2853
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
22 april 2012
Andromeda skrev:
Usch, det finns så mycket sad

* När man ligger som bil 15 och sist i en lång kö på en vältrafikerad landsväg med ett gäng lastbilar, bussar och andra luttrade pendlare framför. Trafiken är tät i mötande fält och nästan inga omkörningsfönster alls, ni vet hur det kan se ut mellan två större städer när man pendlar. Och så kommer Rally-kalle som nog skulle bott hemma hos mamma tills han lärt sig gå upp i tid och gör en halsbrytande omkörning medan mötande tutar och kastar sig in precis framför dig och täcker din bil med saltvatten och modd. Fan, han ser väl att det kommer att ta mil för honom att komma om hela kön i den trafiken, och fattar han inte att efter någon kilometers fri väg hamnar han i nästa kö? Idiot. Typiskt för Sala-Västerås innan ombyggnaden till 2+1 med många som pendlar i vardera riktning.

Man hoppas att Darwin tar den jävlen ur sitt lidande vid nästa omkörning och att ingen annan skadas.

* Du åker på huvudled och ser en väntande bil vid en anslutande väg längre fram. Han väntar, väntar, väntar...
För att sedan åka ut femtio meter framför dig och tvingar dig att sänka från 90 till 60 för att inte köra på honom. Sedan ska det gärna ta någon minut att nå upp till 90 igen. Tutar du får du gärna ett finger genom bakrutan hmm

Man kan döda för sämre anledningar.

* Du åker som bil nummer tre på en påfart till motorvägen. Först ligger företrädesvis en Micra, Punto eller liknande med en äldre kvinna bakom ratten. Två lastbilar närmar sig på motorvägen och båda körfälten är fulla. Micran whatever håller stadiga 55 och du tvingas att nästan stanna för att kunna slinka in bakom lastbilarna, som i sin tur får bromsa 30 km/h för att släppa ut kärringen...

Tänk om polisen kunde ha lika god koll på sådant farligt beteende istället för att klocka folk för 77 km/h på öde 70-sträckor. Jag är övertygad om att många olyckor uppstår när normala trafikanter, speciellt i lastbilar, försöker rädda upp sådana situationer trafikretards skapar.

* Ungdomar som sladdar på parkeringar där det står bilar, ofta bestyckade med en 740 Gl 116 hk. Jag och andra uppskattar verkligen att få våra nytvättade bilar blästrade med grus och nedstänkta med modd roll

Fälgkors i bakrutan nästa gång det händer...

* Folk som kör i 60 på 70-väg. Otroligt irriterande att behöva sitta och växla mellan 4:an och 5:an hela tiden, och drar mer bensin.

Man får lust att pröva pit-maneuvers.

* Folk som inte blinkar ut ur rondeller. Jo, det är skitkul att behöva stanna bara för att se den jäveln svänga av framför en.

* Folk som kör i 40 knyck på 90-väg då de hört på Nyheterna att det är ishalka tio mil bort. Man märker väl för fan bakom ratten om det är halt på vägen.

* Folk som tail-gatar när jag ligger på de vanliga 10+ vid bra väglag.

Man får lust att bromsa hårt, slita ut den jävlen ur bilen och visa den trubbiga änden av fälgkorset.

* Folk som gör en riskabel omkörning, gärna på backkrön eller liknande, för att sedan svänga av någon kilometer senare.

* Folk som tappar fart i uppförsbackar. Ska det vara så jävla svårt att gasa litegrann mer före backen? Drar en massa mer bensin att ligga och segdra. När det sedan blir utförsbacke och raksträcka och man lägger sig för omkörning håller de fortfarande samma läge på gasen och drar iväg 30 knyck. Efterblivna helt enkelt.

Fan, det kanske är jag som inte skulle ha körkort sad

http://www.joblo.com/newsimages1/americ … %20new.jpg

Jag saknar gilla knappen smile

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

Hamster
817 Inlägg
23 april 2012
Rquired skrev:
Jag tolkar det som att du syftar på bland annat lastbilschaufförer? Det finns precis lika många yrkeschafförer som personbilsförare med ett bedrövligt beteende i trafiken vilket är anmärkningsvärt med tanke på hur mycket mer vana och utbildning dessa har.

Ja precis, lite otydligt skrivet men ja, Lastbilshaufförer syftar jag på.

