3432
Sök

531 eller 405 topp på volvo b230fk? vad blir bäst?

1 230 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#1
tjena! går i tankarna att föröka mina ponnys lite och då ska det startas med nya topp och kam! först tänkte jag mig en 531 med v-kam då jag hört att det är en bra kombo men sen läste jag att 405 hade högre flöde än 531 och då vart det lite funderingar.. sad vad tror ni skulle bli bäst? vill ha mest drag från botten om det skulle hjälpa smile

MVH


8 251 Inlägg
12 april 2012
#2
Vill du bra bottendrag så kan du lika gärna behålla originaltoppen, men titta efter en vettigare kam istället.


1 230 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Vill du bra bottendrag så kan du lika gärna behålla originaltoppen, men titta efter en vettigare kam istället.

vore det vettigt med en v-kam då eller?


1 915 Inlägg
12 april 2012
#4
Original 530 har bättre bottendrag än 531. 531 har bättre flöde och bättre drag på högvarv.
V-kam drar bra på högvarv, men inte så mycket på lågvarv.

Jag skulle valt en A-kam, den drar bra i hela registret.
Sen finns det ju även flera riktiga trimkamaxlar som är bättre.
Men bäst bottendrag har du med original T-kamaxel, fast den är rätt död på högre varv.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

7 Inlägg
12 april 2012
#5
han åker ju turbo? förmodligen vill man ju ha all effekt på samma gång? dessutom är inte 530 "vassare" i dom lägre registren... inte så att de märks iaf. en 531 men nån av klracing kamar. dom har några som dom rekomenderar till jävligt bra priser. för om man vill trimma vidare senare så kommer man inte långt med en original 530. men men alla har vi ju olika syn på den saken ;P


179 Inlägg
12 april 2012
#6
Bra drag i botten kommer du inte få oavsett men visst en A kam svarar mycket bättre på gas än en V (när vi snackar 800-1800 RPM)
531 vs 530 är inte en märkbar skillnad i bottendrag imo, mer kammen som avgör där, o varför inte en 531, du vinner bara på det högre flödet vid högre varv (även om orginalturbon kommer bromsa..)

Mitt råd, 530 med A kam om du vill komma undan billigt. Annars 531 med A eller exempelvis fs280 kam om du vill lägga lite mer pengar.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

1 230 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#7
okej det blir nog att börja med en ny kam så länge men gör det stor skillnad? känner man av att man har bytt kam? smile fs280 är väl inte så fasligt dyr? smile 850kr + min V-kam är väl inte dyrt eller? fs280 och den här http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot … -t2-2.html verkar ju vara rätt likgiltiga om man jämnför lyft och nockvinkel så det står väl mellan dom smile


249 Inlägg
12 april 2012
#8
jag hade kört på a kam, det körde jag på inan och var nöjd med den, plus att du slipper ställa ventiler om du kör med en av volvos org kamar


179 Inlägg
12 april 2012
#9
FS kammen är inte dyr. Som henkemedpuffen skriver så får du ställa ventilspelet rätt, vilket inte är svårt men orkar man inte så får man köpa en orginal kam där det sällan behövs ställas (ibland dock, tänk på det) O ja man märker lätt att man bytt kam, speciellt om man kommer från T/M kam.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!


Sök