3262
Sök

Mercedes turbodiesel om603 uppgraderingsturbo

134 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
Jag har en 6cyl 300d motor som jag tänkte skrämma lite liv i, vill montera lite större turbo (bör räcka till 300hk). Jag har tänkt använda originalgrenrör! Har inte mätt det men ser ut som en t3 fläns??? Stämmer!?... Kommer ha bränsle till ca 350hk och ladda ca 2bar.

Ja jag vet hur mycket bättre det skulle bli med ett riktigt grenrör men just nu är det inte intressant.

Så vad ska jag välja för turbo? ska vara en med inbyggd wastegate!
Tacksam för svar!?!?
Senast redigerat av Jensa_B (13 april 2012)

245 Inlägg
134 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
Turbo_Davve skrev:
Hx35:a kanske?

Ja jag är lite inne på en sån smile Dom brukar ju ha t3 fläns och finns ju med intern wg.
Kan du svara på om det är en t3 fläns på originalgrenröret? :p Har 10 mil till garaget så orkar inte svänga om och kolla bara sådär

245 Inlägg
13 april 2012
Jensa_B skrev:
Turbo_Davve skrev:

Ja jag är lite inne på en sån smile Dom brukar ju ha t3 fläns och finns ju med intern wg.
Kan du svara på om det är en t3 fläns på originalgrenröret? :p Har 10 mil till garaget så orkar inte svänga om och kolla bara sådär

Okej, har en sådan som ska på min tänkte jag. Får väl se om det funkar, ska köra med org pump så länge. Vet inte vad det är för fläns på ditt grenrör faktiskt då jag åker OM 605.911

S.v.r

134 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
Turbo_Davve skrev:
Jensa_B skrev:
Turbo_Davve skrev:

Okej, har en sådan som ska på min tänkte jag. Får väl se om det funkar, ska köra med org pump så länge. Vet inte vad det är för fläns på ditt grenrör faktiskt då jag åker OM 605.911

Okej, sitter en hx40 med adapter på grenröret på min nu men det kommer nog bli jävligt tungt att få upp något laddtryck med den setupen, Och istället för att bygga grenrör tänkte jag att jag byter ner mig i turbo då jag ändå inte behöver så stor turbo för 300hk. Blir ju bara onödigt dålig spool. Hade man vart rik hade man kanske fixat sig en bättre drivlina så att man kunde passera 300hk sträcket men måste prioritera annat än bilen också.

245 Inlägg
14 april 2012
Okej, men köp en T04E eller något liknande? Jag håller på att bygga eget grenrör just nu. Vad är det som inte tål mer än 300hk?

S.v.r

134 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
siffran 300hk var bara taget ur luften men jag vill kunna använda bilen med originalkoppling, låda och drivaxlar. Har bekanta som byggt mercedes dieslar och det verkar gå drivaxlar, kopplingar och lådor så det står härliga till... det har jag inte råd med.

245 Inlägg
15 april 2012
Jensa_B skrev:
siffran 300hk var bara taget ur luften men jag vill kunna använda bilen med originalkoppling, låda och drivaxlar. Har bekanta som byggt mercedes dieslar och det verkar gå drivaxlar, kopplingar och lådor så det står härliga till... det har jag inte råd med.

Ok, hur är automatlådorna? har en 4 petad auto i min

S.v.r

134 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
Turbo_Davve skrev:
Jensa_B skrev:

Ok, hur är automatlådorna? har en 4 petad auto i min

Håller bättre än manuell iaf

244 Inlägg
15 april 2012
Automaterna slirar ju i princip bara du ställer på pumpen å laddet lite xD
Har för mej att jag läste någonstans att man ungefär kan kräma ur 200-230 hk med org pump å org grenrör,'
Notera att jag har för mej.
Men säg hur de gick för dej big_smile För jag ska göra något liknande men de blir pump från dieselmeken å egetbyggt grenrör/insug å ic, å växellåda å bakaxel från bmw big_smile
Senast redigerat av mbadriver (15 april 2012)

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis

134 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
mbadriver skrev:
Har för mej att jag läste någonstans att man ungefär kan kräma ur 200-230 hk med org pump å org grenrör,'
Men säg hur de gick för dej big_smile För jag ska göra något liknande men de blir pump från dieselmeken å egetbyggt grenrör/insug å ic, å växellåda å bakaxel från bmw big_smile

Inte ens så mycket tror jag. Dock ska jag ju inte köra med originalpump eller insug. Om du kollar min bil/projekttråd så ser du att jag svetsat om insuget med en 3" anslutning och skaffat en intercooler och just nu sitter det en hx40 men med adapter och det blir så mycket spool och orkar inte göra grenrör för när den är klar ska jag göra annat så nu blir det smacka på en hx35 om den passar bolt-on sen blir det 7mm element och sen gasas lite kanske sälja smile

Angående automatlådorna så är det bra och stadiga lådor, slirar det på växlarna så får man justera dom. Går ju justera så att dom växlar stenhårt och håller länge smile
Senast redigerat av Jensa_B (15 april 2012)

244 Inlägg
15 april 2012
Jensa_B skrev:
mbadriver skrev:

Inte ens så mycket tror jag. Dock ska jag ju inte köra med originalpump eller insug. Om du kollar min bil/projekttråd så ser du att jag svetsat om insuget med en 3" anslutning och skaffat en intercooler och just nu sitter det en hx40 men med adapter och det blir så mycket spool och orkar inte göra grenrör för när den är klar ska jag göra annat så nu blir det smacka på en hx35 om den passar bolt-on sen blir det 7mm element och sen gasas lite kanske sälja smile

Angående automatlådorna så är det bra och stadiga lådor, slirar det på växlarna så får man justera dom. Går ju justera så att dom växlar stenhårt och håller länge smile

Okej big_smile
Fick precis se en väldigt rolig sak wink Att jag också ska bygga på en -88 wink Fast 300D sugis så kommer inte mata på så mycke tongue Haha big_smile Sen blire OM606 wink

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis

134 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
mbadriver skrev:
Jensa_B skrev:
mbadriver skrev:

Okej big_smile
Fick precis se en väldigt rolig sak wink Att jag också ska bygga på en -88 wink Fast 300D sugis så kommer inte mata på så mycke tongue Haha big_smile Sen blire OM606 wink

Trevligt smile Jag tror då min är en -88 inte helt säker big_smile lär jag se när jag ska fram med papprena för att ställa på den... Jag bara impulsköpte den och en -92 300TDT. Drog hem båda och bytte motor med en gång sen har den stått och så har jag småpulat lite allt eftersom plånboken tillåtit.

Åter till tråden nu... vet du om hx35:an passar på originalgrenröret? Och om den i så fall ryms där i w124 karossen? hx35 har t3 fläns

Sök