3536
Sök

Tempen stiger och oljetrycket faller i botten, w123 200E -82,

16 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#1
Har en Mercedes Benz w123 200e från -82, ägt den i ca ett halvår, kanske lite längre.
Fick ombesiktning på avgasvärdena (4.5) så bytte olja, oljefilter, tändstift och böt ut tändkablarna till några nyare men ändå begagnade tändkablar. Bilen gick då igenom ombesiktningen UA (0.5 låg avgasvärdet på då). Sen dess har det varit en riktig pärla, bara tuta och köra! Startat utan problem hela vintern trots att den ej haft motorvärmare.

I dagsläget har jag ca 1cm för mycket olja på stickan och 5-10cm med vätska i glykolbehållaren. Men trots det har den rullat felfritt.
Men igårkvällst så ökade motortempen otroligt fort, brukar få köra iallafall en mil innan tempen når 80, men efter ca 1-2km igår så var tempen redan uppe i ca50, och då föll oljetrycket till mellan 1-1.5 och hastighetsmätarn sjönk trots att jag då höll gasen i botten, var som att bilen inte fick någon soppa. (??) den bluddrade och hoppade några meter och rullade sen felfritt i kanske 5-7km sen vart den knäpp och dog när man stod på tomgång och hoppade och bluddrade hela tiden sålänge jag inte varvade motorn som en galning.

Har dock inte vågat starta och köra bilen idag. Någon som har tips på vad som är fel? Kan en bil bete sig såhär pga för lite glykol? Eller kan det vara något annat mer komplicerat och snordyrt fel?

Tacksam för svar!!
Senast redigerat av Dieselsmurfen (9 april 2012)


217 Inlägg
8 april 2012
#2
För lite kylarvätska kan ju definitivt påverka att temperaturen ökade väldigt fort men inget som påverkar bilens gång. Hur högt gick tempen? upp på det röda? Har du kollat idag om det är nåt oljeläckage? Har du för mycket olja i bilen kan ju trycket bli för högt.


126 Inlägg
8 april 2012
#3
kan vara igensatt bränslefilter, prova byta ut de och se även efter att den pumpar bränsle.


16 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#4
fyllde på glykolen idag och bilen gick ännu sämre då, kan det vara blockpackningarna som är kaputt?
Oljan läcker inte någonting alls, och tempen kom upp till runt 90-100 grader på bara några km, den har annars aldrig gått över 80grader på ett halvår.


16 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#5
ska köpa en sotningssats och byta ut alla packningar i helgen + byta termostat.
har ni andra tips och funderingar på vad som kan vara fel så är jag fruktansvärt tacksam! reparerar hellre bilen själv än att lämna in på verkstad.


Forummoderator
17 996 Inlägg
9 april 2012
#6
Kör bilen med full värme och full fläkt. Bättre? Fyllde du på kylarvatten/glykol när bilen var igång och hade full värme? De brukar verkligen inte blåsa toppen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#7
Brukar ha full värme i bilen alltid och fläkten på 2an bara.
Bilen var avslagen när jag hällde i glykolen, sen hann jag köra va 50-100m innan bilen var uppe i ca50grader och började till å dö för mig och bluddra.


217 Inlägg
10 april 2012
#8
Har det försvunnit vatten men inte olja? Har du nån olja i vattnet eller vatten i oljan? Ryker bilen något? Är det förgasare på den motorn förresten?


16 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#9
inget vatten i oljan och inget olja i vattnet. däremot har det försvunnit ganska mycket glykol på kort tid.
nä inge rykande alls, och ingen aning om det är förgasare eller inte ;(


Forummoderator
17 996 Inlägg
10 april 2012
#10
Emme skrev:
inget vatten i oljan och inget olja i vattnet. däremot har det försvunnit ganska mycket glykol på kort tid.
nä inge rykande alls, och ingen aning om det är förgasare eller inte ;(

Eftersom det är en 200E låter det som en insprutare. Går bilen perfekt från start? Är det en 4 eller 5-växlad? Jag antar att du har de nyare framlamporna som inte är runda med "galler" i utan de "fyrkantiga". Att det försvinner kylarvätska är inte bra. Gurglar det något från instrumentpanelen när du startar och kör iväg? Vanligtvis så brukar full värme på vreden betyda en helvetisk bastu i bilen. Är det inte det så KAN man misstänka toppen. Går den silkeslent på tomgång?

En gammal mersa brukar sällan blanda vatten och olja ens med blåst packning. Fast det känns ju inte bra här... Haft flera w123 både 200 och 250 samt dieslar. Värmen brukar var sjukt bra. Om inte: Varning!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

126 Inlägg
10 april 2012
#11
kolla samtidigt upp så vattenpumpen é hel! har du ingen cirkulation så stiger tempen grymt snabbt.


16 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#12
Dieselsmurfen skrev:
Emme skrev:
inget vatten i oljan och inget olja i vattnet. däremot har det försvunnit ganska mycket glykol på kort tid.
nä inge rykande alls, och ingen aning om det är förgasare eller inte ;(

Eftersom det är en 200E låter det som en insprutare. Går bilen perfekt från start? Är det en 4 eller 5-växlad? Jag antar att du har de nyare framlamporna som inte är runda med "galler" i utan de "fyrkantiga". Att det försvinner kylarvätska är inte bra. Gurglar det något från instrumentpanelen när du startar och kör iväg? Vanligtvis så brukar full värme på vreden betyda en helvetisk bastu i bilen. Är det inte det så KAN man misstänka toppen. Går den silkeslent på tomgång?

