3878
Sök

Köpa högerstyrd bil, ja/nej?

411 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
Hej!

har sett några bmw m3or på blocket som är högerstyrda och dom är ju mycket billigare än vänsterstyrda! är de bara idiotisk att köpa en högerstyrd bil? och kanske en till dum fråga angående de. pedalerna är lika på både vänster och högerstyrda bilar..?

tacksam för svar!

102 Inlägg
11 april 2012
Höger foten är fortfarande den foten som skall vara tyngst smile .. Det som är annorlunda .. Utöver förarplatsen då är att blinkers/torkar spakarna sitter tvärt om .. Så första dagarna torkar man rutan ist för att blinka haha.. Annars så är min personöiga åsikt att högstyrt är nästan härligare att köra när du väl kommer in i det .. Hade sj en impreza sti i ett år som va högerstyrd .. Ett stort minus är dock omkörningar .. Speciellt lastbilar på landsväg ... Svårt att se om det kommer mötande .. Sen är det ju reservdelar .. Är ju vissa komponenter som skiljer som kan vara svåra att få tag i i Sverige men med dagens teknik och människans näst bästa vänn Google så går det mesta att hitta och fåtag

102 Inlägg
11 april 2012
I i utlandet .. (England) .. Och delarna är ofta billigare där med frakt och allt än vad dom är att köpa här hemma till en vanlig ... Så min åsikt är .. Handla bara!!.. Men se dig noga för för import bilar har ju en förmåga att vara krockade och slarvigt lagade och sedan utskickade ur landet och med backade mätare tyvärr... Men va vaksam och kolla noga när su handlar så ska nog allt gå bra .. Lycka till smile

411 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
j0haN88 skrev:
I i utlandet .. (England) .. Och delarna är ofta billigare där med frakt och allt än vad dom är att köpa här hemma till en vanlig ... Så min åsikt är .. Handla bara!!.. Men se dig noga för för import bilar har ju en förmåga att vara krockade och slarvigt lagade och sedan utskickade ur landet och med backade mätare tyvärr... Men va vaksam och kolla noga när su handlar så ska nog allt gå bra .. Lycka till smile

ja, precis. tack  för infon! men dåligt lagade och lurigt med mätare osv.. kan man kolla de på något sätt?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 april 2012
linuseek skrev:
j0haN88 skrev:

ja, precis. tack  för infon! men dåligt lagade och lurigt med mätare osv.. kan man kolla de på något sätt?

Historik är något av det viktigaste att kontrollera om du köper en gammal sportbil i stil med en BMW M!

Personligen tycker jag en högerstyrd bil enbart har nackdelar om du tänkt köra den här i Sverige, allt från att det blir något mer besvärligt att köra till att andrahandsvärdet är lågt och att vissa delar som nämnts skiljer. Å andra sidan är dom som du säger mycket billiga, och då kan den kanske vara värt det jämfört med att köra till exempel en 328i med ratten på "rätt" sida?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

254 Inlägg
11 april 2012
http://www.carfax.se/ denna ska vara bra har jag hört.

411 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
xaren skrev:

även när det gäller utländskreggade?

1 422 Inlägg
12 april 2012
Kör på högerstyrt, man vänjer sig väldigt fort måste jag säga. Ända gången jag anser det som jobbigt är vid omkörningar ibland men det brukar inte vara några problem. Ang andrahandsvärdet får du ju se det såhär: Du köpte den billigt, räkna med att sälja den billigt också. Kan ju vara värt prestandasteget från en 328 att sitta och ratta m3 med ratten på "fel" sida.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 april 2012
linuseek skrev:
xaren skrev:

CarFax fungerar bäst på bilar från USA tyvärr, där har man satt i system att allting registeras via det systemet och man använder ofta inte ens serviceböcker men i Europa brukar rapporterna vara mer fattiga på information och det är inget jag litat på.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

411 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
Rquired skrev:
linuseek skrev:
xaren skrev:

CarFax fungerar bäst på bilar från USA tyvärr, där har man satt i system att allting registeras via det systemet och man använder ofta inte ens serviceböcker men i Europa brukar rapporterna vara mer fattiga på information och det är inget jag litat på.

ja precis, testade skriva in reg nr ifrån den ena opå blocket jag kollat på nu och den fann inte carfax några uppgifter om stod typ "felaktigt reg nr"  och som sagt man lär sig kanske snabbt.. men  annars då, äre några andra skillnader på en höger och vänster styrd?

