3416
Sök

Hur fungerar en turbo ?

550 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#1
jag vet hur en turbo fungerar, den trycker in mer luft i motorn. Men de är detaljerna och luftens gång från att gå in i turbon och in i insuget som är oklart för mig.
Jag är VÄLDIGT sugen på att testa och bygga turbo på en bil (lite halv oseriöst bygge) för inlärnings syfte och sedan ge mig på seriösare saker.
Finns de någon som kan förklara detta för mig ? Luftens gång, vad luften passerar för delar, Hur det ska byggas?
ja ni förstår kanske.
Hoppas nån kan hjälpa mig. Som sagt, inget proffs trim utan bara inlärnings syfte.

Tacksam för alla svar.
Senast redigerat av D-alvarsson (9 april 2012)


German Engineering
9 083 Inlägg
9 april 2012
#2

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 567 Inlägg
9 april 2012
#3

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

550 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#4
Detta är varför jag älskar garaget.org 
Fick vänta max 3 min på svar.
Tack så jätte mkt !! kanske kommer en projekt tråd så fort jag får råd med alla delar smile tack så jätte mkt !


550 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#5
Det finns ingen bra tråd ex som ett bygge där dom visar när allt monteras ?


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 april 2012
#6
Finns säkert 100 trådar om konverterade 525or och små Honda-maskiner. Bara att söka.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

550 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#7
får göra de. Tack smile


66 Inlägg
9 april 2012
#8
http://www.youtube.com/watch?v=0Ge65pSpJPg

En animering över hur insug och förbränningen går till i en mazda mps motor.


7 275 Inlägg
9 april 2012
#9
http://server.pure-pf.com/phpBB/
http://skogenracing.editboard.com/
Sen finns det väl någon sida som heter något i stil med lowbudgetrides eller så som också ska lite info om jag inte minns fel.

Monteringen är den enkla biten. Att få det att fungera men framförallt att hålla är den svåra.
Senast redigerat av Brains (9 april 2012)


550 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#10
arenwik skrev:
Sen ska du nog inte skriva ut att du är 17 år på en sida som har åldersgräns på 18 :p

haha kanske får ändra de då, tänkte så att ni skulle förstå att ja inte är något geni utan vill bli wink Fyller 18 om ca 2 månader då men ja ändra wink


550 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#11
OCh tack än en gång alla hjälpsamma !!


550 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#12
Vilka komponenter behöver jag ? jag kan skriva upp dem jag vet
Rör- Till ic, luft filter etc.
Turbo aggregat.
Intercooler
Smörjning ( vet ej hur detta ska lösas)
Avlastnings ventil.
Grenrör.
Fyll i min lista  och förklara gärna om ni vill
Kanske bör tillägga att ja tänkt och bygga de på en 1.8 förgasar motor
Senast redigerat av D-alvarsson (9 april 2012)


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 april 2012
#13
D-alvarsson skrev:
Vilka komponenter behöver jag ? jag kan skriva upp dem jag vet
Rör- Till ic, luft filter etc.
Turbo aggregat.
Intercooler
Smörjning ( vet ej hur detta ska lösas)
Avlastnings ventil.
Grenrör.
Fyll i min lista  och förklara gärna om ni vill
Kanske bör tillägga att ja tänkt och bygga de på en 1.8 förgasar motor

KUNSKAP


Och när det kommer till förgasarmotorer blir det genast mkt jobbigare.
Men tro mej, det är inte värt.
För mkt pengar, jobb och problem för att vara värt, och i slutändan kommer det aldrig bli riktigt bra ändå.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

arenwik
9 april 2012
#14
LeafBox skrev:
D-alvarsson skrev:
Vilka komponenter behöver jag ? jag kan skriva upp dem jag vet
Rör- Till ic, luft filter etc.
Turbo aggregat.
Intercooler
Smörjning ( vet ej hur detta ska lösas)
Avlastnings ventil.
Grenrör.
Fyll i min lista  och förklara gärna om ni vill
Kanske bör tillägga att ja tänkt och bygga de på en 1.8 förgasar motor

KUNSKAP


Och när det kommer till förgasarmotorer blir det genast mkt jobbigare.
Men tro mej, det är inte värt.
För mkt pengar, jobb och problem för att vara värt, och i slutändan kommer det aldrig bli riktigt bra ändå.

