4000
Sök

Aktiv Bas kan den Installeras "Fel" --> GAS AS-8

115 Inlägg
18 september 2006
ryttersson skrev:
Scorpio1 skrev:
HZ 80-180  spelar inge roll va den står på.

det är otroligt viktigt.... står den på 180 så är detinte mkt bas att räkna med.... ställ den på ca 70 hz

???

Det är ju delningen.. Blir ju inte mindre bas för att du sätter ett högre lågpass? Bröligt blir det väl, men sätter du den på 80 (vilket var minst) så har 8" elementet inte mycket att säga till om dock. Går väl ner till 40Hz, så då skall det räcka med en bredd på 30-40Hz?

454 Inlägg
18 september 2006
Chris_Allmighty skrev:
ryttersson skrev:
Scorpio1 skrev:
HZ 80-180  spelar inge roll va den står på.

det är otroligt viktigt.... står den på 180 så är detinte mkt bas att räkna med.... ställ den på ca 70 hz

ojj såg nu att det lägsta var 80... men de blir ju atagligen inte nån bra bas ur det elementet vid fel delning....

???

Det är ju delningen.. Blir ju inte mindre bas för att du sätter ett högre lågpass? Bröligt blir det väl, men sätter du den på 80 (vilket var minst) så har 8" elementet inte mycket att säga till om dock. Går väl ner till 40Hz, så då skall det räcka med en bredd på 30-40Hz?

51 Inlägg
18 september 2006
Trådstartare
Menar att det inte låter högre el. Mer bas vilken Hz ja än ställer in på.

Känns som att ljudet inte kommer ända fram till föraren. låter skapigt i trunken. men inte i kupen, ändå är det bara mjuk hatthylla...

Valde den för att jag ville ha Bas NU, enkelt å billigt. Men kan ev. få Återköp på den.
Då väljer ja nån 10" eller 12" bas. en eller dubbla med löst steg.  tyvärr så hoppar priset från 1000kr till 2500kr  då..  dryg prisskillnad.
Senast redigerat av Scorpio1 (18 september 2006)

115 Inlägg
18 september 2006
Prisskillnaden reflekterar nog tyvärr lite ljudet..
Låda med separat slutsteg låter i 99% av fallen bättre än aktiva lådor.

Den enda aktiva basen jag hört som är riktigt bra är en SONY-tube från 90-talet nån gång som hamrade på utav bara helvete..

Ang. delning;

Det är som det låter, att om du ställer in den på 180Hz så spelar den upp all signal den får in som ligger under 180Hz, & tystar ner (i viss dB kurva) allt över.

Om du sätter den på 80 så spelar den bara djUUUpa basgångar & kaggedunk.
Ställer du upp den för mycket så blir helhetsvolymen högre men det blir lätt lite grötigt ljud från den, alltså inte distinkt)

Min kompis köpte en sådanhär låda, & han fick upp kvaliteten på ljudet mycket bra genom att bara dra en grövre pluskabel.
Senast redigerat av Chris_Allmighty (18 september 2006)

51 Inlägg
18 september 2006
Trådstartare
Grövre + kabel än den man fick ?  ok. är väl 2.5mm Gul kabel med.  Kan ju tro att sånt borde räcka, bara 200W stärkare i..   + 15 A Säkrinng skulle ja fixa själv före batteriet, då kabeln inte va så grov skulle det räcka sa dem.

Men har din polare Oxå Högnivån ? el. Lågnivåkalar på stereon kanske.?

115 Inlägg
19 september 2006
Lågnivå.

51 Inlägg
19 september 2006
Trådstartare
Undrar om det är Stor skillnad på Ut volymen "Krämen " till basen via Lågnivå, än å ta från högnivå kablaget.

då ja uppfatttar att min högnivå ger mkt mkt låg volym på MAx gain på stärkarern.  eller är det bara GAS AS8 är så "klen" ? drar man upp volymen på stereon så blir det mer så klart. men då drar man upp FÖR högt på fram 6.5" å hör inget av subben ändå. utan å ha Fadern på 80% Bak !!

Galen bilstereobyggare och Skyline förare
217 Inlägg
19 september 2006
Scorpio1 skrev:
Rockfordboy82 skrev:
Eller att du har fasvänt högtalarkablarna låter det som..

Dratt remoten till Ciggutttaget?????Jag hoppas inte Brl rekomenderade dej det....

-----------------

Fasvänt  Högnivån?  jag har svarta kablar antar det e jord till - Sladden från högtalarna.

sen är det bara höger & Vänster att välja på.   Fick Ingen Manual Lapp i Paketet ens  sad  ngt så enkelt borde man få tycker jag, Illa av GAS  sad

BRL sade mkt.
Hellst att ja skulle ha Remote till tändlåset.. men Så mkt ville ja inte skrúva, så Cigguttaget som Oxå går på TÄndlåset "ACC" med 12v.  Skulle Gå lika bra !   Sen vill ja ha Brytare imellan för att stänga av när jag har Bebisen i Bilen så det skulle funka Fint enl.  BRL  oxå.

Remoten till Tändlåset va??Den brukar man ju dra till spelaren och har man orginal spelare som saknar remote så kanman dra det tillen säkring som blir 12 Volt när man slår på Tändingen

Vill du ha hjälp med att bygga baslåda,Installera högtalare,stereo
,multimedia,montera osv hör av dej!
Mycket humana priser!
www.tvboden.se

51 Inlägg
19 september 2006
Trådstartare
SÅ tror du inte att 12V från cigguttaget är samma sak?  12V på tändningen är det.

21 761 Inlägg
19 september 2006
Cigguttaget fungerar också eftersom det är spänning där när tändningen är på.

Sök