2716
Sök

Köpråd Audi A4 eller Bmw.

2 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#1
Hej, tänker skaffa mig förstabil, min budget ligger på max 66tusen, då tittar jag mest på Audi a4 kombi och Bmw helst 328i (sedan) annars 325 och 320. en Pigg, rolig att köra, säker, snygg bil, över 160hk, och den ska inte va så törstig heller. den ska inte gå sönder varje dag. jag kommer köra långa sträckor på sommaren, så jag vill att bilen ska vara Bekväm och TYST med bra väghållning.

jag har NOLL erfaranheter av de bilarna, så nu behöver jag eran hjälp. vilken av de ska jag välja? har hört att audin är bättre när det gäller komfort och säkerhet. men bmwn är piggare än audin.



MVH
Reezwan,

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 april 2012
#2
Jag ser inga belägg för att Audi skulle vara bekvämare och säkrare än BMW? A4 och E46 har en väldigt snarlik komfort på alla punkter, ett stabilt beteende på vägen, fast fjädring som sväljer alla ojämnheter utan att för den sakens skull vara mjuk och så vidare.

En skillnad är att BMW´s styrning är mer aktiv, du känner av vägen i alla lägen med en E46. Jag upplever det som en trygghet i form av att bilen håller föraren uppdaterad om vad som händer, andra upplever BMW´n som mer nervös. En stor fördel är det åtminstone på punkten körglädje, kör man aktivt vill man väl inte att bilen filtrerar bort vad som händer så som Audi gör?

Och det är framför allt där en BMW briljerar om du frågar mig, visst biter en A4 sig fast vid vägen på ett bra vis så väghållningen är det inget fel på. Men A4 är inte alls lika balanserad, spänstig eller aktiv enligt ovan som en BMW. En Audi beordrar du att köra fort och då klarar den av det, men den upplevs som distanserad, understyrd och klumpig i de situationerna men en BMW har mer karaktären av en liten hundvalp; Den tigger lite snällt och vill köras fortare och fortare.

Om föraren är med på noterna blir valpen, jag menar bilen, exalterad men om man ignorerar den blir den lite ledsen. 

Jag vågar också påstå att BMW E46 blir billigare i underhåll och att den håller bättre, om man läser statistik och undersökningar lutar dem mot det men på begagnade bilar är det alltid svårt att vara helt säker på om man köper en frisk bil eller en där lite underhåll väntar i framtiden.

Sist men absolut inte minst tycker jag inte att Audi kan erbjuda någon motor till A4 B5 som har det minsta att sätta emot BMW´s raka sexor. Och då tänker jag självklart inte en 320i jämförd med en S4 (Hitta en sådan för 60.000:-...) utan om man jämför motsvarande motorer till respektive modell.

Av dom motoralternativ som brukar gå att hitta för upp emot 70.000:- bland BMW håller jag 330i, 328i och 325i högst i just den ordningen. 30i är hetsig från de flesta varvtal men vill gärna varvas och är verkligen en pärla till motor, 28i är lite lugnare till karaktären med ingen egentlig spets utan trivs bättre i mellanregistret och tröttnar en bit innan varvstoppet och 25i är lite mer av en klassisk BMW-sexa i form av att den är gott och väl tillräckligt stark på låga varv (Femman i 20km/h? Inga problem!) men det är först när den varvas som den verkligen vaknar till liv.

Jag skulle beskriva 30i som lite av en kombination av dom två andra, den har dels en del av 28i´s styrka i det lägre och mellersta registret men även 25i´s varvvilliga karaktär. Rent generellt är BMW´s raka sexa svår att ta död på om man inte struntar i service, men M52 (328i) har inte samma svaghet i vevhusventilationen som M54 (325i och 330i) har.