Hamster
817 Inlägg
23 april 2012
engolf skrev:
WoozyDozz skrev:
engolf skrev:
Lastbilar som helt plötsligt börjar vingla, drar typ en halvmeter in på vägrenen och virvlar upp enorma mängder damm och småstenar som sedan hamnar i fronten på min bil.
Lastbilar som på liv och död ska köra rally mellan vänster och högerfilen när trafiker redan flyter typ 20 km/t över hastighetsbegränsningen.
äldre människor bakom ratten med två par glasögon, men ändå blinda för vad som händer i trafiken..

Vänta lite nu, säg att en lastbil råkar hamna in på vägrenen pga att det blåser. Stör du dig på det då?

Självklart, skulle inte jag? jag bryr mig inte om det blåser, eller om föraren helt enkelt inte klarar hålla händerna på ratten, det är ju fronten på min bil som får massa stenskott, och värsta fall sprickor i framlyktorna. 8 st stora och breda däck som rullar i 100 km/h virvlar upp stora mängder damm och grus från vägrenen.

Detta förstärker mitt påstående att folk borde åka med lastbilschaufförer wink

Nej jag tycker inte heller om att få stenar å skit på min bil men som många skrivit, håll avstånd!
Jag fick hela min front blästrad för nån dag sen av en personbil som fick för sig att han skulle ut och leka i vägrenen..

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
23 april 2012
marwin_of_sweden skrev:
RD_87 skrev:
blueknug skrev:

haha klockrent! det blir som i filmen "smala sussie" när pölsa möter uppkörningsbilen i rondellen när han ska ta motorcykelkort tongue

Jag har en släkting som kört fel i rondeller minst två gånger...

Haha, en "blond" kollega till mig har undrat om rondeller är enkel riktade. När jag säger ja undrar hon varför de inte sitter någon enkelriktat skylt i rondellerna:p

fast det borde det göra..för att puckon ska fatta att dom inte ska åka åt fel håll smile

har sätt någon kärring åka åt fel håll..tappade hakan helt..ångrade hela dagen att jag inte krockade med henne

skulle vara så roligt att höra hennes förklaring så det hade varit värt en bucklig bil
dessutom hade man sluppit sätt henne i bil igen smile
på minst ett par månader iallfall

Kör fort så hinner inget hända...

Trucker
2 710 Inlägg
23 april 2012
Den som snackar massa skit om lastbilchaufförer har INGENANING om hur mkt skit vi får ta dagligen pga massa idioter till bilister!!!

Håll förfan åtminstone 80 på en 80väg o bromsa inte ner ti 50 så fort vägen lutar 3 millimeter!! Blir så jävla arg på sånt folk.

Oftast är det dock gubben eller tanten som inte kört bil sen -95!

Fart missbrukare

7 432 Inlägg
23 april 2012
trippelturbo skrev:
Den som snackar massa skit om lastbilchaufförer har INGENANING om hur mkt skit vi får ta dagligen pga massa idioter till bilister!!!

Håll förfan åtminstone 80 på en 80väg o bromsa inte ner ti 50 så fort vägen lutar 3 millimeter!! Blir så jävla arg på sånt folk.

dom kommer aldrig att läsa detta wink

för
1 de kan inte se ett svatt wink
2 de vet ej vad en dator är
3 den enda info om omvärlden de får är via talband smile

Trucker
2 710 Inlägg
23 april 2012
granadadr skrev:
trippelturbo skrev:

dom kommer aldrig att läsa detta wink

för
1 de kan inte se ett svatt wink
2 de vet ej vad en dator är
3 den enda info om omvärlden de får är via talband smile

sadsad

Fart missbrukare

448 Inlägg
23 april 2012
Pierre_r skrev:
Nötter som inte kan placera sig ordentligt när dom ska svänga..
Ska man åt vänster ska man ligga så långt åt vänster man kan i sitt körfält inte ute i vägrenen på höger sida... Tvärt om vid högersvängar så långt åt höger man kan, inte så vänstersidan av bilen ligger över mittlinjen...

Pensionärer som ALLTID ligger minst 10km/h under hastighetsgränsen

Traktorer på 2+1 vägar kl 06:45 på morgonen som kör förbi parkeringsficka efter parkeringsficka utan att svänga in där och släppa förbi kön med 200 bilar bakom. Står i lagen att långsamtgående fordon SKA lämna företräde för snabbare trafik.

