3200
Sök

Sportfilter på saab 9-5 AERO kombi???

513 Inlägg
21 april 2012
Även om jag inte håller med Mikael_86 när det gäller skillnaderna på t5/t7  måste jag hålla med honom när det kommer till oljan och hela biltema grejen. Alla klagar på biltema men det är säkert Sveriges största bildelsaffär även om någon kommer med någon ointressant fakta om mekonomen eller så, poängen finns där.
Så är biltemas olja så mycket sämre att det är värt att lägga upp till tre gånger mer på tex en mobil1 olja?
Tja jag vet att den är sämre men jag har ingen F1 bil i garaget som måste matas med varma vätskor för att ens kunna startas, har en vanlig bil och gör hellre två byten och tjänar några hundra på kuppen.
Tror att dom som tvunget måste ha mobil oljan eller inte skulle kunna tänka sig att köpa en ic från kl utan måste springa till maptun är samma personer som går och köper diesel jeans för 2000 spänn för deras röv måste ha rätt märke på krogen. Och för dom som tror att det sitter någon överbetalt sömmerska med högskolemeriter i design och syr deras jeans så tror dom fel, samma lilla kines tjej som syr till Ullared.
Klart att biltemas saker är sämre över lag, inget snack om saken. Man får vad man betalar för
Men samtidigt är det bara bilar jag äger, gör en massa kallstarter, varvar säkert för mycket när den är kall, tvättar den säkert inte tillräckligt ofta men det är ju inte direkt så att jag försöker få mina barn till en tidig död.

860 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
hehehe härligt melin82 att du iaf höll med om de där med BILTEMA... tycker follk snackar så jävla mkt skit om biltema o så när de ändå är biltema som är ett av sveriges största bildels återförsäljare utöver mekonomen o meca o sånt... oljorna har lika dana kalass som statoil o mobil1 det finns olika nummer o typ namn man söker efter så ser man vilja oljor som är under samma klass.. o biltemas olja är av lika dan klass som statoil o mobil1... iaf om man säker via google.com...   

sen vad jag vet så har man läst att det är tack vare GM man har lättat motorn ett antal kilon och även tagot bort det där med 5liter olja i motorn förr som nu  istället är 4liter... och förr i T5 motorn hade du inte så jäkla klena kolvringar o klena kolvar som du har i T7 motorn.. och ja tror inte du hade de där problemet med vevhusventilationen på T5 motorn som med T7 motorn....

860 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
har dock ett sportfilter ditsatt nu inanför skärmkanden som aerocombi visade på en bild..... blev en jävla skillnad iaf...

Gazer
60 Inlägg
22 april 2012
Nu kan du inte beskylla GM för T7 motorns alla brister, utan det handlar om miljökrav, ett miljökrav som gäller alla biltillverkare, och ett problem som nästan alla biltillverkare också har fått iochmed detta är oilsludge.

Jag handlar så mycket som jag kan utomlands och importerar istället för att handla av företagen i Sverige som ska tjäna 100% på allt dom säljer.
Att säga att filtret är det samma för att filtret ser likadant ut är totalt utanför några som helst vetenskapliga fakta.
Har aldrig märkeskläder, iallafall inte som jag köpt medvetet för märket, utan jag köper efter pris gentemot kvalitet, alla sockar tex kommer ifrån Ullared, inte många som kan matcha deras pris där.
Ta tex biltema oljefilter, och jämför vikten mot ett orginal, där känner du skillnaden i reningsförmåga, då filterelementet är tunnare i Biltemas.
Ljuddämparna är också en tydlig sak, en orginal är betydligt tyngre, därför att det finns stoppning i.
Bromsbeläggen från Biltema skriker, detta för att det är för hög metallhalt i beläggen, precis som många japanska bilmärken har i sina. Europeiska biltillverkare har ofta annan typ av brombelägg för nordisk marknad pga vårt klimat här, då oftast högre kolhalt i, för att beläggen ska ta lika bra i minusgrader som plusgrader. Dessutom har någon sett några godkännande papper i biltemas bromsbelägg kartonger (tex TUV, bromstest ska utföras för att kolla mattningen på bromsverkan) så att dom är typgodkända för bilen, annars om man ska hårddra det är dom inte godkända enligt helbilsgodkännandet.
Oljan som Biltema säljer är vad jag vet (kan vara fel) Statoils olja, köper du denna som företag av grossist så kostar den bra mycket mindre än vad Biltema tar för den. Mobil 1 0w40 i grossistpris ligger emellan 55-65Kr/l kan jag tänka mig wink

Samma sak med däck, handlarna i Sverige tjänar mer än 100% i regel per däck, medans du kan köpa på däckonline för en bråkdel tycker vi. Men kör du till Tyskland är däcken ännu billigare (minus körningen naturligtvis). MEN här finns en hake, och det är att oftast när man jämför däcken på Däckonline mot våra svenska handlare, så enligt hastighetsindex/storlek/modellbeteckning osv är det samma, men dom däck handlarna får när dom köper av tex Michelin har inte samma gummiblandning, då dom är anpassade för Nordisk klimat, alltså har man jämfört olika däck fast med samma beteckning.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264

860 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
jo ja vet jag köper mkt däck via dackonline och det är en jävla prisskillnad mot vanliga däck företag i sverige tar för ett däck... sen visst ja skulle aldrig själv köpa ett oljefilter från biltema då de offtast är papp filter och sånt i dom... köper filtret från mekonomen isf... men ja kollade mekonomens luftfilter och sånt o med biltemas o de va lika dant filter men till 200kr billigare på biltema......
så visst där har du helt rätt...

513 Inlägg
23 april 2012
Precis vad som är fel med T7, miljö och kostnader vid tillverkningen. Problemet vie just effektutag på t7 kontra t5 är just kolvarna som är av så kallad lågfriktion.
Vad det gäller biltema så är det som nyss sagt, man får vad man betalar för. Och ibland funkar det att köpa sina sockar på ullared.
Skiter i vilket allternativ man väljer om jag ska vara ärlig, men mycket av biltemas saker funkar kanon för kalle "skiter i bilar" och hans 9-5 kombi.
Det är ju så att om man kände sig träffad av min märkeskläds liknelse kanske man ska ta och se till sig själv då och undra varför. Jag var just min mening att röra till i diskutionen.

Hoppas att du gör en tråd av rwd saaben. Ska bli kul att följa.
Många kul lösningar du gjort som tex lmm innan insuget, tycker det hade varit en bra lösning även som orginal.

Sök