Det är dock värt att nämna att vevhusventilationen är ett vanligt problem på de flesta moderna bilar som beror på en hets efter låg förbrukning och låga utsläpp enkelt och lite felaktigt förklarat. Jag upplever att det inte drabbar BMW M54 lika hårt som många turbomotorer (SAAB eller Audi 1.8t är två kända exempel) där det kan resultera i utebliven smörjning och exempelvis turbohaveri eller i Audi´s fall totalhaveri då smörjningen riskerar att sättas igen helt på 1.8t (Å andra sidan, då bör lampan för lågt oljetryck lysa i god tid)

På M54 blir det oftast övertryck vilket resulterar i oljeförbrukning och oljeläckage, det märks ofta på att ventilkåpspackningen läcker precis ovanför grenröret. Om man ignorerar detta och kör vidare brukar olja till slut leta sig ner i tändstiftbrunnarna med resultatet att bilen går som en kratta eller inte alls.
Om man ignorerar symptomen och kör vidare kan förstås allt hända men min erfarenhet är att M54 brukar ge många tecken på att något är fel innan det blir en fara för motorns hälsa. Det finns även flera knep för att undvika problemet som verkar fungera väl, det finns mycket att läsa inom området om du är intresserad.

Jag hade dock köpt en BMW i din situation, mest på personliga preferenser!
Senast redigerat av Rquired (16 april 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 401 Inlägg
16 april 2012
#3
Rquired skrev:
Jag ser inga belägg för att Audi skulle vara bekvämare och säkrare än BMW? A4 och E46 har en väldigt snarlik komfort på alla punkter, ett stabilt beteende på vägen, fast fjädring som sväljer alla ojämnheter utan att för den sakens skull vara mjuk och så vidare.

En skillnad är att BMW´s styrning är mer aktiv, du känner av vägen i alla lägen med en E46. Jag upplever det som en trygghet i form av att bilen håller föraren uppdaterad om vad som händer, andra upplever BMW´n som mer nervös. En stor fördel är det åtminstone på punkten körglädje, kör man aktivt vill man väl inte att bilen filtrerar bort vad som händer så som Audi gör?

Och det är framför allt där en BMW briljerar om du frågar mig, visst biter en A4 sig fast vid vägen på ett bra vis så väghållningen är det inget fel på. Men A4 är inte alls lika balanserad, spänstig eller aktiv enligt ovan som en BMW. En Audi beordrar du att köra fort och då klarar den av det, men den upplevs som distanserad, understyrd och klumpig i de situationerna men en BMW har mer karaktären av en liten hundvalp; Den tigger lite snällt och vill köras fortare och fortare.

Om föraren är med på noterna blir valpen, jag menar bilen, exalterad men om man ignorerar den blir den lite ledsen. 

Jag vågar också påstå att BMW E46 blir billigare i underhåll och att den håller bättre, om man läser statistik och undersökningar lutar dem mot det men på begagnade bilar är det alltid svårt att vara helt säker på om man köper en frisk bil eller en där lite underhåll väntar i framtiden.

Sist men absolut inte minst tycker jag inte att Audi kan erbjuda någon motor till A4 B5 som har det minsta att sätta emot BMW´s raka sexor. Och då tänker jag självklart inte en 320i jämförd med en S4 (Hitta en sådan för 60.000:-...) utan om man jämför motsvarande motorer till respektive modell.

Av dom motoralternativ som brukar gå att hitta för upp emot 70.000:- bland BMW håller jag 330i, 328i och 325i högst i just den ordningen. 30i är hetsig från de flesta varvtal men vill gärna varvas och är verkligen en pärla till motor, 28i är lite lugnare till karaktären med ingen egentlig spets utan trivs bättre i mellanregistret och tröttnar en bit innan varvstoppet och 25i är lite mer av en klassisk BMW-sexa i form av att den är gott och väl tillräckligt stark på låga varv men det är först när den varvas som den verkligen vaknar till liv.

Jag skulle beskriva 30i som lite av en kombination av dom två andra, den har dels en del av 28i´s styrka i det lägre och mellersta registret men även 25i´s varvvilliga karaktär. Rent generellt är BMW´s raka sexa svår att ta död på om man inte struntar i service, men M52 (328i) har inte samma svaghet i vevhusventilationen som M54 (325i och 330i) har.

