3132
Sök

Nissan 180zx S12 "Trackday" -Sidoprojekt GarageRenovering-

Bilen är planerad att byggas om till en gatlegal Trackday bil, med hjulupphängning från efterträdande generation Nissan 200sx s13. Planen är att bredda min kunskap om geometri och aerodynamik och anpassa bilen efter min körstil.... Visa mer

55 628 Visningar
Uppdaterades senast 22 juli 2016
170 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#21
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125457/125457-57284878565c4607a2c506ed274b6435.jpg
Började plocka av oken då det närmar sig montering av de nya!
notera att inner skärmen är fuktig, detta är från stöt dämparen som läckte...
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125457/125457-4d93d93fe0f11c42c9740bf7513660d9.jpg
Plockade även bort lite:D onödigt på sommarbil ju roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125457/125457-e391a791886afc8a04d6edd037a8bc31.jpg
lite skitigt och motorrummet är inte så speciellt än, ska på ny kylare dock och en intercooler så klart smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125457/125457-8729ecb038755c2a69a5e12810e8d03b.jpg
ay caramba!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125457/125457-7bead8eb326c4028c1134334d74ab159.jpg
där sitter en mycket liten t2a, ska sätta på en gummi muff på motorvärmarpluggen sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125457/125457-53be5854b352b7d300ed77ec3a5395a0.jpg
De nya krängningshämmar bussningarna till en s13, jag har använt mig av en m8x100 samt 4st m10 brickor och 4st  m8 brickor. ska sedan svarva en hylsa som är m10 för att hålla övre bussningen stabil och sedan ha en bit som är m12 som distans mellan de bägge, återkommer med ritning och längd om det är någon som r intresserad av att svarva egen smile


170 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#22
fick tillbaka mina skivor från omborrning idag,
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125457/125457-12a615438f83a59c97ccc1bdcc241bb8.jpg
me like!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125457/125457-53297ff14ec9170c388e7131939442c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125457/125457-025bc165268d5e1de9d556a4eb721fd2.jpg
Fick hem en s13 styrväxel som  jag köpt med, att montera styrlederna men inom en framtid så ska jag montera in hela styrväxeln!
Senast redigerat av TurboNewbi (9 maj 2012)


184 Inlägg
9 maj 2012
#23
ser ut att vara i sjukt bra skick för en s12a smile


170 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#24
Mwesterlund skrev:
ser ut att vara i sjukt bra skick för en s12a smile

Tack! jo är faktist riktigt förvånad själv, har bara hittat tre mindre skavanker än så länge tongue


6 Inlägg
9 maj 2012
#25
Kommer blir trevligt detta såklart! Varför ska du byta hela styrväxeln?


170 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#26
Takumi skrev:
Kommer blir trevligt detta såklart! Varför ska du byta hela styrväxeln?

s13 har högre utväxling än s12 = mindre ratta för mera styrning, ifall jag skulle hamna på bredden:rolleyes:


6 Inlägg
9 maj 2012
#27
Ok där ser man, måste väl vara marginellt dock? Kanske skulle byta jag också, men jag kan knappt svänga ändå utan att det tar i så det kvittar väl haha. Konstigt att inte fler som driftar med sina s12 byter också byter, de enda jag har läst som har bytt har gjort det på sina MK1:or för att få servostyrning.


170 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#28
Takumi skrev:
Ok där ser man, måste väl vara marginellt dock? Kanske skulle byta jag också, men jag kan knappt svänga ändå utan att det tar i så det kvittar väl haha. Konstigt att inte fler som driftar med sina s12 byter också byter, de enda jag har läst som har bytt har gjort det på sina MK1:or för att få servostyrning.

jo är nog väldigt marginellt (men det hävdas ju att det är tillräckligt för att man ska märka skillnad) men fick denna för ett bra pris när jag köpte styrleder så jag tänkte what the heck tongue


6 Inlägg
9 maj 2012
#29
Ja det är aldrig en dum idé att handla på sig lite delar, man vet aldrig när nåt pajar smile


170 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#30
Takumi skrev:
Ja det är aldrig en dum idé att handla på sig lite delar, man vet aldrig när nåt pajar smile

ja sen passar ju allt en s13 så skulle jag få för mig att skaffa mig en sådan och ha denna som glidarbil är det ju bara flytta över wink


Liggsår
106 Inlägg
10 maj 2012
#31
Älskar dessa bilar!

Du som verkar ha lite koll.. hur mycket passar imellan S13 och S12? Är i tankarna på att köpa en S12 men problemet är ju reservdelar, något somt s13 inte har något problem med...

Den som inte kör fort är en mormor.

6 Inlägg
10 maj 2012
#32
Wompa skrev:
Älskar dessa bilar!

Du som verkar ha lite koll.. hur mycket passar imellan S13 och S12? Är i tankarna på att köpa en S12 men problemet är ju reservdelar, något somt s13 inte har något problem med...

Jag kan svara här av egen erfarenhet, TS får gärna fylla på smile

Det är typ ingenting som passar egentligen om man inte byter flera delar samtidigt som i framvagnen t.ex. s12 har egentligen mer gemensamt med gamla Nissan Z31 än med s13.

