2732
Sök

Chrysler Voyager -95 automatlåda som växlar ner o låser på 2an?

15 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#1
Automaten växlar bra på alla växlar så länge bilen inte blivit varm, men sen växlar den ner o låser på 2an ( det finns olja o rätt sort) vad är fel, kan någon hjälpa mig?

67 Inlägg
19 april 2012
#2
Dom är ju kända för sina krånglande lådor.Nästan alla gamla Voyager har ju bytta eller renoverade vid det här laget.Bara att öppna lädret:|


12 086 Inlägg
19 april 2012
#3
Det låter som den går in i något nödläge.

Automatlådan i Voyager är en värdelös låda, de är oftast inte en fråga om utan när lådan pajjar.
Det finns många som kan laga din låda, vart bor du?

15 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#4
Bor i Uppsala, har ni några andra förslag än själva lådan, den växlar hur bra som helst innan bilen blir varm, ställer jag bilen 2-3 timmar o sen kör fungerar växlarna.

12 086 Inlägg
19 april 2012
#5
Du har en bra firma i Gävle, Brynäs Transmission. De är duktiga på Chrysler, kolla med dem.

15 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#6
Okej, tack.

440 Inlägg
19 april 2012
#7
Hej,

Om lådan både kör OCH startar i tvåans växel så är det limp mode (nödläge). Detta brukar ske om lådan inte får tillräckligt med information från någon sensor (vanligtvis). Kan vara in- eller utgående hastighetssensor på lådan eller spjälllägesgivaren på spjällhuset. Fungerar hastighetsmätaren så kan man utesluta en hastighetsgivare.

Har du försökt att få ur felkoder? Lyser check engine eller service engine soon?

Mvh
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

15 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#8
Den startar o växlar precis som vanligt ända tills bilen blir varm då växlar den ner till tvåan o låser där, ställer jag sen bilen tills den kallnat o sen kör, så växlar den igen som vanligt tills den återigen blir varm o då händer samma  sak igen.... Hastighetsmätaren fungerar som vanligt.  Det lyser inga lampor o jag har försökt med felkoder, det visar inget eller så gör jag inte rätt.

440 Inlägg
20 april 2012
#9
Nu kommer jag inte ihåg i huvudet riktigt men tror det kan röra sig om den ingående hastighetssensor om hastighetsmätaren fortfarande fungerar.

Hur har du försökt få ur felkoder? Tror inte någon verkstad klarar av det här i Sverige, din bil är en -95 och tillämpar varken OBD1 (som redan är ovanligt) eller OBD2. Möjligtvis om någon aukt. verkstad har kvar verktygen..

Mvh
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

15 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#10
Ja alla mätare fungerar som dom ska. Jag läste någonstans om att oljan kan bli för varm.... men hittade inte vad som då är fel eller vad som händer med växlarna?

440 Inlägg
20 april 2012
#11
Kolla på oljan/oljestickan med ett vitt papper, om färgen är röd/rosa eller brun så är det normalt (om den inte luktar bränt). Om färgen däremot är brun/svart och luktar bränt så är oljan förbrukad.

En notis: Om oljan är lite brunaktik men inte luktar bränt så är det alltså normalt för det mesta, det beror på att pigmenten i färgen försvunnit. Det kan dock vara en bra idé att byta oljan ändå. Endast ATF+4 får användas, går åt cirka 4 liter för ett normalt byte, finns faktiskt på Biltema sedan nyår, kostar 269:- kr.

Kan ju vara sensorn som slutar fungera när den blir varm..

Mvh
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

15 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#12
okej, tack för tipsen ( så länge) smile

440 Inlägg
20 april 2012
#13
P.S, har du den 4-växlade automatlådan eller den gamla 3-växlade?

Då får man en bättre överblick på vilka sensorer som finns på lådan.

Mvh
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

15 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
#14
Det är en 4 växlad.

440 Inlägg
21 april 2012
#15
Har kollat upp och om hastighetsmätaren fungerar så kan det vara den INgående hastighetssensorn som slutar fungera när den blir varm. Men den ska egentligen ge felkod och motorlampan ska lysa. Fungerar service engine soon när du startar bilen? Den ska lysa i några sekunder för att indikera dens funktion..

Mvh
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

15 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
#16
om det tex blir tomt med spolarvätska så tänds lampa o varnar så jag antar att den fungerar. Vet du var vi hittar ingående sensor och om den går att byta?

440 Inlägg
21 april 2012
#17
Din modell kan ha olika motorlampor/gula lampor, har du en check engine som lyser vid uppstart?

Hur har du kollat felkoder? Man ska vrida tändningen till ON-OFF-ON-OFF-ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sekunder (avsluta i ON-läge, men vrid inte jättesnabbt med nyckeln för då registreras inte sekvensen). Räkna hur många gånger motorlampan blinkar.

15 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
#18
Jag är inte så bra på det här med service engine soon  men läste läste lite hur den ska bete sig o min är nog inte okej.

440 Inlägg
21 april 2012
#19
Prova att vrida nyckeln som jag beskrev ovan, meddela hur många gånger lampan blinkar wink

15 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
#20
Det fungerar inte sad så det är väl fel på informations centret också...


Sök