Det är dock värt att nämna att vevhusventilationen är ett vanligt problem på de flesta moderna bilar som beror på en hets efter låg förbrukning och låga utsläpp enkelt och lite felaktigt förklarat. Jag upplever att det inte drabbar BMW M54 lika hårt som många turbomotorer (SAAB eller Audi 1.8t är två kända exempel) där det kan resultera i utebliven smörjning och exempelvis turbohaveri eller i Audi´s fall totalhaveri då smörjningen riskerar att sättas igen helt på 1.8t (Å andra sidan, då bör lampan för lågt oljetryck lysa)

På M54 blir det oftast övertryck vilket resulterar i oljeförbrukning och oljeläckage, det märks ofta på att ventilkåpspackningen läcker precis ovanför grenröret. Om man ignorerar detta och kör vidare brukar olja till slut leta sig ner i tändstiftbrunnarna med resultatet att bilen går som en kratta eller inte alls.
Om man ignorerar symptomen och kör vidare kan förstås allt hända men min erfarenhet är att M54 brukar ge många tecken på att något är fel innan det blir en fara för motorns hälsa. Det finns även flera knep för att undvika problemet som verkar fungera väl, det finns mycket att läsa inom området om du är intresserad.

Jag hade dock köpt en BMW i din situation, dock mest på personliga preferenser!

Jäklar vilket bra svar du gav på hans frågor!

Finns inte så mycket att lägga till här förutom audis framvagnar som är riktigt kassa så det är en stor nackdel jämfört med bmw´s robusta kontruktion. Ang väghållning/känslan så tycker Rquired och jag precis helt olika tongue Jag kör själv en a4 1,8t och den känns bra mycket roligare och "lekfull" än bmw av valfri vanlig modell
Senast redigerat av Nybergrobin (16 april 2012)


huh?
10 427 Inlägg
16 april 2012
#4
..och glöm inte bort "sleepern" BMW 323 som även också finns med nedspecade fabriktseffektiffror wink (1998-2000)

Edit: Ett plus för Audi A4 är att de har hyggligt rostskydd från början. Så om man vill åka en bil
som ser fräsch ut längre så är nog en Audi att föredra.
Senast redigerat av steifan (16 april 2012)


huh?
10 427 Inlägg
16 april 2012
#5
Nybergrobin skrev:
Ang väghållning/känslan så tycker Rquired och jag precis helt olika tongue Jag kör själv en a4 1,8t och den känns bra mycket roligare och "lekfull" än bmw av valfri vanlig modell

Men 1,8t-motorn är ju lika trist som alla andra halvfjong-tryckopysmotorer. Nej då är BMWs sexor bättre,
även om de också är rätt så trista jämfört med roliga motorer wink


Rumpmas
3 860 Inlägg
16 april 2012
#6
Skit i Audin. 1,8t från VAG är kanske den mest haverityngda motorn genom alla tider. Audis sexor gillar att börja spontanläcka olja här och där mellan cylinderbankarna. Dessutom är en A4 slö med 150 hk och inte mycket bättre med 180/200 hk. Jag skulle skaffat en 328 för 40k och sparat resten av pengarna som buffert utifall något behöver lagas på bilen. Har du 66k + buffert kanske jag skulle satsat på en 330, men det blir många mil på bilen då.
Senast redigerat av Andromeda (16 april 2012)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 april 2012
#7
steifan skrev:
..och glöm inte bort "sleepern" BMW 323 som även också finns med nedspecade fabriktseffektiffror wink (1998-2000)

Edit: Ett plus för Audi A4 är att de har hyggligt rostskydd från början. Så om man vill åka en bil
som ser fräsch ut längre så är nog en Audi att föredra.

Å andra sidan har Audi problem med lacksläpp, det ser verkligen inte fräscht ut och någon som bor i samma område på mig har fyndigt visat på detta med en dekal i bakrutan där det står "Audi-Försprång inom lacksläpp!" som en vink till märkets slogan "Försprång inom teknik" på sin Audi A4 Avant. Blank och välskött röd metalliclack möter matta och rosa områden med inslag av rost där lacken släppt på den bilen, en fin kontrast!