188 Inlägg
12 april 2012
Hur mycket ungefär skiljer det mellan vänstersyrd och högerstyrd? rent ekonomiskt

En gång till nu
760 Inlägg
12 april 2012
ska du ändå handla högerstyrt är det väl billigare att dra te england och plocka hem en själv.
annars kika i tyskland efter en vänsterstyrd, alltid som oftast billigare att ta hem själv än att handla blocket.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
12 april 2012
skilde nästan 100k att välja Speedstern på högersida istället för vänster, jag räknar ändå med att ha bilen ett BRA tag så andrahandsvärdet var inget som påverkade mitt köp, delar osv är inga problem från England, finns i överflöd big_smile
Senast redigerat av Gilgamesh (12 april 2012)

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is

188 Inlägg
12 april 2012
Gilgamesh skrev:
skilde nästan 100k att välja Speedstern på högersida istället för vänster, jag räknar ändå med att ha bilen ett BRA tag så andrahandsvärdet var inget som påverkade mitt köp, delar osv är inga problem från England, finns i överflöd big_smile

jag hade hellre tagit vänster , om jag inte hade haft råd så hade jag sparat.

Turbo lover
555 Inlägg
12 april 2012
Skulle aldrig nånsin köpa en "tråkig" M3 som högerstyrd eftersom de inte är bättre på något sätt jämfört med vänsterstyrda. Högerstyrt är bara intressant om det är en JDM-modell som är mycket bättre än motsvarande europa/USA-modell, typ som det är hos Subaru, Evo RS mfl. Det är väl om man får den så billigt att den duger till vinterbil/isbil eller liknande.

Jag har absolut inga problem med att köra högerstyrt men det känns trots allt fortfarande rätt muppigt att sitta på fel sida såhär fyra år senare och jag kommer bygga om till LHD om jag inte tröttnat på projektet. Omkörning av lastbilar är inte säkert när man är själv i bilen men det är väl det enda stora bekymret körmässigt.

1 532 Inlägg
12 april 2012
Funkar skit bra o sitta på högersida. Min Shogun är högerstyrd o har inga problem me de o inte tanten heller.

9 121 Inlägg
12 april 2012
Är det en E36a så finns det ju en hel uppsjö med bilar på skroten, så du kan bygga om den till vänsterstyrd.

411 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
Det är en m3 e46.a . såg en ligga ute på blocket nu för 76 och en annan för 89 sen har jag en kompis som säljer en m3 cab för 100 000 precis. och de skiljer på priserna, stort också. så vet inte om man ska köpa en vänsterstyrd å lägga mellan 50-100 000 mer eller om man köper en högerstyrd å har pengar att lägga på annat kul. smile

169 Inlägg
3 februari 2017
j0haN88 skrev:
Höger foten är fortfarande den foten som skall vara tyngst smile .. Det som är annorlunda .. Utöver förarplatsen då är att blinkers/torkar spakarna sitter tvärt om .. Så första dagarna torkar man rutan ist för att blinka haha.. Annars så är min personöiga åsikt att högstyrt är nästan härligare att köra när du väl kommer in i det .. Hade sj en impreza sti i ett år som va högerstyrd .. Ett stort minus är dock omkörningar .. Speciellt lastbilar på landsväg ... Svårt att se om det kommer mötande .. Sen är det ju reservdelar .. Är ju vissa komponenter som skiljer som kan vara svåra att få tag i i Sverige men med dagens teknik och människans näst bästa vänn Google så går det mesta att hitta och fåtag

Har själv en E36 högerstyrd och inte alls som du beskriver detta med att spackarna är helt fel.
Allt är precis som i vilken bil som hällst förutom att man sitter på höger sida.
Sen är de väl lite olika från bil till bil.
Sen kan jag hålka med dig de med omkörningar fyfan ett helvete ibland att köra om allså  haha

Men tro mig jag blev van efter bara några minuter med själva körningen, dock omkörningarna har jag fortfarande lite problem med om man inte står så nära så  man ser något wink

* Voff voff *
10 736 Inlägg
3 februari 2017
Backa genom drive-in på McDonalds...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök