Jag har en Saab 9-5 1999 med defekt motor och står inför ett motorbyte. Passar en motor från denna bil i min bil eller behövs några större modifieringar?
Utan att veta svaret på din fråga så har jag läst nått om att Saab folket snackar om nån längre(äldre) motor och nån kortare(nyare). Alltså olika motorer. Du får testa googla lite på det kanske du hittar något om det passar lr inte.
Kanske inge mkt till hjälp, men har läst nått om nå sånt iaf. Kanske är en hjälp på vägen, vad vet jag:p Snart kommer nog nån som kan svara på riktigt också^^
Hittade några trådar om saken, vet inte om det har med saken å göra men.
Jag har komplett "kit" till 9-5 med dålig motor, räcker med att blocket är ok. Saab 9000 2.0t kolvar + stakar, nya ringar finns och lager som gått 300 mil. Vevaxel från 9-5 2.0t, helt ok skick!
Passar rakt i en 9-5 med 2.0t
Annars så ska du ha motor ifrån 9000t 94-98, 900t 94-97 eller 9-3 98-99 Bilar nyare än 94, med turbo och som har röd tändkassett
Jag har komplett "kit" till 9-5 med dålig motor, räcker med att blocket är ok. Saab 9000 2.0t kolvar + stakar, nya ringar finns och lager som gått 300 mil. Vevaxel från 9-5 2.0t, helt ok skick!
Passar rakt i en 9-5 med 2.0t
Annars så ska du ha motor ifrån 9000t 94-98, 900t 94-97 eller 9-3 98-99 Bilar nyare än 94, med turbo och som har röd tändkassett
Passar motorn från bilen jag länkade? det är ju en 96a, passar kabelsystem och allting rakt bolt on? Tändkassetten på min 9-5a är dock svart så om jag ska köpa en med röd kasett som du säger vet jag inte om det blir rätt?
Tack för alla svar, hoppas vi här kan komma underfund med vad jag behöver, motorn jag har tagit ur min 9-5a har skurit i ramlager och vevlagerna var lite nött, vet inte huruvida veven och lagerbanor i block och överfall ser ut..