BMW är egentligen inte bättre med sina rostkänsliga skarvar, men får jag välja tar jag hellre lite rost i nederkant av dörrar och baklucka som kan misstas för att man inte tvättat bilen ordentligt om man inte tittar närmre, än att lacken släpper i sjok.

Oavsett vilket man föredrar är det illa av både BMW och Audi, men vilka bilar får inte problem med rost och dylikt med åldern?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#8
Tack så mkt för alla svar.

huh?
10 427 Inlägg
16 april 2012
#9
Rquired skrev:
steifan skrev:
..och glöm inte bort "sleepern" BMW 323 som även också finns med nedspecade fabriktseffektiffror wink (1998-2000)

Edit: Ett plus för Audi A4 är att de har hyggligt rostskydd från början. Så om man vill åka en bil
som ser fräsch ut längre så är nog en Audi att föredra.

Å andra sidan har Audi problem med lacksläpp, det ser verkligen inte fräscht ut och någon som bor i samma område på mig har fyndigt visat på detta med en dekal i bakrutan där det står "Audi-Försprång inom lacksläpp!" som en vink till märkets slogan "Försprång inom teknik" på sin Audi A4 Avant. Blank och välskött röd metalliclack möter matta och rosa områden med inslag av rost där lacken släppt på den bilen, en fin kontrast!

BMW är egentligen inte bättre med sina rostkänsliga skarvar, men får jag välja tar jag hellre lite rost i nederkant av dörrar och baklucka som kan misstas för att man inte tvättat bilen ordentligt om man inte tittar närmre, än att lacken släpper i sjok.

Oavsett vilket man föredrar är det illa av både BMW och Audi, men vilka bilar får inte problem med rost och dylikt med åldern?

Rost i skarvar är alltid sämre än lacksläpp skulle jag vilja påstå. Åtminstone för plånboken.
Lär ju vara ohyggligt kostsamt att byta ut dörrar (köpa nya) till en E46:a.
Föredrar alla gånger de få lacksläppen jag har på min Volvo 740 som rullat nästan 20 000mil året
om på 24 år mot rosthålen och övrig rost modell sorglig på min BMW 323 Ci som rullat precis 16 på 12 år. wink


215 Inlägg
16 april 2012
#10
Andromeda skrev:
Skit i Audin. 1,8t från VAG är kanske den mest haverityngda motorn genom alla tider. Audis sexor gillar att börja spontanläcka olja här och där mellan cylinderbankarna.

Låter inte bra, tur att jag sålde min förra A4 som jag hade kört 26500 mil(inget strul alls, inte ens ett turbobyte) innan jag köpte ny A4.

Andromeda skrev:
Dessutom är en A4 slö med 150 hk och inte mycket bättre med 180/200

Ja, inte är de direkt snabba på något sätt. Men vilken bil under 400hk är snabb ?

När jag vill vara snabb så kör jag hoj.
Senast redigerat av damn_fast (16 april 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 april 2012
#11
damn_fast skrev:
Andromeda skrev:
Skit i Audin. 1,8t från VAG är kanske den mest haverityngda motorn genom alla tider. Audis sexor gillar att börja spontanläcka olja här och där mellan cylinderbankarna.

Låter inte bra, tur att jag sålde min förra A4 som jag hade kört 26500 mil(inget strul alls, inte ens ett turbobyte) innan jag köpte ny A4.

Andromeda skrev:
Dessutom är en A4 slö med 150 hk och inte mycket bättre med 180/200

Ja, inte är de direkt snabba på något sätt. Men vilken bil under 400hk är snabb ?

När jag vill vara snabb så kör jag hoj.

Jag sade inte att alla Audi 1,8t får turbohaveri eller koksar, men alldeles för många gör det för att jag skulle våga köpa en. Det är verkstadens favorit, även om de börjar tröttna på alla 1,8t som vill ha ny turbo...


