2502
Sök

Hur få man ner laddtrycket!?

119 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#1
Hejsan alla.
jag har byggt turbo på min crx. jag har fått igång den bra. men en sak som är felet är att den laddar för mycket.
har provat med olika inkopplingar, har bytt fjärder på westgeaten. har tagit bort fjärdern på westgeaten då laddar den 0 men när jag körde 3:ans växel typ runt 5000k börjar den ladda?!! :S varför?.


Det jag skulle behöva hjälp med är att få ner laddtrycket till 0,34-0,45 bar plus att den ska ligga där när jag gasar fullt även på dom andra växlar med!.
Det är en T3T4 turbo som sitter på.



tack på för hand.

mvh crx:gotland


440 Inlägg
13 april 2012
#2
justera wgstaget längre;-)

jim ..

119 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#3
Haha den va bra jim smile

nej men vill bara att den ska ladda 0,3-0,4 Och den ska vara där när man varva upp den till max smile


hehe


Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
13 april 2012
#4
crx_jim skrev:
justera wgstaget längre;-)

MEN JAAAH!  tongue

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

119 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#5
crx_jim skrev:
justera wgstaget längre;-)

Men jim du körde med typ 0,6bar i början ju? hur fick du den att ladda så lite? smile


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
13 april 2012
#6
varför turbokonvertera om du ska ladda 0.4?? fungerar nog lika bra med en lövblås.

du för väll släppa trycket på wastegaten isfåfall?

http://www.youtube.com/watch?v=vGhlgphrBxA


Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
13 april 2012
#7
köp en sån där som konverterar ström. sen sätter du en hårtork i insuget! big_smile funkar skit dåligt! big_smile

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

119 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#8
Diss skrev:
varför turbokonvertera om du ska ladda 0.4?? fungerar nog lika bra med en lövblås.

du för väll släppa trycket på wastegaten isfåfall?

http://www.youtube.com/watch?v=vGhlgphrBxA

Jag har ju provat o ta bort fjärdern på wastegaren. men den laddar endå vid 5k varv!.


440 Inlägg
13 april 2012
#9
men förläng staget lite sade ja ju. då öppnar wg tidigare: vilket blir lägre lad d ....

jim ..

Forummoderator
26 341 Inlägg
13 april 2012
#10
Vad kör du med för ECU nu och liknande?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

440 Inlägg
13 april 2012
#11
har ändå inte med ladd o göra han har original ecu..

jim ..

Forummoderator
26 341 Inlägg
13 april 2012
#12
crx_jim skrev:
har ändå inte med ladd o göra han har original ecu..

Så laddtrycket har ingenting att göra med ECU:n eller något runtomkring?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 938 Inlägg
13 april 2012
#13
Gissar på att wastegaten flödar för lite för att kunna släppa genom alla avgaser trots att du kört utan fjäder.

119 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#14
Glesmark skrev:
Gissar på att wastegaten flödar för lite för att kunna släppa genom alla avgaser trots att du kört utan fjäder.

Okej jo det kan de vara, just nu har jag 38mm wastegate. men kanske jag ska ta o köpa en större?


mvh


119 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#15
crx_jim skrev:
men förläng staget lite sade ja ju. då öppnar wg tidigare: vilket blir lägre lad d ....

jag läste lite om de men dom skriv att det va inte så bra wastegaten kan gå sönder. hmm


1 938 Inlägg
13 april 2012
#16
x1v3x skrev:
Glesmark skrev:
Gissar på att wastegaten flödar för lite för att kunna släppa genom alla avgaser trots att du kört utan fjäder.

Okej jo det kan de vara, just nu har jag 38mm wastegate. men kanske jag ska ta o köpa en större?


mvh

Vad jag undrar är hur mycket den laddade vid 5000 varv utan wg-fjäder?
För du kommer aldrig komma under det laddtrycket vid höga varv =/

119 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#17
Glesmark skrev:
x1v3x skrev:
Glesmark skrev:
Gissar på att wastegaten flödar för lite för att kunna släppa genom alla avgaser trots att du kört utan fjäder.

Okej jo det kan de vara, just nu har jag 38mm wastegate. men kanske jag ska ta o köpa en större?


mvh

Vad jag undrar är hur mycket den laddade vid 5000 varv utan wg-fjäder?
För du kommer aldrig komma under det laddtrycket vid höga varv =/

5k jag tror att den låg typ vid 0,3 bar fast det va på 4:ans växel. Nej det finns väl alltid en grundladd?


782 Inlägg
13 april 2012
#18
du bevöver inte köpa en större wastegate... 38 mm räcker långt .som sagt du måste justera wastegaten så att den öppnar vid det tryck du vill ladda .det kan du bara göra med fjäderns hjälp, det är trycket in och fjädern som påverkar när den ska öppna. om du får den att öppna vid "ditt" tryck så kommer den inte ladda mer oavsett varvtal. Ta och googla lite hur det funkar,, det här e basic grejer när man turbo trimmar smile
Senast redigerat av bushmyra (13 april 2012)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

1 938 Inlägg
13 april 2012
#19
x1v3x skrev:
Glesmark skrev:
x1v3x skrev:

Okej jo det kan de vara, just nu har jag 38mm wastegate. men kanske jag ska ta o köpa en större?


mvh

Vad jag undrar är hur mycket den laddade vid 5000 varv utan wg-fjäder?
För du kommer aldrig komma under det laddtrycket vid höga varv =/

5k jag tror att den låg typ vid 0,3 bar fast det va på 4:ans växel. Nej det finns väl alltid en grundladd?

Vad undrar du angående grundladdet? Du bestämmer ju laddtrycket själv, under förutsättning att turbon inte skenar.

Laddar den 0.3 utan fjäder kommer du inte komma under det som sagt, utan fjäder = din wg står öppen konstant och flödar fritt. Med fjäder = den håller ventilen stängd tills du uppnått laddtryck = kommer aldrig bli lägre ladd än utan fjäder.
Möjligtvis att du slipper laddtryck på 1ans växel eftersom den varvar ut innan det byggs laddtryck för det mesta.

782 Inlägg
13 april 2012
#20
crx_jim skrev:
men förläng staget lite sade ja ju. då öppnar wg tidigare: vilket blir lägre lad d ....

han har ju inte ens ett stag att justera ..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..


Sök