2545
Sök

Volvo 940 turbo -98 Problem med tomgång, lambda, går "fett".

334 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
#1
Som rubriken nu lyder så har jag problem med att det är varierande tomgång och att bilen dör efter ett gas pådrag vid stillastående, dvs om man står på tomgång och gasar till så dör den när det går ner mot tomgången igen.
Lambda lampan lyser.
Och bilen får enormt med bensin verkar det som.

Har bytt följande för uppgradering:
Grenrör
Turbo t3/t4
Slangar till olja retur och oljetryck. (Stålomspunna med AN anslutningar)
Chip (KL racing anpassat för min bränslebox(984) samt anpassat till 3"LMM och "968" spridare).
"968" spridare
diverse slangar
Dump "Big" från KL racing.
egenbyggd DP med lambda uttag.
Bytt kamrem
ALU ic.

Det är nog det stora hela jag har bytt.
Snälla hjälp mig!

Just... Awsome!

70 Inlägg
6 april 2012
#2
Hade samma symtom på min 940. Dock var den original, men min luftmassemätare hade gett sig. (Jag bytte både lambda & luftmassemätarn) men det var lmm som spökade. 200 pixxar på skroten :-)


2 452 Inlägg
6 april 2012
#3
tippar på chipet från kl racing som inte lirar

döden kommer tillbaka

334 Inlägg
6 april 2012
Trådstartare
#4
Ehrm, lokaliserade felet/felen.
Bytte tillbaka till original spridarna och satte tillbaka spridarmotståndet samt satte tillbaka original LMM.
Och det löste nästan allt..
Utom då att motorn dör när man motorbromsat ner till tomgång.. dvs utan att röra gasen och förväntar sig att den skall återgå till "tomgång" händer likaså vid Neutral växel och vid gaspådrag från tomgång?

Någon som vet hur problemet kan vara så?
en vän till mig sa att vissa 940 turbos är egendomliga med spridarmotstånden när man bryggar dom .

Just... Awsome!

Tekniker
624 Inlägg
7 april 2012
#5
joxxan skrev:
Ehrm, lokaliserade felet/felen.
Bytte tillbaka till original spridarna och satte tillbaka spridarmotståndet samt satte tillbaka original LMM.
Och det löste nästan allt..
Utom då att motorn dör när man motorbromsat ner till tomgång.. dvs utan att röra gasen och förväntar sig att den skall återgå till "tomgång" händer likaså vid Neutral växel och vid gaspådrag från tomgång?

Någon som vet hur problemet kan vara så?
en vän till mig sa att vissa 940 turbos är egendomliga med spridarmotstånden när man bryggar dom .

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798         Angående DUMP


TSR
100 Inlägg
12 maj 2012
#6
Fått någon ordning på bilen?
Jag har exakt samma fel sjukt irriterande! tongue
Och samma setup förutom Värre kam smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
12 maj 2012
#7
Ta å plocka bort kontaktstycket till tomgångsmotorn å så tar du å ställer upp spjället lite på justeringarna så löser du problemen du har.

du har skapat flera problem när du installerat öppen dumpventil.
du "löser " dom om du tjuvöppnar spjället lite.
inte rätt metod men vill du bilen ska låta coolt får du leva med de.


TSR
100 Inlägg
12 maj 2012
#8
missa att han hade öppen dump...
Jag har en ppf återcirulerande som går från tryckrör efter ic och sidan in i ett rostfritt rör med vinklat tigat rör in mot turbon
Är inte ute efter något "coolt" ljud wink


One Man Clan
4 287 Inlägg
12 maj 2012
#9
jimb_o skrev:
missa att han hade öppen dump...
Jag har en ppf återcirulerande som går från tryckrör efter ic och sidan in i ett rostfritt rör med vinklat tigat rör in mot turbon
Är inte ute efter något "coolt" ljud wink

för hårt ställd dumpventil ? står öppen på tomgång ?

