2562
Sök

Saab 9-5 kvittrar när det dumpar.

41 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#1
Köpte mig en 9-5a 99a idag. Har sedan innan en 900t med öppen dump som pustar på fint har hänt vid något tillfälle att dne har kvittrat men rättat till sig själv.

Nu när jag provkörde den nya så tycker jag det kvittrar lite dovt, låter som ett den pustar ut som den ska när man inte ger fullt, och den kvittrar när man trycker på. Sitter en evo 6 dump på den, är 300+hk i den med luftburk och insatsfilter. Påpekade detta och säljaren sa någonting om att han trodde det var för att fjädern var starkare i den dumpen eller något liknande.

Borde jag vara orolig, är kanske så att Evo dumpen ska kvittra vad det jag, men om det inte ska göra det så hur åtgärdar jag enklast, byter dump? Bilen laddar 1.5 bar.

Mvh

1 944 Inlägg
11 april 2012
#2
att den pustar eller fladdrar brukar bero på att laddtrycket studsar tillbaka mot turbo impellern.

sen att den kvittrar tror jag beror helt på att dumpen är byggd på så vis, eller att det är för stark fjäder i den..
testa sätt dit en svagare fjäder o se om det blir skillnad smile

MVH
Ante

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

254 Inlägg
11 april 2012
#3
http://www.garaget.org/video/4449 låter den sådär ungefär?

41 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
#4
Nej, är svårt att förklara, men inte så högt, svårt o filma med i och med det är rätt dovt i och med jag ej har öppet filter, så man är ju uppe i en del hastighet när man ligger på max ladd. Har fått tips att kolla så slangen till dumpen inte är sprucken eller har hoppat av, annars vet jag inte.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
11 april 2012
#5
att den kvittrar är just att luften tar vägen via impellern på turbon.
dumpen är säkerligen på tok för hårt spänd, eller kanske inte ens inkopplad?


1 422 Inlägg
12 april 2012
#6
Låter som dumpen är lite för hårt spänd och inte öppnar som den ska och då bli effekten att övertrycket studsar tillbaka in i turbon och på impellern igen med det kvittrande ljudet som följd. Inte det nyttigaste för turbon


41 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#7
Kan man lossa fjädern själv eller man får byta den?
Senast redigerat av G1zm0 (12 april 2012)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
12 april 2012
#8
kolla vakuumslangen som går mellan dumpen och vakuumventilen på torpedväggen! smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
12 april 2012
#9
plocka av dumpen och skriva isär den !
alltid roligt att lära sig nåt nytt wink


41 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
#10
Har nu testat en dump av en polare, som är helt ny förövrigt, och det kvittrade med den också, fler tips?

Rumpmas
3 860 Inlägg
21 april 2012
#11
9-5 har luftmassemätare och är inte gjord för öppen dumpventil. Luften du dumpar ut har ju mätts upp och motorn får bränsle till den vilket resulterar i att bilen får för mycket soppa när du dumpar. Dessutom får du ju spool-up mellan varje växling.


41 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#12
Har ej öppen dump, polarens var öppen, och testade bara en kort runda för att se om det är min dump som är kass, men hans lät likadant skumt nog.

1 019 Inlägg
22 april 2012
#13
G1zm0> Kolla att vakuumslangen till dumpen är hel. Skruva loss dumpen och försök att blåsa i alla tre anslutningar. Det ska inte gå i någon. Gör det de så är membranet sönder.


41 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#14
Har kollat slangen, och som sagt testade polarens splitternya dump och samma där hmm

930 Inlägg
23 april 2012
#15
Dumpen är trasig, byt den.

Det KAN vara vacumslangen till dumpen som är av.
Men förmodligen så äre dumpen som är slut.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

2 401 Inlägg
23 april 2012
#16
Kamulen skrev:
Dumpen är trasig, byt den.

Det KAN vara vacumslangen till dumpen som är av.
Men förmodligen så äre dumpen som är slut.

Han skrev flera ggr att han har testat med en ny dump och den lät lika dant... tongue


930 Inlägg
23 april 2012
#17
G1zm0 skrev:
Har kollat slangen, och som sagt testade polarens splitternya dump och samma där hmm

Är den dumpen ställbar? en dumpventil ska INTE kvittra, Det finns INGA dumpventiler som kvittrar (om de inte är trasiga eller fel inställda)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

41 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#18
Evo dumpen är inte ställbar, och polaren kör 1.5bars ladd precis som jag och det var fortfarande kvitter.

614 Inlägg
23 april 2012
#19
Upplever du att bilen vid högre utvarvning och sedan växling lixom "tappar andan" och kanske till och med dör när du växlar ibland?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

930 Inlägg
23 april 2012
#20
G1zm0 skrev:
Evo dumpen är inte ställbar, och polaren kör 1.5bars ladd precis som jag och det var fortfarande kvitter.

Då är den trasig.



Det finns även dem som monterar dumpventilen och tycker att det fungerar ju hur fint som helst med ett maffigt kvitter ur luftfiltret... men då är det i själva verket så att dumpventilen inte öppnar. Du har alltså köpt något för dyra pengar som du inte använder dig av.  En dumpventil skall ALDRIG kvittra, gör den det så är den felinställd, inget snack om saken. Kvitter = FEL FEL FEL.(ja även om din kompis visar film på supra som kvittrar, den dumpen öppnar INTE)   En dumpventil behöver ofta vara så löst spännd att den står öppen på tomgång, inget problem på en motorsetup avsedd för det, men stora problem för bilar som inte är designade för det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Efter som att den inte är ställbar så kan du räkna ut själv att den ÄR TRASIG!
Senast redigerat av Kamulen (23 april 2012)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!


Sök