3149
Sök

Svår växlad när bilen är kall någron som vet varför?

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#1
Tja har en skum grej som händer med min bil när den är kall. (Nissan 350z)

När jag går ut på morgonen och det är 5 grader varmt ute så har jag jätte svårt att växla från 1 till 2ans växel
och tillbaks. Men så fort bilen blir varm så försvinner problemet.

Har bytt olja (75w90 från redline light weight)

Kan tillägga att det är dags att byta koppling.

Någon som har lösningen?
Senast redigerat av Dani_A (12 april 2012)


649 Inlägg
12 april 2012
#2
Dani_A skrev:
Tja har en skum grej som händer med min bil när den är kall. (Nissan 350z)

När jag går ut på morgonen och det är 5 grader varmt ute så har jag jätte svårt att växla från 1 till 2ans växel
och tillbaks. Men så fort bilen blir varm så försvinner problemet.

Har bytt olja (75w90 från redline light weight)

Kan tillägga att det är dags att byta koppling.

Någon som har lösningen?

Känner igen problemet, men ingen aning varför. Har la någonting o göra med att lådan blir varm när motorn går varmt !

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!

Forummoderator
26 349 Inlägg
12 april 2012
#3
Kall olja vid start, i kombination med sliten koppling?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#4
Mack skrev:
Kall olja vid start, i kombination med sliten koppling?

Varför bara 1 och 2an? resterande växlarna går hur bra som helst
Senast redigerat av Dani_A (12 april 2012)


Forummoderator
26 349 Inlägg
12 april 2012
#5
Dani_A skrev:
Mack skrev:
Kall olja vid start, i kombination med sliten koppling?

Varför bara 1 och 2an? resterande växlarna går hur bra som helst

Beroende på hur växellådorna är designade så är det väl lite olika från bil till bil.
V70:in är lite trög i just ettan till tvåan, då det är kallt ute, den också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 274 Inlägg
12 april 2012
#6
Min saab var exakt likadan med redline oljan. Underbar när den är varm men kallkörning var ingen höjdare.


Tyngaste 2.0
256 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#7
Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, Grejen är att jag känner kuggen när jag växlar specielt när jag går in till tvåan.

Det har pågått sen jag köpte bilen, Själv så mistänker jag syncroringarna i växellådan, Ska byta koppling och se vad som händer.
Senast redigerat av Dani_A (12 april 2012)


MDS Montör
112 Inlägg
13 april 2012
#8
det är så med nästan alla bilar dani, innan du gör för stort ingrepp av det så säger jag bara.... hold up!

(tänk t.ex när du sätter dig i en bil med automat.. går sjukt segt i början, men kommer efter ett tag smile allt har med oljan att göra i det fallet. såfort den blir varm så smörjer den bättre, samma gäller turbobilar, man ska aldrig rusa en kall motor, och därav samma anledning, oljan är för trög för att smörja tillräckligt vid den temperaturen.

Sothora <3
1 201 Inlägg
13 april 2012
#9
Skulle vilja säga sliten tryckplata eller dåliga lager i ena bottenstocken

Bildemonterare samt egen verkstad. !

arenwik
13 april 2012
#10
Går den bra när den är varm så är det nog inget att bry sig om.
Det är många bilar som beter sig konstigt när dom är kalla, både motorer och lådor..
Dom flesta automatare jag har haft skjuter i växlarna rätt hårt och sent när dom är kalla. Har även haft dom manuella lådor som varit sjukt trögväxlade när dom är kalla.

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#11
Mercedesturbodiesel skrev:
Skulle vilja säga sliten tryckplata eller dåliga lager i ena bottenstocken

Jo jag är nämligen rädd för att det inte bara är dålig tryckplatta,
. Håller på beställer en koppling till kärran.


219 Inlägg
16 april 2012
#12
När olja är kall så är den mycket segare att flytta runt växlarna och synkringarna är stela, när oljan blir var blir också synkringarna varmare och då lättare dom lite och då blir det lättare att få i växlarna. och 1-2 synkringar är starkare ån vad dom andra är då man avänder 1-2 mer än dom andra växlarna

Team Radioactive

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#13
Trik skrev:
När olja är kall så är den mycket segare att flytta runt växlarna och synkringarna är stela, när oljan blir var blir också synkringarna varmare och då lättare dom lite och då blir det lättare att få i växlarna. och 1-2 synkringar är starkare ån vad dom andra är då man avänder 1-2 mer än dom andra växlarna

jojo det där är självklart, fast du ska inte behöva använda 2 händer för att dra in 2an.


Forummoderator
26 349 Inlägg
17 april 2012
#14
Dani_A skrev:
Trik skrev:
När olja är kall så är den mycket segare att flytta runt växlarna och synkringarna är stela, när oljan blir var blir också synkringarna varmare och då lättare dom lite och då blir det lättare att få i växlarna. och 1-2 synkringar är starkare ån vad dom andra är då man avänder 1-2 mer än dom andra växlarna

jojo det där är självklart, fast du ska inte behöva använda 2 händer för att dra in 2an.

Beror på hur stark/svag man är..haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök