3748
Sök

Lite svårstartad + lite orolig tomgång

50 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#1
Bilen i fråga är en Saab 9000 2.0t -97.

Var ut och tog upp ventilkåpan idag för att kolla hur det stog till med kammarna, och dom verkar stå helt rätt. Räknade till 15 nitar (16 länkar) mellan markeringarna på kamdreven, och markeringarna på kamaxlarna ligger exakt över markeringarna på överfallen.

Kunde inte riktigt se markeringen nere vid vevaxeln, eftersom jag inte rev loss gummiskyddet vid innerskärmen (vet att den är ett mindre helvete att få tillbaka om man inte monterar lös hela innerskärmen och sedan sätter dit skyddet innan man återmonterar igen). Men när jag nollade motorn vid återmontering av allt efter packningsbytet så tyckte jag att jag fick det att stämma väldigt bra även vid vevaxeln.

DI (tändkassetten) ska vara bytt enligt tidigare ägare, men man ska väl kanske inte utesluta den ändå. Då kommer nästa fråga. Kan en halvkass DI orsaka orolig tomgång också? Att bilen går några extra varv på startmotorn/är lite svårstartad köper jag ju.

Att säga tomgången skulle vara jätteorolig kanske är att ta i egentligen. Men man märker att den liksom går ner lite i varv ibland (syns knappt på varvräknaren). Och den är inte extremt trögstartad heller, men går några extravarv på startmotorn, och det är tillräckligt för att jag ska störa mig på det tongue

Sitter nya stift i som jag knappt kört 100 mil med, så dom kan man ju utesluta iaf.

Mvh

Mattias
Senast redigerat av sensan (18 april 2012)


50 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#2
Upp.

Har kört bilen en vecka nu ungefär sedan packningsbytet. Och mina problem kvarstår fortfarande. Märkte även att den rycker vid gaspådrag ibland när man ger på lite ladd. (Bilen är chippad, steg 1). Jag kanske ska nämna att bilen inte alls var svårstartad precis efter bytet av toppackningen, men den blev det några dagar senare.

Tomgången går som sagt inte upp och ner väldigt mkt, men man hör att den liksom "morrar" lite ibland. Men tomgången håller sig ändå kring 900 rpm när motorn är varm. Jag har testat utan ACC'n påslagen också för övrigt.

Provade även att byta tändkassetten idag, från en annan 9000 som står hemma på gården. Samma motorgång och lika "svårstartad".

När jag precis hade köpt bilen (ca 1 månad sedan) så ryckte den även då vid högre laddtryck, men då bytte jag tändstift och det löste problemet. Men nu har jag alltså problem med det återigen.

Förresten, ska bränslepumpen låta från och med att man slår på tändningen t.o.m att man vrider på nyckeln? Provade att vänta i en 10 sek idag för att låta den bygga upp lite tryck, men den var inte mer lättstartad för det. Även soppapumpen ska vara bytt enligt tidigare ägare.

En annan grej, när jag skulle till jobbet tidigare idag så lät det som att dumpen läckte när jag gasade på. Kan den ställa till med såna här problem?

Mvh



Sök