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 april 2012
#12
steifan skrev:
Rquired skrev:
steifan skrev:
..och glöm inte bort "sleepern" BMW 323 som även också finns med nedspecade fabriktseffektiffror wink (1998-2000)

Edit: Ett plus för Audi A4 är att de har hyggligt rostskydd från början. Så om man vill åka en bil
som ser fräsch ut längre så är nog en Audi att föredra.

Å andra sidan har Audi problem med lacksläpp, det ser verkligen inte fräscht ut och någon som bor i samma område på mig har fyndigt visat på detta med en dekal i bakrutan där det står "Audi-Försprång inom lacksläpp!" som en vink till märkets slogan "Försprång inom teknik" på sin Audi A4 Avant. Blank och välskött röd metalliclack möter matta och rosa områden med inslag av rost där lacken släppt på den bilen, en fin kontrast!

BMW är egentligen inte bättre med sina rostkänsliga skarvar, men får jag välja tar jag hellre lite rost i nederkant av dörrar och baklucka som kan misstas för att man inte tvättat bilen ordentligt om man inte tittar närmre, än att lacken släpper i sjok.

Oavsett vilket man föredrar är det illa av både BMW och Audi, men vilka bilar får inte problem med rost och dylikt med åldern?

Rost i skarvar är alltid sämre än lacksläpp skulle jag vilja påstå. Åtminstone för plånboken.
Lär ju vara ohyggligt kostsamt att byta ut dörrar (köpa nya) till en E46:a.
Föredrar alla gånger de få lacksläppen jag har på min Volvo 740 som rullat nästan 20 000mil året
om på 24 år mot rosthålen och övrig rost modell sorglig på min BMW 323 Ci som rullat precis 16 på 12 år. wink

Jag har egentligen två svar på ditt inlägg Steifan, och det ena är varför skall det åtgärdas? Köper man en gammal bil kan man inte förvänta sig att den är i nyskick, och skall man byta ut allt till nyskick på en äldre bil blir det ofta billigare i längden att köpa just en ny bil från första början.

Men vill man åtgärda det innebär lacksläpp att man får lackera om dörren, taket eller hela bilen beroende på hur den ser ut. Den röda A4 jag nämnde ovan har fått släpp på såpass sprida ytor (Bland annat taket) att det förmodligen är lika bra att göra en hellackering när man ändå håller på. Och en hellackering kostar nog 20.000:- i alla fall om man skall ha det ordentligt gjort? Men då ser den åtminstone "som ny" ut i lacken...

Rosten i dörrar och luckor som drabbar E46 brukar som sagt sitta i just skarvar, det vill säga på skymda platser. Där kan man själv laga bilen utan att det syns särskilt tydligt utvändigt, även om det är svårt att få det helt fritt från rost i skarvar vilket är ett krav för att rosten inte skall komma tillbaka inom några år. I värsta fall är en ny dörr eller baklucka från skroten inte särskilt dyr, och man har god tid på sig att leta efter en dörr i rätt färg och i bra skick för rost är knappast något som gör en bil oanvändbar under tiden.

Klart det kan variera men jag tycker nog det är lika dyrt och omfattande oavsett vilket, bättre att acceptera det och då är rost i kanterna bättre än lacksläpp mitt på ytorna i mina ögon åtminstone. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 401 Inlägg
16 april 2012
#13
Ang lacksläppen så är det standard på a4 men det verkar inte bli så mycket rost. tex på min a4 är det lacksläpp på båda framskärmarna (ca 2cm upp på skärmen) men mer än så är det inte.

Tidigare nämnde någon att 1,8t är slö/trött men om man chippar 1,8t efter 1998 så får man en riktigt trevlig motor som funkar bra i väldigt många mil om man byter olja med sunda intervaller.

Edit: Det är också vanligt att listerna i nederkant på dörren brukar släppa och dessa är snuskigt dyra.
Senast redigerat av Nybergrobin (16 april 2012)


huh?
10 427 Inlägg
16 april 2012
#14
Rquired skrev:
Jag har egentligen två svar på ditt inlägg Steifan, och det ena är varför skall det åtgärdas? Köper man en gammal bil kan man inte förvänta sig att den är i nyskick, och skall man byta ut allt till nyskick på en äldre bil blir det ofta billigare i längden att köpa just en ny bil från första början.