En gammal mersa brukar sällan blanda vatten och olja ens med blåst packning. Fast det känns ju inte bra här... Haft flera w123 både 200 och 250 samt dieslar. Värmen brukar var sjukt bra. Om inte: Varning!

Det spinner som en liten kissemiss från start och går felfritt i nån kilometer (ca1.5-3km) det är efter det som motortempen rasar iväg och oljetrycket sjunker och den börjar dö sad
Den är 4-växlad, gurglar ingenting alls. Och jag är ganska kall av mig så jag tycker om att ha en bastu i bilen när jag kör, så värmen är det inte heller någonting fel på!

Den går bra på tomgång om jag inte har kört någonting, men om jag ställer den på tomgång när den har börjat tjorva så dör bilen på en gång, samma om jag ska backa eller köra framåt från tomgång och inte varvar som fan så dör den också.


16 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#13
Shadow_line_ skrev:
kolla samtidigt upp så vattenpumpen é hel! har du ingen cirkulation så stiger tempen grymt snabbt.

okej, men tycker det är skumt att oljetrycket ska sjunka pga det?


126 Inlägg
10 april 2012
#14
Emme skrev:
Shadow_line_ skrev:
kolla samtidigt upp så vattenpumpen é hel! har du ingen cirkulation så stiger tempen grymt snabbt.

okej, men tycker det är skumt att oljetrycket ska sjunka pga det?

Det har du helt rätt i. Men i och med att bilen mer eller mindre håller på att dö som du beskriver så kan den inte hålla konstant oljetryck. Så man behöver inte befara det värsta direkt:)

Ang glykolen, har du någon susning om vart de tar vägen.? Spottar den ur sig de & förångas.? Hade den läckt in i förbrännignen så hade den rykt som ett gammalt ånglok. Blandar den sig med motoroljan så bildas det en créme aktig vit/brun sörja av den saliga blandningen,fast det sker inte på studs. Bäst är att tappa ur oljan för att veta säkert. Och kolla i expansionskärlet för glykolen.

Sen varför den går som en kratta är svårt att säga. Men börja med att gänga ur alla stift och inspektera! Dom kan ge mycket bra information om motorn. Finns många åsikter om hur de ska se ut. Men min uppfattning är iaf att de ska vara gyllenbruna,typ kartongfärgade. Är dom svarta typ lite geggiga så är nog toppackningen körd & förklarar därmed motorn dåliga gång för stiften sätts igen.

Var några idéer iaf, lycka till!


16 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#15
Tack så jättemycket för alla tipsen!! smile

inte en susning vart glykolen försvinner, men inte ner i oljan iaf, för den har jag kollat så den är okej.. och den läcker inte ut från bilen heller för det är helt torrt på backen under bilen.
ska kolla stiften nu i helgen när jag byter packningarna, är ju en gammal bil och köpte den av en gammal gubbe så tror inte att packningarna är bytta på herregud många år, så är ganska lur att det faktiskt är dom som är boven i dramat!


126 Inlägg
10 april 2012
#16
skriv  gärna sen om du hittar felet,alltid kul å läsa sen vad som vart boven i dramat smile


16 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#17
Det ska jag absolut göra! smile


16 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#18
Sådär! Spenderat över 16h i garaget i helgen med en kompis. Säger först och främst det att byta blockpackningar med en bil som har kamkedja är ingenting för den veke!! Ett rent helvete var det att få lös skiten då pluggarna till glidskenan satt som gutet i sten!
Bytte då iallafall packningarna, som såg fruktansvärt slitna ut. Så det var verkligen behövligt! Upptäckte sen när vi skruvat ihop allting att termostathuset hade fått gängpaj så där sprutade det glykol därifrån så fick byta ut den med.
Allt såg då torrt och fint ut och inget läckage alls....Tills jag stängde av bilen och skulle flytta undan verktygen under bilen så såg jag att det droppar massvis med glykol, så öppnade huven och såg att det läckte ifrån där temperaturreglaget sitter(vet inte vad det heter egentligen, men där spakarna sitter som reglerar hur varmt det ska vara inne i själva bilen) så bytte den också.
Körde efter det en testtur på ca 3mil och bilen spann på som en kissemiss och gick felfritt!

Ca en timme fick bilen stå efter det, och sen så skulle jag iväg och köra ca 2km, och då hoppade den till en gång, tänkte då att det kunde vara att det var mycket glykol som hamnat i oljan så skulle byta oljan idag.
Men när jag satte mig och körde imorse mot garaget så hann jag komma ca 1km och sen var det bara lägga i ettan och hålla gasen i botten och hoppa med bilen hem igen.
Tror nu att det verkligen är så som en av er skrev, att det är bränslepumpen/filtret som är felet, för jag hör ett "klickande" ifrån bilen precis innan den får gas, för att sedan dö igen..

Så nu till helgen blir det att byta pump och filter, återkommer efter det om bilen funkar bättre, eller fortfarande är kass, efter det smile

Fler tips på vad felet kan vara är tacksamt, kan ju säga att jag har INGET SOM HELST läckage i bilen nu iallafall. smile


16 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
#19
Har nu idag bytt bränslepump, bränslefilter och olja. Bilen går fläckfritt framåt, men nu dör han så fort man lägger i backen! går inte att starta bilen ens om backen är i.

Några ideer på vad fan problemet kan vara nu då????


456 Inlägg
30 april 2012
#20
Kanske nån typ av el / jordfel? Låter lite så iaf.....

growing old is mandatory growing up is optional


Sök