Det jag har tagit från min s13 å satt på s12:an är typ frambromsar samt främre nav för att kunna montera s13 coilovers. Tog även styrlederna men fick modifiera dem.

Vad är det för delar du har svårt att hitta då förresten?


170 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#33
Wompa skrev:
Älskar dessa bilar!

Du som verkar ha lite koll.. hur mycket passar imellan S13 och S12? Är i tankarna på att köpa en S12 men problemet är ju reservdelar, något somt s13 inte har något problem med...

Som Takumi säger så gäller det att man byter hela främre navet och kör coilovers för att s13 ska passa, annars är det inte så jätte mycket som passar "bolt-on" som sagt, allt är lite av halv fabrikat typ smile .
men reservdelar har jag inte upplevt som ett problem, det mesta som går sönder finns. och finns det inte så får man göra en egen lösning och det är det som är lite av charmen med de här bilarna big_smile
det enda som verkligen inte finns är plåt, inte nytt i alla fall men det finns glasfiber istället med acceptabel passform smile


21 Inlägg
17 maj 2012
#34
Har du fått på nå nya delar? smile
Såg Jonas bil har om dagen me, riktigt fin för den pengen


170 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#35
Har varit dött här ett tag nu, inte för att jag legat på latsida utan mer för att jag varit kameralös ^^
Nissan fick sätta hjulen på marken för 2 dagar sen, allt lirade perfekt! big_smile

kommer ett gäng bilder som får tala för sig
fick låna garaget för att göra de sista justeringarna samt att sätta dit alla saxpinnar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125457/125457-8f4f5521e6b1d4c13c19508b01155976.jpg
halvtaskig bild på brom-slangen men den är stålomspunnen med transparent röd gummi
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125457/125457-af7c3a2e5201cec79c9eccb9229692d1.jpg
fick tyvärr inte allt lackat till den här säsongen men vi får se i vinter smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125457/125457-ecdba21d6640ace176ae95aa58067993.jpg
så vart allt, riktigt nöjd smile!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125457/125457-f8c741a9b6ca2a47bd00bce440e184ce.jpg
Inhandlade nya fälgar då de gamla hade skum form runt navet som gjorde att de tog i trots rätt ET...
ska försöka få tag i ett par 205/40R17 som ska strechas på lite lätt smile fälgarna är 7,5"
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125457/125457-c13f1d3ffdeb61939cf42c26e98329ca.jpg
Min nyinhandlade garage buddy! vilket ljud big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125457/125457-b5e20aa52f80a97ae9ba5686a1a35ca4.jpg


170 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#36
Besiktade idag smile gick underbart bortset från att höger hanbroms arm hade låst sig men inget som inte lite wd-40 och en gummihammare kan fixa smile


352 Inlägg
13 juli 2012
#37
göttigt göttigt!!
Men känns det inte lite dumt att plocka ner hela framvagnen igen om du ska blästra och lackera? =P du skulle passat på när du ändå hade rivit ner den första gången xD håller själv på med samma sak på min nisse!

Är det för övrigt stor skillnad på bromsarna? har ett par z32 OK själv som ska monteras.


170 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#38
Polaren skrev:
göttigt göttigt!!
Men känns det inte lite dumt att plocka ner hela framvagnen igen om du ska blästra och lackera? =P du skulle passat på när du ändå hade rivit ner den första gången xD håller själv på med samma sak på min nisse!

Är det för övrigt stor skillnad på bromsarna? har ett par z32 OK själv som ska monteras.

Nja spindlarna är ju lackade och det är väll bara de som är jobbiga att demontera tongue övrigt går ju rätt fort, bara krängningshämmaren som kan vara lite knepig smile
Men ska ju så småningom byta motor och då åker allt ner endå. Men vist kunde jag väntat men körsuget vart för stort wink

Bromsarna är grym skillnad mot original! Blir knappt ljumna av lite hård gatkörning (oken dvs)
Gjorde lite testbromningar igår från cirkus 120km/h och det bettar som fan!
Tror inte magen hamnat rätt än big_smile


383 Inlägg
22 augusti 2012
#39
Nice projekt! smile Var det ett bussningskit du köpte? Skulle gärna se ritning på det där med svarvningen oxå om du hade en smile
Lycka till! smile

Gillar du japanska bilar?
Kolla in vår facebook sida: http://www.facebook.com/DropTopSquad

170 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
#40
_Johannes skrev:
Nice projekt! smile Var det ett bussningskit du köpte? Skulle gärna se ritning på det där med svarvningen oxå om du hade en smile
Lycka till! smile

Tack smile var länge sen det vart en uppdatering bara :-/ haft mycket att göra i sommar smile
Ja det var ett bussningskit till en 200sx s13 jag köpte smile
I ärlighetens namn planerade jag krängningshämmar anslutningen onödigt komplicerad, beställde som sagt ett bussningskit till en 200sx s13, och där är övre krängningshämmarbussnigarna m8 och de undre m10, det jag gjorde var att skaffa två m10x100 bultar samt 16st m10 båtbrickor(brickor med stor yttre diameter) sen tvingade jag på m8 bussningen med lite fett och våld och gjorde en distans utav 12mm koppar rör som råkar vara 10mm invändigt. Detta fugerade utmärkt och vart väldig enkelt samt billigt att göra wink



Sök