3578
Sök

Skåra i "muttern" till avgasturbinen, och allt går segt.

143 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
#1
Tjena!
Köpte ett turbokitt till min bil via ebay för ett tag sedan, och nu ikväll när jag plockade upp turbon för att rita av för att göra flänsar till den upptäcker jag att de är en fet skåra i "muttern" till avgasturbinen, eller vad den nu heter..
bild: http://img13.imageshack.us/img13/7383/img20120412173911.jpg

Är de nånting att oroa sej för? Tänkte om de kan skapa obalans eller nått sånt, snurrar ju på rätt bra där inne...
Turbon är Helt ny..

Sen tänkte jag på hålet som är breve där, gör de nått om man täcker över de?
De går bara rakt in till där avgaserna kommer in
Bild: http://desmond.imageshack.us/Himg72/scaled.php?server=72&filename=img20120412212322.jpg&res=landing

Funderade även på allt som snurrar i den, allt känns "segt", den går inte tungt, utan bara segt, är de för att dom typ fettat in lagrerna eller?
Tänkte om de annars är nått man också ska klaga på..

Snurran är en T03/T04E.


7 275 Inlägg
13 april 2012
#2
Skåran kan inte ha med balansering att göra då?
Det där hålet är till för en intern wastegate.
Antingen så får du sätta dit en wastegatedel eller täcka för den.


Sothora <3
1 201 Inlägg
13 april 2012
#3
Den där turbon hade jag skickat tillbaka direkt.! Inte frågan om den rasar utan när den rasar!

Knappast balansering då varje del är internt balanserat.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

3 235 Inlägg
13 april 2012
#4
Skåra är för balansering, ser ofta det på turbosar, alltså helt vanligt.


695 Inlägg
13 april 2012
#5
engolf skrev:
Skåra är för balansering, ser ofta det på turbosar, alltså helt vanligt.

Är du säker? I mina ögon ser de inge vidare ut, har haft en del med turbo att göra och kan inte minnas mig ha sett denna typ av balansering förr. Fast olika märken gör väl olika vid balansering. Tycker ändå inte det ser "rätt" ut..


Till TS, hålet du frågar om är för wastegaten, täcker du över de får du köra med en extern WG. Jag skulle pluggat in orginal WG, enkelt, smidigt och funkar alldeles ypperligt till denna snurra..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

3 235 Inlägg
13 april 2012
#6
Japp, har sett det många gånger. Delarna är gjutna i metall, och belanseras genom att slipa bort lite material.


Mekaniker
212 Inlägg
13 april 2012
#7
Precis som tidigare skrivit så är detta inget att oroa sig för då de är balanserat genom att man slipar bort material.


1 938 Inlägg
13 april 2012
#8
Vissa slipar på muttern, vissa slipar på turbinblandes centrumdel.
Har dock ALDRIG sett någon som gör ett SNITT i "muttern" från det hållet, ser ju för bövelen ut som dom kapar ner ända till centrum? Axeln sitter med mera gods, men ändå!

Vart är turbon köpt/vad är det för tillverkare/märke på den?

143 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#9
Glesmark skrev:
Vissa slipar på muttern, vissa slipar på turbinblandes centrumdel.
Har dock ALDRIG sett någon som gör ett SNITT i "muttern" från det hållet, ser ju för bövelen ut som dom kapar ner ända till centrum? Axeln sitter med mera gods, men ändå!

Vart är turbon köpt/vad är det för tillverkare/märke på den?

Turbon är köpt på Ebay och är en billigare kina-kopia


7 398 Inlägg
14 april 2012
#10
MostWanted93 skrev:
Glesmark skrev:
Vissa slipar på muttern, vissa slipar på turbinblandes centrumdel.
Har dock ALDRIG sett någon som gör ett SNITT i "muttern" från det hållet, ser ju för bövelen ut som dom kapar ner ända till centrum? Axeln sitter med mera gods, men ändå!

Vart är turbon köpt/vad är det för tillverkare/märke på den?

Turbon är köpt på Ebay och är en billigare kina-kopia

säger ju allt,, rollcoolsad



Sök