3384
Sök

Från TBI till förgasare. vad behövs

85 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
Tja alla!
Har en v8 tbi som jag skulle vilja konvertera till en förgasare.
Vad är det jag måste byta/fixa.
Har fått för mig att ja måste byta insug ,fixa förgasare,byta fördelare, och fixa en mekanisk gammal hedlig soppa pump som sitter på blocket??

Likbärgare
375 Inlägg
10 april 2012
Vad för V8? 305 eller 350, Men i vilket fall, Du har radat upp det själv,

*Annat insug med förgasare, Gärna rocerchester från en 350.

*Fördelare gärna med brytare då det är lättast, Borde gå att använda den du har.

*Blockpump.

Men varför gå från TBI till förgasare?

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 april 2012
Nu vet jag inget om din specifika motor, men en elektrisk pump fungerar utmärkt om du byter mot en som pumpar lagom mycket, ca 0,2bar eller något. Fördelaren kan ju inte behöva bytas?
Vissa förgasare har vacuumstyrda andraspjäll och det kan ju vara krångligt, så kanske det inte är på det du tittar på?
Varför ska du konvertera?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Likbärgare
375 Inlägg
10 april 2012
Rocerchester har mekaniskt andra steg!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

85 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
350. ja har en jänkare och vill ha lite #nostalgiskt"

Tvattekorg skrev:
Vad för V8? 305 eller 350, Men i vilket fall, Du har radat upp det själv,

*Annat insug med förgasare, Gärna rocerchester från en 350.

*Fördelare gärna med brytare då det är lättast, Borde gå att använda den du har.

*Blockpump.

Men varför gå från TBI till förgasare?

85 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
Ska sätta in den i en 70 talare och vill behålla det nostalgiska.

caromania skrev:
Nu vet jag inget om din specifika motor, men en elektrisk pump fungerar utmärkt om du byter mot en som pumpar lagom mycket, ca 0,2bar eller något. Fördelaren kan ju inte behöva bytas?
Vissa förgasare har vacuumstyrda andraspjäll och det kan ju vara krångligt, så kanske det inte är på det du tittar på?
Varför ska du konvertera?

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 april 2012
Aha men då låter det ju som en trevlig operation. smile

85 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
men ja har hört att man måste ha svänghjulet /flexplattan och växellådan i en viss position för att de ska bli bra balans i ekipaget. har jag rätt?? isåfall hur går jag till väga då? För att motorn får ju en ny låda eller växellådan får ju en ny motor. Beror ju på hur man ser på saken . big_smile

37 Inlägg
11 april 2012
Hej

Håller oxå på å mixtrar om en 88ans tbi 350" till förgasare så kan försöka hjälpa lite.

Beroende på vilken årgång av motorblock så finns det vissa med uttag för mek soppapum & vissa utan, om utan så lär du ha en elektrisk universial pump som lämpligen styrs av tändning av/på eller oljetrycks kontakten dvs att pumpen endast går när motor går med tryck!!! då är du safe att den inte står å pissar när du stängt av maskin..
finns universial sugande på biltema för nån hundring som funkar..

Val av insug: har du en nyare maskin ? 87 å nyare så är det ett insug med lite annan vinkel på 4 av mitt bultarna ej nå svårt. går att borra om ett äldre.

Förgasare:  typ 4port 500 till 650 gärna en vacum styrd då du åker mer ekonomsikt typ en edelbrock som är Kopior på orginalet Rochester å funkar fint.. vacumet styrs själv bättre än en mekanisk DP som pissar ner sig.
finns billiga beg..

Fördelare köp en brytarlös HEI som endast behöver 1st + kabel för att funka finns nya för 800:- så slipper då underhålls krävande med brytare som du lär justera å pula med..

Ska du köra med din TH350låda?? bara att skruva fast den turbinen på denna v8as flexplatta..
Dock ska man vara noga med om motorn skanar flexplatta eller damper då det finns interna & externa balanser beroende på årgång å modell..

