Bilen i fråga är en Saab 9000 2.0t -97.
Var ut och tog upp ventilkåpan idag för att kolla hur det stog till med kammarna, och dom verkar stå helt rätt. Räknade till 15 nitar (16 länkar) mellan markeringarna på kamdreven, och markeringarna på kamaxlarna ligger exakt över markeringarna på överfallen.
Kunde inte riktigt se markeringen nere vid vevaxeln, eftersom jag inte rev loss gummiskyddet vid innerskärmen (vet att den är ett mindre helvete att få tillbaka om man inte monterar lös hela innerskärmen och sedan sätter dit skyddet innan man återmonterar igen). Men när jag nollade motorn vid återmontering av allt efter packningsbytet så tyckte jag att jag fick det att stämma väldigt bra även vid vevaxeln.
DI (tändkassetten) ska vara bytt enligt tidigare ägare, men man ska väl kanske inte utesluta den ändå. Då kommer nästa fråga. Kan en halvkass DI orsaka orolig tomgång också? Att bilen går några extra varv på startmotorn/är lite svårstartad köper jag ju.
Att säga tomgången skulle vara jätteorolig kanske är att ta i egentligen. Men man märker att den liksom går ner lite i varv ibland (syns knappt på varvräknaren). Och den är inte extremt trögstartad heller, men går några extravarv på startmotorn, och det är tillräckligt för att jag ska störa mig på det
Sitter nya stift i som jag knappt kört 100 mil med, så dom kan man ju utesluta iaf.
Mvh
Mattias