Detta med spjällen i insuget vet jag numera en hel del om...
Jag har en 01 Mondeo med tvåliters fyran som har gått 10.700 mil. Jag har precis haft bilen inne hos märkesverkstad i Umeå för byte av hela insuget.
Jag kände egentligen aldrig något konstig med hur bilen gick tidigare, möjligen var den lite väl känslig för gasuppsläpp och ryckte lite då, plus att startmotorn ibland tvingades jobba något extra varv vid start. Så jag hade absolut ingen aning om att det var något problem.
I måndags lämnade jag in bilen för byte av sträckare till generatorremmen som hade börjat låta illa. Ett bagatellfel, men när mekanikern lyssnade på motorn på tomgång så hörde han något annat.....Spjällen i insugen var glappa. Rejält tydligen. Bara att byta. Kostnad: cirka 2500 för insug och 3000 för arbete.
När jag sedan hämtade bilen så visade mekanikern mig det trasiga insuget, och axeln som de fyra spjällen sitter på glappade väldigt väldigt mycket i båda ändarna och han ansåg att det var i grevens tid som det upptäcktes. Vi snackar alltså om ett spel på säkert 5 mm i båda ändarna.
Jag frågade honom om detta var vanligt och fick till svar att det inte är speciellt vanligt alls, men att det kan förekomma på 01:or och 02:or. Eftersom jag klarade mig undan motorskador så frågade jag aldrig vidare om garantiförfaranden o.s.v.
Ford har uppgraderade och lätt modifierade insug som man monterar vid byte, jag vet dock inte exakt vad som skiljer, men de är inte lika som de som monterades på 01:orna och sannolikt 02:orna, så problemet kan inte vara helt okänt för Ford.
Med det nya insuget kan jag bara konstatera att en redan sagolikt rapp motor har blivit ännu rappare. Stor skillnad. Dessutom är det ett ljud ur motorn som fanns tidigare som jag inte hör längre, och detta är väldigt klurigt. Det ljud som de dåliga spjällen medför är inget alls man lägger märke till, det är inget metalliskt eller obehagligt ljud. Det är svårt att beskriva men det var inget som jag hade lagt märke till, och jag är väldigt "känslig" för missljud i en bil.
Därför kanske var och en som har en sådan bil skulle kontrollera dessa spjäll, eller i själva verket axeln som de sitter på i förebyggande syfte för att undvika ett väldigt tråkigt motorhaveri.