740 raggare som inte kan kolla hur deras vrak mår under dörrhandtagen så man slipper väjar för att ett halvt avgassystem plötsligt lossnar och kommer mot en...
bara tur att jag inte hade några mötande bilar annars hade jag kört på det..

När man upp på en motorväg och kör på påfarten så är det 110-120km/h som gäller inte 50km/h för det svänger lite.. Kan jag hålla 100-120 på en påfart utan problem med en Jeep så kan väll en sketen audi/vw/volvo/saab och asiatiska bilar med göra det utan att välta...

När man får möte på en avfart så blir man lite ställd, oftast är det en gamling som knappt ser ratten som man möter.

Privatpoliser som hindrar omkörningar på 70 väg när dom kör i 50km/h. Hamnade bak en sån för ett tag sedan vägen hade åkrar på bägge sidor precis i jämnhöjd med vägbanan, så efter ett tag tröttnade jag och körde om den på höger sida dvs ute på åkern... Barnsligt ja men det kändes så rätt just då.

Personer som har riktigt brått ut på vägen vid en korsning eller annan anslutande väg och sen segar sig upp i hastighet. Rekordet för en dumskalle just nu är 30sek att komma upp i 90 med en renault clio.

Folk som verkar ha glömt något i mitt handskfack.. är riktigt roligt att lägga foten på bromsen så bromsljuet tänds utan att man bromsar oftast fattar dom att dom ligger förnära, men ibland hjälper det endast att stampa till på bromsen så man tappar 5-10km/h snabbt, då ser man dom försvinna långt bak i backspeglarna.

du får tänka på att deras maxhastighet är 160 hehe wink

Xzit

Stölle
199 Inlägg
23 april 2012
Nått jag stör mig på, är idioter som tror att dom är häftiga/coola/sckräckinjagande/whatever när dom snackar skit om min bil/min utrustning!
Mötte en kille häromdagen som sa nått i stil med att " om jag möter dig ute på vägen med dom där påslagna så ska ja slå sönder både dom o bilen o dig " syftade då på mina extraljus. Ljuset på min bil är SKIT rent ut sagt, både hel o halvljus, så med tanke på vart jag bor så behöver ja onekligen ha bra ljus för att slippa krocka med vilt lr fotgängare som saknar både reflex och vett i trafiken.
Bara så tröttsamt o omoget att slänga sig med såna kommentarer om bilen lr utrustningen på den.
Har iof hört fler som anmärkt på extraljusen men orkar inte bry mig längre om det, är bara glad för att ja har en chans att se det som kan tänkas finnas utefter vägen.

Sen tävlings/motionscyklister, finns av nån anledning gott om dom i byn där ja bor.. Brukar hänga mig på tutan när jag kommer ikapp en klunga med dom.. ger rätt bra respons, men sen nästa gång är det samma sak igen, tar upp minst ett helt körfält så man får dra en trudelutt igen så man kommer förbi.

Jag anar ugglor som får kläder.

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
23 april 2012
Mycket man stör sig på, men det som sticker ut är:

1) folk som saktar ner på motorvägen inför en avfart.
2) folk som fullständigt skiter i att använda blinkers.
3) fjortisar som tycker det är coolt med dimljus. Måste kännas så häftigt att sitta i bilen och veta att två smålampor lyser i fronten... Speciellt på senare Volvos, deras LED-lampor bländar som satan. Misstro mig inte, jag har också dimljus, men de är faktiskt bara använda i dimma och ihärdigt snöfall.

104 Inlägg
23 april 2012
Folk som inte blinkar

Folk som sänker farten 20-30 km/h så fort det blir enkelfiligt på 2+1 väg

Folk som ska försöka tvinga en åt sidan för att dom ska köra om
Fast det är fritt fram

It ain't big it's huge...

2 405 Inlägg
23 april 2012
Didde_man skrev:
Folk som inte blinkar

Folk som sänker farten 20-30 km/h så fort det blir enkelfiligt på 2+1 väg

Folk som ska försöka tvinga en åt sidan för att dom ska köra om
Fast det är fritt fram

Vafan gör folk så för egentligen!? är gamlingarna rädd att räcket ska attackera dem?

