3537
Sök

Golf II -88 Olja i avgaser, går ojämnt ibland

21 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
Tjena.

Har en golf II -88 1,8. Problemet är väl att den sprutar ut svart sörja med avgaserna (gissar på att det är olja?) och är rädd att den inte ska gå igenom besiktningen pga detta.

Dessutom så bluddrar den när man gasar upp sakta till 2-3000 varv och ibland helt plötsligt så kan den knappt gå alls. Men det brukar gå till sig om man gasar ganska rejält ett tag. Och Blandningsbildningslampan har också tänt sig nu.

Går inte särskilt ojämnt på tomgången heller.

OBS: Är inte superkunnig när det gäller motorer.

Några tips/ideér?
Senast redigerat av Kalasklas (6 april 2012)

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 april 2012
När bytte du stift,rotor,fördelarlock,luftfilter,olja samt oljefilter senast? Den ojämna tomgången kan bero på att den tar tjuvluft vid "förgasarfots packningen", dvs om du har en 90 hästars spis med Mono-Jetronic.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

21 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
Det får du ta och fråga den förra ägaren, haft den i ca 1 månad. Tändstiften ser bra ut, men kanske man skulle byta motoroljan och diverse filter ?

5 198 Inlägg
6 april 2012
Kalasklas skrev:
Det får du ta och fråga den förra ägaren, haft den i ca 1 månad. Tändstiften ser bra ut, men kanske man skulle byta motoroljan och diverse filter ?

Är det inte du som ska fråga sånt ? gör en ordentlig service med hela baletten med tänddelar ,filter och olja till och börja med.

21 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
Jo jag får nog ta och göra det, men då är det ju det här med Blandningsbildningslampan vad kan det bero på ?

5 198 Inlägg
6 april 2012
Kalasklas skrev:
Jo jag får nog ta och göra det, men då är det ju det här med Blandningsbildningslampan vad kan det bero på ?

Vad är det för lampa.. hur ser den ut.. ta gärna ett kort på den.

21 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
gamlingen skrev:
Kalasklas skrev:

En liten gul lampa med en motor med en blixt över sig. Den heter Blandningsbildningslampa enligt instruktionsboken. Jag antar att det har något med blandningen av bensin och olja att göra ev luft.
Senast redigerat av Kalasklas (7 april 2012)

Forummoderator
26 361 Inlägg
7 april 2012
Kalasklas skrev:
gamlingen skrev:
Kalasklas skrev:

En liten gul lampa med en motor med en blixt över sig. Den heter Blandningsbildningslampa enligt instruktionsboken. Jag antar att det har något med blandningen av bensin och olja att göra ev luft.

Vänta nu..är inte det choken?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 198 Inlägg
7 april 2012

21 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
gamlingen skrev:
hittade en tråd på garaget   http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=1862

Ja fast min går ju att starta i alla fall, och går hyfsat bra också. Dock så ibland kan den tvärt börja gå skitdåligt och man får gasa upp den på ca 5000 varv och hålla den där ett tag sedan går det till sig till det normala igen.

Forummoderator
26 361 Inlägg
7 april 2012
Kalasklas skrev:
gamlingen skrev:

Ja fast min går ju att starta i alla fall, och går hyfsat bra också. Dock så ibland kan den tvärt börja gå skitdåligt och man får gasa upp den på ca 5000 varv och hålla den där ett tag sedan går det till sig till det normala igen.

Påminner om ett fel jag fick på min Honda Civic, som hade "insprutningsförgasare", eller vad man nu kallade det för..
Någon packning i förgasaren gick sönder, så den började dra onormalt mycket bränsle och luktade allmänt förjävligt för dem som var bakom en.
Tror en lampa tändes lite då och då också, men var ju ganska länge sen nu så.

21 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Kalasklas skrev:
gamlingen skrev:

Påminner om ett fel jag fick på min Honda Civic, som hade "insprutningsförgasare", eller vad man nu kallade det för..
Någon packning i förgasaren gick sönder, så den började dra onormalt mycket bränsle och luktade allmänt förjävligt för dem som var bakom en.

Jo jag testade att vicka lite på den för att se ifall tomgången skulle ändra sig på något sett men, nej det gjorde den inte.

Forummoderator
26 361 Inlägg
9 april 2012
Kalasklas skrev:
Mack skrev:
Kalasklas skrev:

Jo jag testade att vicka lite på den för att se ifall tomgången skulle ändra sig på något sett men, nej det gjorde den inte.

På min var det en packning i förgasaren som var trasig, så det syntes inte utåt.
Senast redigerat av Mack (9 april 2012)

21 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Kalasklas skrev:
Mack skrev:

På min var det en packning i förgasaren som var trasig, så det syntes inte utåt.

Dock så är det väl insprut på min? (tror jag) roll

Sök