Nu kan du inte beskylla GM för T7 motorns alla brister, utan det handlar om miljökrav, ett miljökrav som gäller alla biltillverkare, och ett problem som nästan alla biltillverkare också har fått iochmed detta är oilsludge.
Jag handlar så mycket som jag kan utomlands och importerar istället för att handla av företagen i Sverige som ska tjäna 100% på allt dom säljer.
Att säga att filtret är det samma för att filtret ser likadant ut är totalt utanför några som helst vetenskapliga fakta.
Har aldrig märkeskläder, iallafall inte som jag köpt medvetet för märket, utan jag köper efter pris gentemot kvalitet, alla sockar tex kommer ifrån Ullared, inte många som kan matcha deras pris där.
Ta tex biltema oljefilter, och jämför vikten mot ett orginal, där känner du skillnaden i reningsförmåga, då filterelementet är tunnare i Biltemas.
Ljuddämparna är också en tydlig sak, en orginal är betydligt tyngre, därför att det finns stoppning i.
Bromsbeläggen från Biltema skriker, detta för att det är för hög metallhalt i beläggen, precis som många japanska bilmärken har i sina. Europeiska biltillverkare har ofta annan typ av brombelägg för nordisk marknad pga vårt klimat här, då oftast högre kolhalt i, för att beläggen ska ta lika bra i minusgrader som plusgrader. Dessutom har någon sett några godkännande papper i biltemas bromsbelägg kartonger (tex TUV, bromstest ska utföras för att kolla mattningen på bromsverkan) så att dom är typgodkända för bilen, annars om man ska hårddra det är dom inte godkända enligt helbilsgodkännandet.
Oljan som Biltema säljer är vad jag vet (kan vara fel) Statoils olja, köper du denna som företag av grossist så kostar den bra mycket mindre än vad Biltema tar för den. Mobil 1 0w40 i grossistpris ligger emellan 55-65Kr/l kan jag tänka mig
Samma sak med däck, handlarna i Sverige tjänar mer än 100% i regel per däck, medans du kan köpa på däckonline för en bråkdel tycker vi. Men kör du till Tyskland är däcken ännu billigare (minus körningen naturligtvis). MEN här finns en hake, och det är att oftast när man jämför däcken på Däckonline mot våra svenska handlare, så enligt hastighetsindex/storlek/modellbeteckning osv är det samma, men dom däck handlarna får när dom köper av tex Michelin har inte samma gummiblandning, då dom är anpassade för Nordisk klimat, alltså har man jämfört olika däck fast med samma beteckning.