Men vill man åtgärda det innebär lacksläpp att man får lackera om dörren, taket eller hela bilen beroende på hur den ser ut. Den röda A4 jag nämnde ovan har fått släpp på såpass sprida ytor (Bland annat taket) att det förmodligen är lika bra att göra en hellackering när man ändå håller på. Och en hellackering kostar nog 20.000:- i alla fall om man skall ha det ordentligt gjort? Men då ser den åtminstone "som ny" ut i lacken...

Rosten i dörrar och luckor som drabbar E46 brukar som sagt sitta i just skarvar, det vill säga på skymda platser. Där kan man själv laga bilen utan att det syns särskilt tydligt utvändigt, även om det är svårt att få det helt fritt från rost i skarvar vilket är ett krav för att rosten inte skall komma tillbaka inom några år. I värsta fall är en ny dörr eller baklucka från skroten inte särskilt dyr, och man har god tid på sig att leta efter en dörr i rätt färg och i bra skick för rost är knappast något som gör en bil oanvändbar under tiden.

Klart det kan variera men jag tycker nog det är lika dyrt och omfattande oavsett vilket, bättre att acceptera det och då är rost i kanterna bättre än lacksläpp mitt på ytorna i mina ögon åtminstone. smile

1. Gillar man bilar så bör man nog vilja ha en fräsch bil. Spelar ingen roll hur gammal den är.

2. Dumt att köpa begagnade grejer som inte håller måttet. Nya "tomma" dörrar till en coupé går på ca 7000kr/st
+ lackering kanske 2000kr/st. Dvs 16000kr för att fixa två dörrar, ändå ganska lågt räknat. Det är nog
ganska "billigt" med lacksläpp ändå wink


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 april 2012
#15
steifan skrev:
Rquired skrev:
Jag har egentligen två svar på ditt inlägg Steifan, och det ena är varför skall det åtgärdas? Köper man en gammal bil kan man inte förvänta sig att den är i nyskick, och skall man byta ut allt till nyskick på en äldre bil blir det ofta billigare i längden att köpa just en ny bil från första början.

Men vill man åtgärda det innebär lacksläpp att man får lackera om dörren, taket eller hela bilen beroende på hur den ser ut. Den röda A4 jag nämnde ovan har fått släpp på såpass sprida ytor (Bland annat taket) att det förmodligen är lika bra att göra en hellackering när man ändå håller på. Och en hellackering kostar nog 20.000:- i alla fall om man skall ha det ordentligt gjort? Men då ser den åtminstone "som ny" ut i lacken...

Rosten i dörrar och luckor som drabbar E46 brukar som sagt sitta i just skarvar, det vill säga på skymda platser. Där kan man själv laga bilen utan att det syns särskilt tydligt utvändigt, även om det är svårt att få det helt fritt från rost i skarvar vilket är ett krav för att rosten inte skall komma tillbaka inom några år. I värsta fall är en ny dörr eller baklucka från skroten inte särskilt dyr, och man har god tid på sig att leta efter en dörr i rätt färg och i bra skick för rost är knappast något som gör en bil oanvändbar under tiden.

Klart det kan variera men jag tycker nog det är lika dyrt och omfattande oavsett vilket, bättre att acceptera det och då är rost i kanterna bättre än lacksläpp mitt på ytorna i mina ögon åtminstone. smile

1. Gillar man bilar så bör man nog vilja ha en fräsch bil. Spelar ingen roll hur gammal den är.

2. Dumt att köpa begagnade grejer som inte håller måttet. Nya "tomma" dörrar till en coupé går på ca 7000kr/st
+ lackering kanske 2000kr/st. Dvs 16000kr för att fixa två dörrar, ändå ganska lågt räknat. Det är nog
ganska "billigt" med lacksläpp ändå wink

1. Så du köper två nya dörrar inklusive lackering med ett slutpris på 18.000:- om det är lite bubblor i nederkant av en skarv på en bil värd 50.000:-?