85 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
okej. har fått lite kött på benen. blocket ja ska ha är från en 94ans 350. vet du om de finns utag för mek soppa pump på denna. eller om du vet nån bra sida och så:p. tack för din hjälp :p

De-Stijl skrev:
Hej

Håller oxå på å mixtrar om en 88ans tbi 350" till förgasare så kan försöka hjälpa lite.

Beroende på vilken årgång av motorblock så finns det vissa med uttag för mek soppapum & vissa utan, om utan så lär du ha en elektrisk universial pump som lämpligen styrs av tändning av/på eller oljetrycks kontakten dvs att pumpen endast går när motor går med tryck!!! då är du safe att den inte står å pissar när du stängt av maskin..

Val av insug: har du en nyare maskin ? 87 å nyare så är det ett insug med lite annan vinkel på 4 av mitt bultarna ej nå svårt. går att borra om ett äldre.

Förgasare:  typ 4port 500 till 650 gärna en vacum styrd då du åker mer ekonomsikt typ en edelbrock som är Kopior på orginalet Rochester å funkar fint.. vacumet styrs själv bättre än en mekanisk DP som pissar ner sig.
finns billiga beg..

Fördelare köp en brytarlös HEI som endast behöver 1st + kabel för att funka finns nya för 800:- så slipper då underhålls krävande med brytare som du lär justera å pula med..

Ska du köra med din TH350låda?? bara att skruva fast den turbinen på denna v8as flexplatta..
Dock ska man vara noga med om motorn skanar flexplatta eller damper då det finns interna & externa balanser beroende på årgång å modell..

85 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
dedåra med fördelaren. för 800 då snackar vi bildelsbasen eller vad?? big_smile

19alex91 skrev:
okej. har fått lite kött på benen. blocket ja ska ha är från en 94ans 350. vet du om de finns utag för mek soppa pump på denna. eller om du vet nån bra sida och så:p. tack för din hjälp :p

De-Stijl skrev:
Hej

finns billiga beg..

37 Inlägg
11 april 2012
Hej

Finns lite olika som säljer dem men länkar några, brukar även dyka upp nån på tradera lite till å från.
Ska kolla om jag hittar fler sidor.

http://www.blocket.se/bastad/Hei_Fordel … =9&w=3

http://www.agwprodukter.se/gallery_27.html

85 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
vet du om de finns utag för mek soppa pump på 94ans 350?? big_smile   tack för länkarna.

De-Stijl skrev:
Hej

Finns lite olika som säljer dem men länkar några, brukar även dyka upp nån på tradera lite till å från.
Ska kolla om jag hittar fler sidor.

http://www.blocket.se/bastad/Hei_Fordel … =9&w=3

http://www.agwprodukter.se/gallery_27.html

37 Inlägg
11 april 2012
Hej

Lite osäker på det, men har du tur så sitter det en täckplåt för hålet, mins ej om det gick att borra om de var pluggat?
Annars är det nog lättast/ billigast att montera i en liten elpump i motorrummet om du saknar uttag för mekaniskpump.
Typ denna länken nedan med art nr 523227.. den funkade fint..
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … mp-523227/

85 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
aja, den va ju inte dyr eller så heller ju . :o :p

De-Stijl skrev:
Hej

Lite osäker på det, men har du tur så sitter det en täckplåt för hålet, mins ej om det gick att borra om de var pluggat?
Annars är det nog lättast/ billigast att montera i en liten elpump i motorrummet om du saknar uttag för mekaniskpump.
Typ denna länken nedan med art nr 523227.. den funkade fint..
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … mp-523227/

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 april 2012
Kör elpump, annars har du en extra felkälla i form av mekanisk pump, kamaxel etc. Jag skulle rekommendera en pump som du sätter bak vid tanken, då går den inte torrt så länge om bilen står ett tag.

Sök