3484
Sök

Motor samt växelspak vibrerar volvo 940 GL -91

186 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
Ja jag har väldigt irriterande problem, växelspaken vibrerar och motorn vibrerar ganska mycket också så det slår ut i plåten, liksom om man sitter inne i bilen och har bilen igång så känner man att motorn skakar och tomgången hoppar väldigt mycket från 500 till 700 hela tiden.
Och när man gasar på och får upp den i varv och sedan växlar till en högre växel eller om man växlar ner så vibrerar de som helvete mycket irriterande problem..

Jag kollade stödlagret under bilen och den var helt slut gick och dra upp och ned åt sidorna med kardanen..
Kollade också hardyskivan och den var lite små torr och spruken.
Samt motorkuddarna är små torra och lite spruckna.
Växellådskudde har jag ej kollat så vet ej hur de är med den.

Så kan det vara något annat fel som kan göra så bilen vibrerar som helvete?!

Mvh Pistol

95 Inlägg
16 april 2012
Du har ju svaret. stödlagret

186 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
okej, ska byta de.
Men de finns ju ett problem till är ju att motorn skakar och hela bilen skakar också..

95 Inlägg
16 april 2012
Ja motorkuddar? Ryck i motorn o kolla. Fast du säger att tomgången vandrar med då kan det ju vara på grund av det vaklart. Men det låter som det är flera faktorer inblandade, man får kolla o känna o rycka o bänna

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 april 2012
pistol skrev:
Ja jag har väldigt irriterande problem, växelspaken vibrerar och motorn vibrerar ganska mycket också så det slår ut i plåten, liksom om man sitter inne i bilen och har bilen igång så känner man att motorn skakar och tomgången hoppar väldigt mycket från 500 till 700 hela tiden.
Och när man gasar på och får upp den i varv och sedan växlar till en högre växel eller om man växlar ner så vibrerar de som helvete mycket irriterande problem..

Jag kollade stödlagret under bilen och den var helt slut gick och dra upp och ned åt sidorna med kardanen..
Kollade också hardyskivan och den var lite små torr och spruken.
Samt motorkuddarna är små torra och lite spruckna.

Växellådskudde har jag ej kollat så vet ej hur de är med den.

Så kan det vara något annat fel som kan göra så bilen vibrerar som helvete?!

Mvh Pistol

Du har själv besvarat din fråga.
Byt motorkuddarna, växellådskudden, ryckutjämnaren (hardyskivan) och stödlagret så skall du se på grejer...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

186 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
Jag har tyvärr ingen motorlyft så kan bli problem att byta motorkuddarna..

7 241 Inlägg
16 april 2012
pistol skrev:
Jag har tyvärr ingen motorlyft så kan bli problem att byta motorkuddarna..

Går med garagedomkraft och lite vilja wink
Lossa muttrarna i fästena, lyft sedan motorn med domraften så att du kan ta bort kuddarna....när du får dit de nya och har dem i spår sänker du ner motorn och drar åt...
Det är lite trångt och bökigt men det går.
Alternativt är att ta en kudde i taget med denna process....

186 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
aja, får hur mycket pengar jag vill lägga ner, ska fört byta stödlagret och växellådskudden och se om det blir någon skillnad innan jag byter dem andra sakerna.

7 241 Inlägg
16 april 2012
Är kuddarna torra och börjar få sprickor så bör de bytas snarast.... Feltemas är inte alltför dyra och håller hyfsat så länge man inte drar iväg för hårt från stillastående....inga burn-outstarter mao big_smile

186 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
de är hydrauliska kuddar på den, behövs ej bytas så ofta har jag hört.

186 Inlägg
9 juli 2012
Trådstartare
yes, var kam remmen som satt fel smile

141 Inlägg
9 juli 2012
Ofan.. kollade på en 940 ltt häromdagen som hoppade och vibrerade så in i... kanske va samma fel då hmm

Sök