2. Vad är det för fel på begagnade dörrar? Långt ifrån alla E46 rostar och att hitta en ok dörr är inget omöjligt uppdrag. Skall vi hålla det på den höga nivån kan du lika gärna ordna en hellack oavsett bilmärke, för den är ändå 10år gammal och där finns säkert otäcka saker som stenskott, dörruppslag, någon repa och liknande! Där rök nog åtminstone 25.000:- till? Lägg till en lackkonservering på det för att bevara den nya lacken, 5000:- ytterligare.

Med ny fräsch lack märks det tydligt hur mycket stryk strålkastare, fönsterlister, sidolister, emblem, vindruta och dylikt tagit stryk. Inklusive smått slitage på fälgarna som borde lackeras om, skall vi säga ett paketpris på 20.000:- för att byta detta?

Med dörrar enligt ditt exempel ovan landar vi på 64.000:- och då är det fortfarande en begagnad och lätt sliten bil undertill och invändigt, det kanske är roligare att lägga dem pengarna på något annat och ignorera ett litet lacksläpp eller rostangrepp?

Det är skillnad mellan att gilla bilar och lägga orimligt mycket pengar på vad som i slutändan ändå skall rulla som ett bruksfordon, så tänker jag åtminstone.  Det är en annan sak om man har en ovanlig eller speciell bil, men sådana brukar oftast tillbringa dagarna i ett garage. smile
Senast redigerat av Rquired (16 april 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
16 april 2012
#16
Rquired skrev:
1. Så du köper två nya dörrar inklusive lackering med ett slutpris på 18.000:- om det är lite bubblor i nederkant av en skarv på en bil värd 50.000:-?

2. Vad är det för fel på begagnade dörrar? Långt ifrån alla E46 rostar och att hitta en ok dörr är inget omöjligt uppdrag. Skall vi hålla det på den höga nivån kan du lika gärna ordna en hellack oavsett bilmärke, för den är ändå 10år gammal och där finns säkert otäcka saker som stenskott, dörruppslag, någon repa och liknande! Där rök nog åtminstone 25.000:- till? Lägg till en lackkonservering på det för att bevara den nya lacken, 5000:- ytterligare.

Med ny fräsch lack märks det tydligt hur mycket stryk strålkastare, fönsterlister, sidolister, emblem, vindruta och dylikt tagit stryk. Inklusive smått slitage på fälgarna som borde lackeras om, skall vi säga ett paketpris på 20.000:- för att byta detta?

Med dörrar enligt ditt exempel ovan landar vi på 64.000:- och då är det fortfarande en begagnad och lätt sliten bil undertill och invändigt, det kanske är roligare att lägga dem pengarna på något annat och ignorera ett litet lacksläpp eller rostangrepp?

Det är skillnad mellan att gilla bilar och lägga orimligt mycket pengar på vad som i slutändan ändå skall rulla som ett bruksfordon, så tänker jag åtminstone.  Det är en annan sak om man har en ovanlig eller speciell bil, men sådana brukar oftast tillbringa dagarna i ett garage. smile

1. Ja om man vill ha en fräsch bil är det väl enda valet förutom att försöka reparera på absolut sämsta ställe.
Som sagt, mycket smidigare att reparera skador på raka plåtar osv. Dvs fördel Audi som iaf verkar ha någon form av
känsla för att bygga bilar som håller karossmässigt.

2. Lägger nog hellre 14000kr på dörrar som förmodligen är rostfria från hyllan än att köpa begagnade dörrar för ca 8000kr som förmodligen redan har börjat rosta pga inbyggda konstruktionsfelet.

Jag tänker helt annorlunda, jag har väl räknat med att lägga nära på motsvarande köpekostnaden i uppgraderingar/renoveringar. Hobby kostar -> som jag mycket väl kan tänka mig att majoriteten här på
garaget.org tänker när det gäller bilar.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 april 2012
#17
steifan skrev:
Rquired skrev:
1. Så du köper två nya dörrar inklusive lackering med ett slutpris på 18.000:- om det är lite bubblor i nederkant av en skarv på en bil värd 50.000:-?

