 skrev:
Kan ha fel i detta, men röd olja brukar i regel betyda att det läcker från växellåda. På maskiner brukar röd olja kunna vara i diffarna & navreduktionerna etc. Bra grej att komma ihåg så kan man snabbt utesluta motorn smile

Röd olja har aldrig jag sett i diffar eller navreduktioner, 80-90 olja (som det har varit i alla maskiner jag skruvat med) har inte alls sån färg.
Senast redigerat av henke_99 (2 april 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Snickare
407 Inlägg
2 april 2012
#6
ett tips.  spola rent  bilen från olja helt under. låt vattnett torka. kör sedan en sväng och kolla sedan igen.d borde det kommit så pass lite att du borde se exakt var det kommer ifrån


Lastbilschaufför
213 Inlägg
2 april 2012
#7
Är det automat så kan det ju vara från lådan. Om inte så bör det endast vara styrservon. Då röd olja är ATF olja och ATF olja används i automatväxellådor och styrservo som tidigare nämnts smile.. Hoppas de grejjar sig.

En rostfri bil är en bra bil! :)

58 Inlägg
2 april 2012
#8
danneda740 skrev:
Är det automat så kan det ju vara från lådan. Om inte så bör det endast vara styrservon. Då röd olja är ATF olja och ATF olja används i automatväxellådor och styrservo som tidigare nämnts smile.. Hoppas de grejjar sig.

För övrigt så använder sig inte saab av atf-olja i styrservon på saab 9-5 även andra modeller,.. troligen därför dom på saab säger att det är relaterat till växellådan! Good to know smile


Lastbilschaufför
213 Inlägg
2 april 2012
#9
robban_eddie skrev:
danneda740 skrev:
Är det automat så kan det ju vara från lådan. Om inte så bör det endast vara styrservon. Då röd olja är ATF olja och ATF olja används i automatväxellådor och styrservo som tidigare nämnts smile.. Hoppas de grejjar sig.

För övrigt så använder sig inte saab av atf-olja i styrservon på saab 9-5 även andra modeller,.. troligen därför dom på saab säger att det är relaterat till växellådan! Good to know smile

Good to know. smile..

En rostfri bil är en bra bil! :)

860 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
#10
jag har en manuell växellåda i min saab..... det läcker nån röd TUNN olja från motorn eller växellådan iaf... men men ska ta o göra en motortvätt på bilen nu i veckan så får ja se va det är......


27 Inlägg
2 april 2012
#11
henke_99 skrev:
Röd olja är normalt atf-olja. Brukar finnas i automatlådor och ibland styrservosystem. Eftersom bilen ger fläckar på marken så har du ju ett hum om var du ska leta, kolla sen noga överallt under i närheten av det så kommer du hitta var det läcker.

wille94 skrev:
Kan ha fel i detta, men röd olja brukar i regel betyda att det läcker från växellåda. På maskiner brukar röd olja kunna vara i diffarna & navreduktionerna etc. Bra grej att komma ihåg så kan man snabbt utesluta motorn smile

Röd olja har aldrig jag sett i diffar eller navreduktioner, 80-90 olja (som det har varit i alla maskiner jag skruvat med) har inte alls sån färg.

Jag vet att jag kört i röd olja i navreduktioner och diffar på maskiner åt en anläggningsfirma jag jobbade åt. Men det var också chefens egna rekommendation så det kan mycket väl vara så att den oljan egentligen inte ska användas där - hade fel smile
Men som sagt, Atf känner jag igen nu när du säger det smile

168 Inlägg
2 april 2012
#12
henke_99 skrev:
Röd olja är normalt atf-olja. Brukar finnas i automatlådor och ibland styrservosystem. Eftersom bilen ger fläckar på marken så har du ju ett hum om var du ska leta, kolla sen noga överallt under i närheten av det så kommer du hitta var det läcker.

wille94 skrev:
Kan ha fel i detta, men röd olja brukar i regel betyda att det läcker från växellåda. På maskiner brukar röd olja kunna vara i diffarna & navreduktionerna etc. Bra grej att komma ihåg så kan man snabbt utesluta motorn smile

Röd olja har aldrig jag sett i diffar eller navreduktioner, 80-90 olja (som det har varit i alla maskiner jag skruvat med) har inte alls sån färg.

Röd atf-olja är det till diffpumpen på Evon iaf


860 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#13
okej..... en på saab sa att det är röd atf olja i min växellåda tydligen.... och en annan sa att det är till styrservo+styrväxeln..... undra vem som har rätt..... vill ju inte att bilen ska rasa direkt då den ska användas dagligen till mitt jobb o så och ja har inte pengar att köpa en annan bil så ja kan riva saaben o fixa den häller.....


27 Inlägg
3 april 2012
#14
Om du inte är säker på vad som läcker, kan du inte bara kolla oljenivåerna på bägge sakerna? Hade problem med en polares bil förra helgen, läckte ganska mycket. Kollade alla nivåer, och när vi upptäckte att det var nästan torrt i växellådan så var ju svaret ganska givet

Offroad Racing
3 122 Inlägg
3 april 2012
#15
wille94 skrev:
Om du inte är säker på vad som läcker, kan du inte bara kolla oljenivåerna på bägge sakerna? Hade problem med en polares bil förra helgen, läckte ganska mycket. Kollade alla nivåer, och när vi upptäckte att det var nästan torrt i växellådan så var ju svaret ganska givet

Precis, ganska enkelt... Sen kan man ju bara fylla lite då och då fram tills man har möjlighet att laga, såvida det inte öser ut olja...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

860 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#16
okej.... men vart kollar man oljan i växellådan då??? kollsfr oljan till servon o den va under halva kvar men det va inte röd olja i den utan brun....


27 Inlägg
4 april 2012
#17
Växellådan på en Saab 9000 har ju sticka, men jag har fattat att det är ganska ovanligt. Det borde sitta ett litet siktglas eller en nivåplugg som man öppnar. Det enklaste är nog att kolla instruktionsboken eller googla det

84 Inlägg
4 april 2012
#18
Vet att saab original växellådsolja till manuell är röd, bytte en av mina packboxar förra året då den läckte.
Det syns om det är packboxen som läcker om du kollar vid växellådan där drivaxeln går in, blir bra med olja runt där då.
Och det är ett ganska simpelt ingrepp om man har mekat lite förut, lös med hjulet och släpp på bärarmen, ut med drivaxeln från navet och sen får man knäcka drivaxeln lite i sidled inne vid växellådan så den hoppar ur låsningen. Det enda som tog tid för mig var att få ur den gamla packboxen, Sitter som i ett metallhölje som gärna vill fastna tongue
Senast redigerat av _Next_ (4 april 2012)

860 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
#19
okej..... men ja befarar isf att det är packboxen mellan motorn o växellådan för kollade drivaxlarna o dom är inte kletiga lr sånt..... men men ska köpa avfättning o spruta på o sen tvätta motorn o så o se för de e massa gammalt oljeklet o skit under o sånt......



Sök