2817
Sök

SAAB 900 2,3 -94 som är svårstartad och grinig IBLAND

3 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
#1
Hej på er. smile

Jag är ungefär lika kunnig på det här med bilar som en minigris är på att flyga, så därför vänder jag mig hit, till er - där jag misstänker att det finns folk med iaf lite kunskap och/eller erfarenhet som kanske kan ge mig tips och idéer om vad det är för fel på min bil! smile

Såg en 'mall' som det känns rätt passande i nuläget!


• Bilmodell
Saab 900
2,3I (Vet inte om I:et är relevant eller inte iofs! hmm)

• Årsmodell
1994

• Miltal
Ca 22300 mil

• Modifikationer på bilen
Är bilen trimmad/modifierad på något sätt?
Nej.

• Hur yttrar sig felet?
Bilen är kinkig i starten ibland. Vid dessa tillfällen ser händelseförloppet ut som följer:
* Vrider igång tändningen, allt lyser som det 'ska' förutom CHECK ENGINE-lampan. Då startar den inte.
* Har jag tur räcker det med att dra ut nyckeln och sen börja om från början. CE-lampan lyser och bilen startar. * I 8 fall av 10 slutar då inte CHECK GEARBOX-lampan att lysa och då beter sig bilen som att den inte vill gå på första växeln (Automatlåda), kan bara beskriva det som att det låter som när man slirar på kopplingen med en manuellt växlad bil och den är ''trög'' att köra (dock bara tills man kommit upp i fart och då högre växel)
* Men rullar jag bara fram/bak bilen lite, lägger i parken och stänger av bilen, så KAN bilen sen starta utan problem och ingen lampa lyser för att indikera något fel. Då går bilen även som den ska!

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Problemet uppstår som sagt IBLAND. Jag har ännu inte kommit på något samband mellan tillfällena, såsom väderförhållanden eller liknande.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
* Bränslepump och relä (samt bränslefilter) är bytt på verkstad för några veckor sedan då den lade av helt (Felsökningen resulterade då i byte av nämnda pump + relä). Jag hoppades väl på att problemet skulle vara löst, men så är det ju uppenbarligen inte.
* Tändstiften är bytta. (Vet ej om det är relevant för problemlösningen, men ja.. Dom är bytta iaf! smile )
* Fördelarlocket är bytt även det. (Återigen: Relevant eller inte vet jag inte!)


Jag är som sagt inte så duktig på det här med bilar, därför är jag förmodligen inte heller den bästa på att förklara problemet - Men jag hoppas att jag fått fram problemet på ett hyffsat vettigt och förståeligt sätt iaf smile.

Vad kan det tänkas vara för fel? Någon som har någon idé? smile

Tack på förhand!

/Angie

Bilmekaniker
30 Inlägg
8 april 2012
#2
Hej efter verkstaden har bytt felen så måste dem Raderafelkoderna för att få bort det från bilens minne (Databoxen) . Om det är en Automat  bytt filtret till Automatlådan så cirkulerar oljan bättre .

3 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#3
Hej!
Tack för ditt svar! smile
Kan det alltså vara så enkelt att dom inte raderade felkoderna och därför beter sig bilen så som den gör nu?
Byta filter till automatlådan, ok får försöka fixa det! smile


Sök