2513
Sök

Köpråd: Mitsibishi Evolution X MR TC-SST

5 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#1
Hej,
Har under en tid gått i byta bil-tankar.
Idag har jag en A4 2.0T Q. En komfortabel bil, men absolut ingen körglädje i min mening.
Efter lite mer klirr i kassan så tänkte jag att det var dags och byta upp mig, så i fredags var jag och kollade på en Evo X -09'a.
Är det några riktigt kända fel på dessa som man bör akta sig för? (Förutom AYC'n, men den går på försäkringen enligt mitt försäkringsbolag)
Då bilen kommer gå som en året runt bil, ca. 1000 mil, så antar jag att både rostskydd och lackkonservering är ett måste. Vilken av denna gör man först? Är det rimligt att anta att DITEC + DINITROL TKD tillsammans går på ungefär 10.000 - 13.000?
Något annat man bör se upp för med dessa?

Tack på förhand,
Senast redigerat av Qva (15 april 2012)

345 Inlägg
15 april 2012
#2
Huvudsakligen måste du kolla upp om du har råd att köra den året runt. En Audi a4a 2.0l är betydligt billigare i drift än en evo X med tanke på bensinpriset. Många gör misstaget att dom sparar till en bil men inser inte att det kostar att hålla den i drift. AYC pumpen som du skrev är ett känt fel det gäller även automat lådan som har en tendens till att vara svag och är nog den delen som går först, så en manuell ska du satsa på.

Supra Club Sweden

5 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#3
Bensinen är inget problem. Det är automaten jag kollat på, är det något som brukar svikta även när bilen är i original? Isåfall, vad kostar det att byta ut lådan?

345 Inlägg
15 april 2012
#4
Har faktiskt inte den blekaste aning om vad exakt som går sönder men har läst runt på diverse olika forum och även frågat några som har kört den och alla säger likadant att automatlådan är klen. Prismässigt kan det bero på vad som exakt går sönder i den så vet faktiskt inte. Dock så är det ju en sportbil som ska köras som en sportbil, dvs inte ligga under 3000varv så manuella lådan är att föredra om den inte ska sota igen. Kolla med Jocke på JRM då han är nog den enda i Sverige som kan köra en Evo så som dom ska köras, dvs piska dom till nya höjder i dåligt väglag.
Senast redigerat av RoberthR (15 april 2012)

Supra Club Sweden

5 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#5
Om nu Evo X är så pass opålitlig kom jag på andra tankar.
Att nu till sommaren köpa en lite roligare busbil ex. Supra, 300zx, eller 200 SX för ca. 100.000, för att sedan i vinter ställa denna i varmgarage, och köpa en vinterbil, ex. A3 1,6 årgång lite äldre.

Hur är ovan alternativ att använda som sommarbilar? Lättmeckade? Går sönder ofta?

321 Inlägg
3 maj 2012
#6
Qva skrev:
Om nu Evo X är så pass opålitlig kom jag på andra tankar.
Att nu till sommaren köpa en lite roligare busbil ex. Supra, 300zx, eller 200 SX för ca. 100.000, för att sedan i vinter ställa denna i varmgarage, och köpa en vinterbil, ex. A3 1,6 årgång lite äldre.

Hur är ovan alternativ att använda som sommarbilar? Lättmeckade? Går sönder ofta?

Att en Evo är opålitlig ligger det inte mkt sanning i!
Grymt rolig bil som är byggd för att användas.cool
Lika rolig på vintern som sommaren.


ClubJDM
531 Inlägg
3 maj 2012
#7
Evon är väl inte speciellt opålitlig. Allt beror på hur man kör och behandlar grejerna. Men automaten har haft en tendens till att koka i tung stadstrafik. Och ska du köra original så är det nog inga problem, men satsar du på mer hästar så är det en GSR du borde skaffa.



Sök