Om han gör det för att lära sig så är det ju värt det roll Dock inte i något annat fall.

550 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#15
Ska man ge sig på en insprutnings turbo istället ? Riktigt bra är inte de jag är ute efter, jag är ute efter KUNSKAP som sagt va.
jag bryr mig inte om de knappt ger nån effekt höjning jag vill bara få det att funka.
Förstå mig på proccessen.
Vissa kanske kör All-In men ja börjar lugnt, jag lär mig bäst genom praktik och då tänkte jag att jag ger mig på detta.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 april 2012
#16
Jo jag förstår ju att den aspekten finns oxå (har själv gjort en liknande grejj)
Men med en förgasar-motor? Det är verkligen pointless. Dom har ju snart dött ut helt ändå tongue

Mitt tips är en liten japanare, typ Civic. Det finns mycke turbogrejjer färdiganpassade till dom smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

550 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#17
LeafBox skrev:
Jo jag förstår ju att den aspekten finns oxå (har själv gjort en liknande grejj)
Men med en förgasar-motor? Det är verkligen pointless. Dom har ju snart dött ut helt ändå tongue

Mitt tips är en liten japanare, typ Civic. Det finns mycke turbogrejjer färdiganpassade till dom smile

Delar ska inte vara något större problem
Grenrör ( vet en som kan bygga)
Intercooler (har en kompis)
Turbo ( samma kompis wink saab turbo aggregat)
Rör (biltema wink )
Allt annat kan oxå fixas tror jag då han med alla dessa delar jobbar på en skrot big_smile


517 Inlägg
9 april 2012
#18
Äh, vafan är det halvt oseriöst busbygg kan du lika gärna köra på med förgasare så slipper du bry dig om bränsleinsprutnings-biten, då förgasaren sköter det där av sig självt när du väl ha lärt dig att bestycka om en sådan och ev. även trycksätta den.
Men räkna med att bilen kommer sluka bra med soppa utan att ge några monstruösa hästkrafter då det handlar om en liten 1.8:a sad

Sedan har du väl kanske förstått att driftsäkerheten på maskineriet med all sannolikhet kommer sjunka drastiskt så jag hoppas att det inte är din bruksbil du har tänkt börja trimma?

550 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#19
Ghost_Face skrev:
Äh, vafan är det halvt oseriöst busbygg kan du lika gärna köra på med förgasare så slipper du bry dig om bränsleinsprutnings-biten, då förgasaren sköter det där av sig självt när du väl ha lärt dig att bestycka om en sådan och ev. även trycksätta den.
Men räkna med att bilen kommer sluka bra med soppa utan att ge några monstruösa hästkrafter då det handlar om en liten 1.8:a sad

Sedan har du väl kanske förstått att driftsäkerheten på maskineriet med all sannolikhet kommer sjunka drastiskt så jag hoppas att det inte är din bruksbil du har tänkt börja trimma?

Nej absolut inte, du kan se den lilla 1.8:an som en försöks kanin som är redo att säga farväl wink
så mata på med tips ! smile


TBM NINJA
917 Inlägg
10 april 2012
#20
om du bara vill pröva dej fram lite å lära dig sakta men säkert så ge dig på en snik konvertering..men komihåg att det är tekniskt sätt omöjligt att bessa...

turbo grenrör (beställ, bygg)
turbo agg som passar flänsen på grenröret
luftfilter till turbon
downpipe med en hylsa för lambda
silicon eller bara svetsa rör från turbo till insug
ladda 0.3 borde gå med detta

för att öka laddet till 0.5 så kan du lägga till
ställbar BTR så du kan höja bensintrycket
eventuellt större spridare
intercooler

dettta är för insprut...en förgasare hade jag gett dig rådet att strunta i direkt

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D


Sök