Det här är en projekttråd om min Chevrolet Monte Carlo från -70. Innan jag bestämde mig för att fixa i ordning bilen har den stått i en lada i 20 år. Det satt då en 400 motor i men har nu bytt till en smått vässad 350. Drar helt... Visa mer
Trodde inte det var sant när jag såg att det stod monte Carlo trodde dessa var i princip utrotade i sverige haha:) stolt delägare med far min i en 1971:a.. ser fin ut ialf Lycka till ! Prem lagd också
Nu har grabbarna fixat elen i bilen och tagit bort de 10000 miljoner kablar som inte gick till något
...& jag fortsatte med inredningen, nu gav jag mig på taket i bilen som var fullt med mögel. Fick ett tips från en tjej att filmjölk skulle vara effektivt mot mögel så gav det en chans eftersom jag helst vill slippa byta innertaket. Fungerade faktiskt riktigt bra, kört med det en gång nu och mycket försvann redan då så ska prova en omgång till och se om det gör skillnad
Sedan åkte stolarna ur för att jag skulle kunna komma åt bättre
Bakre delen av taket gnuggat med filmjölk...
Efter
Samtidigt började Phille och och Tias skruva av grenrören från 400an för att kunna sätta dom på 350in till besiktningen...
Idag satte jag igång med att rengöra motorrummet! Blir att fortsätta med det de närmsta dagarna samt måla om motorrummet.. sedan kan vi skicka i nya motorn
Uppdaterar lite nu från det jag gjorde igår! Fortsatte några timmar i min ensamhet på em att skrubba motorutrummet med diskborste, rotborste, svamp och en jävla massa avfettning, använde mig även av spackelspadar som var väldigt effektiva mot de 5cm olje-grus-alltmöjligt smutslagrena
Gott om plats för lilla mig (;
Ren & fin efter...
Senare på kvällen insåg jag att jag aldrig skulle få rent skiten helt utan högtryck så fick bli att flytta om allt i garaget så vi fick ut bilen och kunde spola av den
observera bromsklossen (; (abs-grejj till 740s)
Sedan kunde jag tvätta min "lilla" pärla, han blev sååå fin = )
Ikväll ska jag ge mig på att börja måla motorutrummet, inte långt kvar nu innan vi kan skicka i motorn!
Nu är saker påväg att hända igen äntligen! I veckan som kommer blir det att inhandla alla oljor som behövs till bla växellåda, servo & motor....Dessutom inhandla ett shiftkit som jag läste nu på internet gör att växlarna slår i hårdare och på så sätt ger bättre acceleration, har även hört att det sparar på lådan=)
Igår målade jag lite i motorutrymmet, kom fram till att vi bara skulle måla för det vita som kom fram vid tvätten eftersom jag i höst ändå måste byta innerskärmarna och tänkte att vi kunde passa på att lacka om helt då
Såhär såg det ut före:
..& efter
Blev mycket bättre än vad jag trott att det skulle bli med sprayfärg!
Spontan köpte även en oljekylare, billigt (;
Som sagt lite pyssel kvar innan motorn kan skickas i men snart så! & tack för alla härliga kommentarer!! Uppskattas verkligen=)
Nu börjar det äntligen hända grejjer igen... Beställt nytt tändsystem och generator som ska komma nästa vecka. Köpte även en ny packning till den utgående axeln på växellådan häromdagen och har äntligen fått hem mitt shiftkit från Lövén racing Även bokat besiktningstid i juni, så det blir lite press på det hela. Igår fixade jag till det sista i motorutrymmet:
Prime:a ramen
Fick sedan bli svart!
Resultatet...får duga tills i vinter
Work in progress...
Sitter som en smäck!
Shiftkitet som ska i imorgon.
Sedan är planen att hinka i motor & låda under fredag kväll!
Kan nu glatt meddela att min cheva numera har en motor! DOCK var besvikelsen stor när jag såg tomrummet som var kvar trots att motorn nu var i ;( Hoppas allt omkring fyller ut lite, annars blir jag banne mig tvungen att köpa en BB! Kommer inte öppna huven för någon i sommar iaf haha!
Planen var att grabbarna skulle fixa i motorn under fredagskvällen eftersom jag jobbade... men det blev såklart inte gjort utan fick bli garaget efter jobbet kl.12 på kvällen då vi blev hela 5 st som hjälptes åt att smacka dit motorn istället, vilket var tur för det var lite jobb kan man säga!
Motor & låda tillsammans at last..
Kardanansvariga dr. Phil!
På G!!
Världens bästa killar
STORA motorn! (;
Såhär mycket plats var det kvar trots motorn...
Sportligan samlad! Klara till 3 på morgonen... sen var det bara upp & hoppa vid 7 och pysa till jobbet! Hård helg har det varit & nu är det bara vänta in nya tändsystemet & generatorn som ska komma i veckan