Rquired skrev:
Jag ser inga belägg för att Audi skulle vara bekvämare och säkrare än BMW? A4 och E46 har en väldigt snarlik komfort på alla punkter, ett stabilt beteende på vägen, fast fjädring som sväljer alla ojämnheter utan att för den sakens skull vara mjuk och så vidare.
En skillnad är att BMW´s styrning är mer aktiv, du känner av vägen i alla lägen med en E46. Jag upplever det som en trygghet i form av att bilen håller föraren uppdaterad om vad som händer, andra upplever BMW´n som mer nervös. En stor fördel är det åtminstone på punkten körglädje, kör man aktivt vill man väl inte att bilen filtrerar bort vad som händer så som Audi gör?
Och det är framför allt där en BMW briljerar om du frågar mig, visst biter en A4 sig fast vid vägen på ett bra vis så väghållningen är det inget fel på. Men A4 är inte alls lika balanserad, spänstig eller aktiv enligt ovan som en BMW. En Audi beordrar du att köra fort och då klarar den av det, men den upplevs som distanserad, understyrd och klumpig i de situationerna men en BMW har mer karaktären av en liten hundvalp; Den tigger lite snällt och vill köras fortare och fortare.
Om föraren är med på noterna blir valpen, jag menar bilen, exalterad men om man ignorerar den blir den lite ledsen.
Jag vågar också påstå att BMW E46 blir billigare i underhåll och att den håller bättre, om man läser statistik och undersökningar lutar dem mot det men på begagnade bilar är det alltid svårt att vara helt säker på om man köper en frisk bil eller en där lite underhåll väntar i framtiden.
Sist men absolut inte minst tycker jag inte att Audi kan erbjuda någon motor till A4 B5 som har det minsta att sätta emot BMW´s raka sexor. Och då tänker jag självklart inte en 320i jämförd med en S4 (Hitta en sådan för 60.000:-...) utan om man jämför motsvarande motorer till respektive modell.
Av dom motoralternativ som brukar gå att hitta för upp emot 70.000:- bland BMW håller jag 330i, 328i och 325i högst i just den ordningen. 30i är hetsig från de flesta varvtal men vill gärna varvas och är verkligen en pärla till motor, 28i är lite lugnare till karaktären med ingen egentlig spets utan trivs bättre i mellanregistret och tröttnar en bit innan varvstoppet och 25i är lite mer av en klassisk BMW-sexa i form av att den är gott och väl tillräckligt stark på låga varv men det är först när den varvas som den verkligen vaknar till liv.
Jag skulle beskriva 30i som lite av en kombination av dom två andra, den har dels en del av 28i´s styrka i det lägre och mellersta registret men även 25i´s varvvilliga karaktär. Rent generellt är BMW´s raka sexa svår att ta död på om man inte struntar i service, men M52 (328i) har inte samma svaghet i vevhusventilationen som M54 (325i och 330i) har.
Det är dock värt att nämna att vevhusventilationen är ett vanligt problem på de flesta moderna bilar som beror på en hets efter låg förbrukning och låga utsläpp enkelt och lite felaktigt förklarat. Jag upplever att det inte drabbar BMW M54 lika hårt som många turbomotorer (SAAB eller Audi 1.8t är två kända exempel) där det kan resultera i utebliven smörjning och exempelvis turbohaveri eller i Audi´s fall totalhaveri då smörjningen riskerar att sättas igen helt på 1.8t (Å andra sidan, då bör lampan för lågt oljetryck lysa)
På M54 blir det oftast övertryck vilket resulterar i oljeförbrukning och oljeläckage, det märks ofta på att ventilkåpspackningen läcker precis ovanför grenröret. Om man ignorerar detta och kör vidare brukar olja till slut leta sig ner i tändstiftbrunnarna med resultatet att bilen går som en kratta eller inte alls.
Om man ignorerar symptomen och kör vidare kan förstås allt hända men min erfarenhet är att M54 brukar ge många tecken på att något är fel innan det blir en fara för motorns hälsa. Det finns även flera knep för att undvika problemet som verkar fungera väl, det finns mycket att läsa inom området om du är intresserad.
Jag hade dock köpt en BMW i din situation, dock mest på personliga preferenser!