2 Inlägg
23 april 2012
Hatar folk som tror dom äger vägen när dom kryssar mellan olika filer i 200km/h
Senast redigerat av emilztr (23 april 2012)

890 Inlägg
23 april 2012
Bebben skrev:

3) fjortisar som tycker det är coolt med dimljus. Måste kännas så häftigt att sitta i bilen och veta att två smålampor lyser i fronten... Speciellt på senare Volvos, deras LED-lampor bländar som satan. Misstro mig inte, jag har också dimljus, men de är faktiskt bara använda i dimma och ihärdigt snöfall.

Att sakta ner på motorvägen innan avfart gör jag alltid o med blinkers på självklart, och det bara för att slippa bromsa som en idiot på avfarten sen mycket bekvämare att motorbromsa och ser inga problem med det.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

Meldem
917 Inlägg
23 april 2012
Dj_Albert skrev:
Sen tävlings/motionscyklister, finns av nån anledning gott om dom i byn där ja bor.. Brukar hänga mig på tutan när jag kommer ikapp en klunga med dom.. ger rätt bra respons, men sen nästa gång är det samma sak igen, tar upp minst ett helt körfält så man får dra en trudelutt igen så man kommer förbi.

Överväger om jag ska ge mig in i detta eller inte...

Så vad föreslår du som lösning på ditt problem då? Ska alla cyklisterna i klungan köra efter varandra då i en lång rad? Ska dem inte finnas i trafiken över huvud taget? Skulle du bli nöjd då?

Nu ska jag säga min syn ur detta som träningscyklist, på asfalterade, 2-filiga landsvägar.

Man är redan orolig och bekymrad över trafiken i sin omgivning som träningscyklist. Lastbilar, bussar, personbilar... många håller varken avstånd eller shysst hastighet när dem drar om, man får sig en känga av vinddraget ofta vilket gör (iaf mig) jävligt rädd att vara ute och utöva sin sport man gillar. Man känner sig liten och förbannat sårbar, ingen respekt får man och man ska ofta behöva ta skit från otåliga/stressade bilister som promt ska visa sitt missnöje genom att köra om för nära, alldeles för fort och gärna med tutan på högsta tonart.

Sedan finns det dessa ljussjälar i traffiken som man vill ta i hand med om man möter upp dem senare efter dem kört om. Dessa människor saktar in och lägger sig på säkert avstånd när dem ser en stor klunga cyklister som blockerar deras väg. Dessa människor behåller sitt lugn och tålamod, ger oss cyklister 1 minut av deras tid, inväntar rätt läge för att göra en säker omkörning och ingen skada blir skedd. Alla cyklister glada, och föraren kan köra på som vanligt, allt detta för en kostnad av.... max 1min?

Jag och dem jag kör med, ligger inte mitt i körfilen för att göra medtraffikanterna förbannade, vi gör det oftast av säkerhetsskäl då det helt enkelt finns folk som inte håller avståndet i sidled eller hastighet när dem kör om. Finns inget värre än bilister som bara SKA OM även om det kommer möte eller är trångt, detta resulterar ju då i att man blir undanskuffad av bilen i samma körfält och ibland även kör ner i diket och crashlandar. Som inte är så trevligt då man endast har en hjälm och handskar som skydd, vilket inte ger speciellt mycket mot fall/skrapskador.

Har en bekant som cyklade hem från jobbet på en väg jag beskrev i början av inlägget. Han blev ruskigt skadad p.g.a av en busschafför som inte hade tålamod att vänta på bättre omkörningsläge. Bussen körde om cyklisten, fick möte och prejade ner honom i diket. Han bröt fler ben i kroppen än vad jag kan räkna till på 2 händer, han sov sittandes i över 1 år p.g.a sina skador och fick ändra hela sin livsstil.

Så snälla, kan ni otåliga bilister ge oss 1 minut av er dyrbara tid, det är inte så jobbigt att sakta in en stund när man kör bil. Visa respekt så ska ni se att ni får cred för det. Oavsett om cyklisterna visar det eller inte, så är man väldigt tacksam över bilister som visar hänsyn.

Tack.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 april 2012
trippelturbo skrev:

Samma andel "skit" som en vanlig bilist får ta emot, kanske till och med mindre eftersom de flesta av ren självbevarelsedrift har en annan respekt för ett fordon som väger sextio gånger så mycket som deras eget eller mer än vad dom har för ett fordon som är lika tungt eller lättare än deras eget fordon.