Coolt ljud växer man ifrån wink


TSR
100 Inlägg
13 maj 2012
#10
Stängd på tomgång
det tror jag icke inget surge iaf

Jo man gör ju det!
jag har det hellre tyst än massa pyyys å woosh haha


One Man Clan
4 287 Inlägg
13 maj 2012
#11
jimb_o skrev:
Stängd på tomgång
det tror jag icke inget surge iaf

Jo man gör ju det!
jag har det hellre tyst än massa pyyys å woosh haha

har haft lite strul me dumpar som inte varit mjuka å öppnat faktiskt.
nu kör jag med bosch orginal återcirkulerande dom står fullt öppna på tomgång.
även om jag inte fått "surge"

surge beror lite på vilken typ av turbo man kör också.


testa justera ner den till max mjukhet, är de är bra dump så ska justeringen av den spela mindre roll, de är laddtrycket som ska hålla den stängd å inte fjädertrycket.


One Man Clan
4 287 Inlägg
13 maj 2012
#12
Xuri skrev:
jimb_o skrev:
Stängd på tomgång
det tror jag icke inget surge iaf

Jo man gör ju det!
jag har det hellre tyst än massa pyyys å woosh haha

har haft lite strul me dumpar som inte varit mjuka å öppnat faktiskt.
nu kör jag med bosch orginal återcirkulerande dom står fullt öppna på tomgång.
även om jag inte fått "surge"

surge beror lite på vilken typ av turbo man kör också.


testa justera ner den till max mjukhet, är de är bra dump så ska justeringen av den spela mindre roll, de är laddtrycket som ska hålla den stängd å inte fjädertrycket.

men hallååååå!

du går ju miste om alla fjortisar vid korvmojjen varje freda som blir så till sig när nån dumpar lite laddtryck att de barar droppar om dom!!! big_smile


334 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#13
Det är en cirkulerande jag har, och den är för hård.

Just... Awsome!

334 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#14
Blir en bosch dump istället smile

Just... Awsome!

TSR
100 Inlägg
13 maj 2012
#15
joo får testa fick felkod på lastsignal MFI saknas idag oxå så tongue

men du kör väl utan LMM?

Jag har en bosch liggandes kanske ska prova smile


nee d e synd man vill ju inte gå miste om skrikande fjortisar! tur att jag har 3" avgas kanske dom Taggar till lite iaf hahaha ;smile


460 Inlägg
13 maj 2012
#16
jimb_o skrev:
joo får testa fick felkod på lastsignal MFI saknas idag oxå så tongue

men du kör väl utan LMM?

Jag har en bosch liggandes kanske ska prova smile


nee d e synd man vill ju inte gå miste om skrikande fjortisar! tur att jag har 3" avgas kanske dom Taggar till lite iaf hahaha ;smile

utan lmm? hur skulle det fungera när han har orig. boxarna och inte eftermarknadssprut? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 maj 2012
#17
GasGlad1337 skrev:
jimb_o skrev:
joo får testa fick felkod på lastsignal MFI saknas idag oxå så tongue

men du kör väl utan LMM?

Jag har en bosch liggandes kanske ska prova smile


nee d e synd man vill ju inte gå miste om skrikande fjortisar! tur att jag har 3" avgas kanske dom Taggar till lite iaf hahaha ;smile

utan lmm? hur skulle det fungera när han har orig. boxarna och inte eftermarknadssprut? smile

ja nu kör jag utan lmm och med eftermarknadsprut men körde 2-3 år med öppen dump å div trim. varför mitt sprut ballade ur en dag å jag inte löste felet som jag kör ef sprut nu.
annars funkade lh 2.4 kanon bara man lärde sig tjuvknepen så de lirade big_smile


TSR
100 Inlägg
13 maj 2012
#18
XURI har inte alls orginalboxar som du kanske ser när du går in på hans bil tongue

aa ok jo jag ska skaffa det oxå slippa allt skit å göra det ordentligt haha smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
13 maj 2012
#19
jimb_o skrev:
XURI har inte alls orginalboxar som du kanske ser när du går in på hans bil tongue

aa ok jo jag ska skaffa det oxå slippa allt skit å göra det ordentligt haha smile

lh 2.4 sprutet är fullt dugligt för 350 hästar med bara fulmek som större lmm å spridare.

Eftermarknadsprut drar med sig en hel del även om man kan plocka lite mer kusar i slutänden.

hade mitt lh lirat hade jag kört sprutet fullt ut men använder de bara vid besiktning nu.
synd att de böga ur.


334 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#20
Om ni pratar om min bil så kör jag med LMM smile 3"..

Just... Awsome!


Sök