2. Vad är det för fel på begagnade dörrar? Långt ifrån alla E46 rostar och att hitta en ok dörr är inget omöjligt uppdrag. Skall vi hålla det på den höga nivån kan du lika gärna ordna en hellack oavsett bilmärke, för den är ändå 10år gammal och där finns säkert otäcka saker som stenskott, dörruppslag, någon repa och liknande! Där rök nog åtminstone 25.000:- till? Lägg till en lackkonservering på det för att bevara den nya lacken, 5000:- ytterligare.

Med ny fräsch lack märks det tydligt hur mycket stryk strålkastare, fönsterlister, sidolister, emblem, vindruta och dylikt tagit stryk. Inklusive smått slitage på fälgarna som borde lackeras om, skall vi säga ett paketpris på 20.000:- för att byta detta?

Med dörrar enligt ditt exempel ovan landar vi på 64.000:- och då är det fortfarande en begagnad och lätt sliten bil undertill och invändigt, det kanske är roligare att lägga dem pengarna på något annat och ignorera ett litet lacksläpp eller rostangrepp?

Det är skillnad mellan att gilla bilar och lägga orimligt mycket pengar på vad som i slutändan ändå skall rulla som ett bruksfordon, så tänker jag åtminstone.  Det är en annan sak om man har en ovanlig eller speciell bil, men sådana brukar oftast tillbringa dagarna i ett garage. smile

1. Ja om man vill ha en fräsch bil är det väl enda valet förutom att försöka reparera på absolut sämsta ställe.
Som sagt, mycket smidigare att reparera skador på raka plåtar osv. Dvs fördel Audi som iaf verkar ha någon form av
känsla för att bygga bilar som håller karossmässigt.

2. Lägger nog hellre 14000kr på dörrar som förmodligen är rostfria från hyllan än att köpa begagnade dörrar för ca 8000kr som förmodligen redan har börjat rosta pga inbyggda konstruktionsfelet.

Jag tänker helt annorlunda, jag har väl räknat med att lägga nära på motsvarande köpekostnaden i uppgraderingar/renoveringar. Hobby kostar -> som jag mycket väl kan tänka mig att majoriteten här på
garaget.org tänker när det gäller bilar.

Men Garaget är mindre samling entusiaster som knappast kan anses representera den svenska bilägaren i allmänhet och ingen av oss vet om trådskaparen är en pedant eller kan tänka sig vissa normala visuella defekter som uppkommer på en begagnad bil.

Sedan hittar jag inga begagnade dörrar för 4000:- styck heller, runt 2000-2500:- verkar dom ligga på om man går till en vanlig bilskrot även om det finns billigare. Men på dom billigaste kan man å andra sidan förvänta sig rost eller andra märken, letar man bland reservdelsbilar eller de bilskrotar som erbjuder självplock är det ofta lägre priser än hos dem som demonterar bilarna själva.

På samma vis låter 2000:-/dörr väl billigt för lackering av en dörr, åtminstone om man anlitar en seriös firma och tar det med kvitto.

Oavsett känns det inte riktigt relevant utan som trådskaparens val, bägge modellerna har nackdelar som han antingen kan ignorera fullständigt eller lägga stora summor pengar på precis som i princip alla andra modeller på marknaden.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
16 april 2012
#18
hade valt a4an

motivering: ingen, gillar modellen bara


629 Inlägg
17 april 2012
#19
Kanske kan nämna att på BMW registrerade från och med 2004-01 gäller 12 år rostskyddsgaranti där BMW verkar vara ganska generösa med att byta dörrar och luckor om problemet är rost i skarvar...


40 Inlägg
22 april 2012
#20
Kör själv både e46 (330ci) och audi (dock a6 1.8t) till vardags. Kanske inte de bästa bilarna att jämföra med varandra dock.. men i trådskaparens fall hade jag gått på bmw:n! Enligt mig mycket roligare att köra, snålare än audin (i mitt fall iaf) och mycket snyggare design;)



Sök