3112
Sök

Spela in 12x14 snabbast som möjligt!

70 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
Tjena, har 2 mds 12x14 basar liggandes hemma, men undrade finns där något sätt förutom att stoppa in dom i bilen & spela in dom på? Har sett att man kan köra via en förstärkare hemma också, men har aldrig gjort det så om det finns någon med erfarenhet av det kan gärna höra av sig smile

Tack på förhand!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 april 2012
Inspelningen handlar om att konen ska röra på sig så att upphängning och spider mjuknar, så det spelar ingen roll vad du driver med för det. Du kan alltsp använda din hemmaföratärkare för detta i väntan på att få i basarna i bilen. Spela lite lugnt i början bara.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 466 Inlägg
16 april 2012
Du kan plugga in den direkt i vägguttaget istället wink Då går de fort för skiten o mjukna iaf! big_smile

EDIT: Jag hoppas du inser ironin i detta inlägg tongue
Senast redigerat av M_icke_ (16 april 2012)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

6 851 Inlägg
16 april 2012
någon särskild anledning till varför du vill spela in dem?  Är det någon tävling i SQ du ska vara med i snart?

329 Inlägg
16 april 2012
ladda hem en tongenerator till datorn koppla in burken i hemmaförstärkaren (och självklart basen) sen är det bara att åka på valfri frekvens med lagom konrörelse big_smile
Så gör jag

Voodoo
1 444 Inlägg
16 april 2012
bara koppla in de i bilen och spela med vett

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

2 665 Inlägg
16 april 2012
Mattias_Vejdeland skrev:
ladda hem en tongenerator till datorn koppla in burken i hemmaförstärkaren (och självklart basen) sen är det bara att åka på valfri frekvens med lagom konrörelse big_smile
Så gör jag

Precis!

Typ 25hz så den rör sig 1cm åt varje håll...

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

6 851 Inlägg
16 april 2012
Rickard-v skrev:
Mattias_Vejdeland skrev:
Så gör jag

Precis!

Dock så har den ju enbart omfång ner till 28Hz och FS på 28.58 :p

Men vist, den kommer nog röra sig iaf. hehe

*Personligen tycker ja det är lite klent omfång på en sub. Under 28 vill man ju gärna att den ska klara.*

2 665 Inlägg
16 april 2012
Omfång eller resonansfrekvens spelar ingen roll i detta fall.

Detta ska ju bara mjuka upp upphängningen.

16 197 Inlägg
16 april 2012
TT-Avant skrev:
Rickard-v skrev:
Mattias_Vejdeland skrev:
Så gör jag

Precis!

*Personligen tycker ja det är lite klent omfång på en sub. Under 28 vill man ju gärna att den ska klara.*

haha... jag har mitt subsonicfilter ställt på 35hz..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
16 april 2012
evilaudio skrev:
TT-Avant skrev:
Rickard-v skrev:

Precis!

haha... jag har mitt subsonicfilter ställt på 35hz..tongue

Hahaha..ja men det är ju du med. Mitt är ställt på ca 20Hz wink

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
16 april 2012
Subsonicfilter? Det är ett påhitt för fegisar wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

983 Inlägg
16 april 2012
Jag slänger in en liten fråga här med! smile Ungefär hur länge ska man spela in EN sån här bas ?smile beställde min andra idag då jag spelade sönder min ja hade i helgen hmm

3 466 Inlägg
16 april 2012
Ska o ska. Enligt min åsikt behöver man bara ta de lugnt en stund i början, kanske en halvtimme. Detta för att låta spidern släppa lite. Sen e de bara o brassa på. Det som händer under dom första 20 timmarna är att basen ändrar karaktär och därmed låter annorlunda. Det är detta som kallas inspelningsperiod. Man brukar alltså göra det om man ska tävla i SQ eller liknande där man vill att den ska låta som de e tänkt redan när man stoppar i den i bilen.En bas har dock inga anläggningsytor eller liknande som måste slitas in så det är alltså inte som att köra in en bilmotor.

Tänk på att om du inte spelar med basen på väldigt länge så kommer spidern styvna igen.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

2 665 Inlägg
16 april 2012
M_icke_ skrev:
Tänk på att om du inte spelar med basen på väldigt länge så kommer spidern styvna igen.

Absolut, märks tydligt på vintern! (pga kyla då stelnar det)
Senast redigerat av Rickard-v (16 april 2012)

21 761 Inlägg
16 april 2012
Även för den vanliga Svensson kan det vara bra att ha basen inspelad redan från början, annars kan det kanske bli så att om man spelar relativt korta stunder så får man köra omkring "ett långt tag" med en baslåda som inte spelar som det är tänkt.

Kanske risken finns att man tror att lådan är felbyggd och gör en ny, som sedan kommer att låta illa när basen väl har blivit inspelad. Inte ett helt overkligt scenario tycker jag. smile

1 435 Inlägg
16 april 2012
Jag brukar alltid köra på full mutter efter max två sekunder med nya basar för att se så det presterar.. wink
Senast redigerat av Alpinabiturbo (16 april 2012)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
16 april 2012
Alpinabiturbo skrev:
Jag brukar alltid köra på full mutter efter max två sekunder med nya basar för att se så det presterar.. wink

Du är fan den enda som startar stereon. Lyssnar om det låter. Kollar så att alla 5basar slår sedan drar på fullt å kör en hel låt. Vägrar erkänna att det luktar spole och sedan spelar en låt till.

Btw. Ja jag vet att P-12"are ska lukta de första veckorna smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 april 2012
Alpinabiturbo skrev:

Med risken att slita loss spindlarna pga att de kan vara för styva big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 435 Inlägg
16 april 2012
Lonefox skrev:
Alpinabiturbo skrev:

Med risken att slita loss spindlarna pga att de kan vara för styva big_smile

Varför tror du ha ja har basarna monterade med mageneterna utåt och tving samt lim redo? big_smile

Sök