Framför allt har lastbilschafförer valt ett yrke som går ut på att vistas i trafiken, har dom inte tålamodet till det borde dom kanske valt ett annat yrke; Förslagsvis Florist, det borde vara ett yrke utan allt för många irritationsmoment?

Men att släppa trafikvettet samt låta egoism och "Störst går först, krockar vi så tar personbilen mest skada"-filosofin ta över har ingen rätt att göra, men så gör en stor andel yrkeschafförer trots allt. Därmed inte sagt att personbilsförare uppför sig, men dom har inte heller en arbetsuppgift som går ut på att framföra mycket tunga fordon.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Avstängd
10 388 Inlägg
23 april 2012
trippelturbo skrev:

Saken är, att, och detta är MIN erfarenhet, håller du 80km/h på 80-väg, så kan du ge dig faen på att du har bakomvarande lastbil så nära att man kan börja fundera på vad han möjligen glömt i ditt bagage

Rquired skrev:
Samma andel "skit" som en vanlig bilist får ta emot, kanske till och med mindre eftersom de flesta av ren självbevarelsedrift har en annan respekt för ett fordon som väger sextio gånger så mycket som deras eget eller mer än vad dom har för ett fordon som är lika tungt eller lättare än deras eget fordon.

Framför allt har lastbilschafförer valt ett yrke som går ut på att vistas i trafiken, har dom inte tålamodet till det borde dom kanske valt ett annat yrke; Förslagsvis Florist, det borde vara ett yrke utan allt för många irritationsmoment?

Men att släppa trafikvettet samt låta egoism och "Störst går först, krockar vi så tar personbilen mest skada"-filosofin ta över har ingen rätt att göra, men så gör en stor andel yrkeschafförer trots allt. Därmed inte sagt att personbilsförare uppför sig, men dom har inte heller en arbetsuppgift som går ut på att framföra mycket tunga fordon.

Vet inte RIKTIGT om jag personligen håller med. Anser faktiskt att yrkeschaffisar (kanske framför allt lastbilschaffisar) visar mig mer "allmän" respekt på vägen, än vad bilförare gör. Ovan nämnda är nog det enda jag har "problem" med ex.vis lastbilschaffisar.

Det är möjligt det finns yrkesförare som anser "störst går först", enligt min mening är de främst färre och där med bättre, än alla bilister som anser "jag ska först, bara för att"
Senast redigerat av it_mutt (23 april 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

448 Inlägg
23 april 2012
stoltosmart skrev:
Bebben skrev:

Att sakta ner på motorvägen innan avfart gör jag alltid o med blinkers på självklart, och det bara för att slippa bromsa som en idiot på avfarten sen mycket bekvämare att motorbromsa och ser inga problem med det.

tur du inte ska göra uppkörning nu då wink
ska inte sänka farten på motorväg om det inte är nödvändigt.
de & accelerationssträckorna är anpassade för att man ska kunna hinna bromsa i lagom takt ändå.

Xzit

890 Inlägg
23 april 2012
XzitXR3I skrev:
stoltosmart skrev:
Bebben skrev:

de & accelerationssträckorna är anpassade för att man ska kunna hinna bromsa i lagom takt ändå.

varför tur för vart tror du jag fick lära mig det från början?
Jo utav körskolan
sen sa jag aldrig inte att det var tillräckligt utan att det är skönt att inte behöva bromsa som en idiot sen när man åker av bättre att åka av i 90 än 120 tycker jag.
Senast redigerat av stoltosmart (23 april 2012)

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

448 Inlägg
23 april 2012
stoltosmart skrev:
XzitXR3I skrev:
stoltosmart skrev:

varför tur för vart tror du jag fick lära mig det från början?
Jo utav körskolan
sen sa jag aldrig inte att det var tillräckligt utan att det är skönt att inte behöva bromsa som en idiot sen när man åker av bättre att åka av i 90 än 120 tycker jag.

hade du gjort det i Helsingborg på uppkörning hade du blivit kuggad på det.
men folk lär väl sig olika på olika trafikskolor idag, se bara på rondellkörning...
dem avfarter jag kört av har jag aldrig behövt bromsa som en idiot om man hållt 110Km/h.

Xzit

Sök