3948
Sök

Vill ha bra ljud i min "första bil" volvo 360.. Behöver Hjälp och få lite Tips.

4 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
Som topicen säger. Jag behöver som sagt lite hjälp, jag tänkte mig ingenting "väääärsting" grejer till bilen då budgeten är lite stram. Men någon tusenlapp kan jag slänga ut på detta.

Men jag är absolut totalt nybörjare när det kommer till detta och skulle gärna vilja veta vad ska det vara för märke på grejerna ? och till just en Volvo 360 ser de lite klurigt ut så vet inte riktigt hur jag ska göra.
Ska man ha bakhögtalare där bak i skuffen tillsammans med basen eller ska man skippa där bak helt och bara ha där fram + baslåda i skuffen ?

Nåja, alla svar är uppskattade!

// Adam

Dolk
146 Inlägg
13 april 2012
Allt är beroende budget och HU du ska köra med smile

292 Inlägg
13 april 2012
beror på hur bra framsystem du har.. om du bara ska ha lite så räcker det gott och väl med 2st 6.9or i hatthyllan och en 10" bak ... smile

4 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
RobbanForsell skrev:
beror på hur bra framsystem du har.. om du bara ska ha lite så räcker det gott och väl med 2st 6.9or i hatthyllan och en 10" bak ... smile

Alltså, med framsystem antar jag du menar med det skitet som redan sitter i ? Ell ? =O  Det som sitter i nu är ju original högtalare med trycker "volvo" på haha.

Som jag sa innan tänkte jag mig kanske ljud för några tusenlappar behöver inte vara något frääsigt men vill kunna dunka på rätt bra i varje fall. Och om man då sätter dessa 6.9or bak i skuffen där högtalar platserna är nu + en baslåda i skuffen också skulle inte det låta rätt dåligt då ? Med tanke på att högtalarna fram inte verkar vara någe super grejer.

Dolk
146 Inlägg
13 april 2012
jag har kört med original högtalare från 740 i en av mina bilar och en stor sub bas, pumpar på ganska bra och låter HELT okej faktiskt smile

292 Inlägg
13 april 2012
WinCraft skrev:
RobbanForsell skrev:

Alltså, med framsystem antar jag du menar med det skitet som redan sitter i ? Ell ? =O  Det som sitter i nu är ju original högtalare med trycker "volvo" på haha.

Som jag sa innan tänkte jag mig kanske ljud för några tusenlappar behöver inte vara något frääsigt men vill kunna dunka på rätt bra i varje fall. Och om man då sätter dessa 6.9or bak i skuffen där högtalar platserna är nu + en baslåda i skuffen också skulle inte det låta rätt dåligt då ? Med tanke på att högtalarna fram inte verkar vara någe super grejer.

beror på hur slitna dom är fram... men byt dom också när du ändå är i farten wink ljudet kan du ändra sedan med o lägga mer ljud i bakre delen av bilen med hjälp av inställningarna på stereon. vad har du för enhet?

4 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
Jag skulle nog säga att dom är rätt slitna. Så lika bra och slänga ur dom kanske, Enheten är inte så bra heller då jag vill att den ska läsa mp3 kanske usb etc. Så den tänkte jag också köpa en ny. Borde ju finnas något hyffsat bra ljudpaket??

Ska det vara en 10" bak då alltså ?

682 Inlägg
13 april 2012
Köp något riktigt bra framsystem och driv det med steg. Kan vara värt att byta till 6,5 då får du mer bas. Inte så svårt att göra på en 740 kan jag tänka mig, men jag satte endå in 5,25".

Skit i 6'9orna om du inte redan har hål för dem, hatthyllan är för liten så då måste du ha "lådor" ovanpå som tar bort "skålen" i hattyllan eller göra en ny.

Sen kör du 2x10 eller 1x10 om budgetten inte räcker till och driver med något bra steg. Tänk kvalitet före kvantitet så uttökar du senare. Elementen ska spela emot kupén och får vara MAX MAX 30cm hög. Jag hade kört 29. tryckt tätt tätt intill "skidluckan". Du får antagligen bygge sné låda.

edit: ordentliga kablar också. Jag ska byta ut generatorkabel och jord för bilen då det droppar en del i lymat på bara cirka 900wrms. 

Tänk på att fixa en fin huvudenhet också.

Edit: helvete, läste fel. Trodde det stod 740. Hoppas du kan använda något av det som står i inlägget iallafall....

edit igen; De flesta brukar vilja ha "ljud" framifrån (alltså "högtalare") och "bas" bakifrån, alltså ett eller flera baselement.

Jag vill nog att du ställer dig följande iallafall;

Hur stor plats av bagaget kan du leva utan?

Hur högt är det närmast baksätet?

Hur låg är den minsta punkten i skuffen?

Räkna ut vad den plats du kan avvara blir i liter (dm3) 1x1x1 dm alltså. 

När du vet hur stor plats du har, välj baselement utifrån det!

Kom tillbaka med litern så kan nog flera här hitta några fina element åt dig.
Senast redigerat av DanneSundin (13 april 2012)

108 Inlägg
13 april 2012
Alpine 6.5" med steg för 1000:- på blocket, går nog att pruta med frakten.
Kenwood KDC-4047 800:- på blocket, garanterat prutbart.

Dämpa dörrarna och du har en bra och billig start på byggandet.

Peter smile

16 197 Inlägg
13 april 2012
bor du på norra sidan så rekomenderar jag dig att kontakta http://shop.seastreamsgarage.se/

ligger i kungsängen å är riktigt kunniga-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

452 Inlägg
14 april 2012
eftersom du har 4" orginal högtalare så är ett byte där att rekommendera.
Orkar/kan du modifiera dörrsidan så du får in en 6,5" så är detta att föredra.
Leta upp ett prisvärt 4-kanal steg och driv framhögtalare och en liten lättdriven sub bak.
Dämpa dörren med en bit dämpmatta bör du också göra om budgeten tillåter detta

mvh mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

4 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
Team_Bilradiohuset skrev:
eftersom du har 4" orginal högtalare så är ett byte där att rekommendera.
Orkar/kan du modifiera dörrsidan så du får in en 6,5" så är detta att föredra.
Leta upp ett prisvärt 4-kanal steg och driv framhögtalare och en liten lättdriven sub bak.
Dämpa dörren med en bit dämpmatta bör du också göra om budgeten tillåter detta

mvh mackan

Låter ju faktiskt bra. Jag har en budget runt 4000-5000 Kr kanske ja givetsvis månaden efter så kan jag ju slänger ytterligare någon lapp. Men vill ju inte gå för långt med en volvo 360 liksom. Men vill en då ha bra ljud kan dunka på en del och njuta.  Hatar lågt ljud tongue

Finns ju "paket" på BRL och MDS osv. Men som jag sa tidigare är jag ju inte så haj på det här vilka märken det måste vara osv. Men där har dom ju lite olika grejer så som Fram högtalare + bak + Enhet etc.

Någon som kanske har orken att hjälpa mig ta en titt på ett prisvärt sådant för dom pengarna jag kan lägga ut ?

1 400 Inlägg
20 april 2012
Är begagnat något alternativ ?

Billiga steg http://www.blocket.se/alvsborg/Prisvard … 15&w=3

Lägg sen ca 2000 på ett framsystem och sen har du tex denna lättdrivna basen för ca1000:- http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=20

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Sök