2651
Sök

Handla en bil nu på Lördag och undrar hur jag ska betala säljaren?

143 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
Tjena alla!

Tänkte handla en bil nu på Lördag och undrar hur jag ska betala säljaren?

Bilen kostar 100k och kontanter är uteslutet från min sida och säljaren har inte SEB som bank så som jag har.

Hur går det till smidigast ?

Tacksam för alla svar.

Ett Rockford Fosgate T8002 steg till salu, 4k

klabbarpan
3 041 Inlägg
19 april 2012
Du kan ju använda postväxel? Lite säkrare än kontanter. Alternativt går ni två till banken och flyttar allt direkt konton imellan. Då har ni dessutom kvitton på detta

Lastbilschaufför
196 Inlägg
19 april 2012
Postväxel...smidigast tycker jag de e! Kvittar om man har samma eller olika bank går lika bra  ändå!

Lastbilschaufför
196 Inlägg
19 april 2012
fan...skulle behöva lära mig skriva fortare?

143 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
Att gå in på banken en Lördag lär ju kräva både tid och kofot wink

Men hur vet köparen att den är äkta ? hur kan han kontrollera den ?

klabbarpan
3 041 Inlägg
19 april 2012
Upps glömmde att det gällde en lördag:-P  my bad:-)

Forummoderator
18 009 Inlägg
19 april 2012
En postväxel tar någon dag eller två att få. Det är kört alltså... Kontanter är det enda du hinner imorgon. Fast då måste du säkert åka till flera banker för att få ihop summan. Min bank brukar gnälla när jag ska ha ut mer än 30-50 tkr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

143 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
Tack för alla svaren

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 april 2012
de som är nice med bilhandlare framför privat personer pynta med visa kortet valla klart liksom

326 Inlägg
19 april 2012
Dieselsmurfen skrev:
En postväxel tar någon dag eller två att få.

Gäller inte det om man beställer via internet bara? Dom gånger jag personligen gått till banken för att skaffa en postväxel så har jag fått den med mig direkt.

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
19 april 2012
Postväxel kan du få ut på direkten, tar inte flera dagar.  när du ger postväxeln till säljaren kan han ringa banken och kolla om den är äkta.
Inga som helst problem och det absolut lättaste sättet att köpa bil på!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 april 2012
LuCiiifer skrev:
Postväxel kan du få ut på direkten, tar inte flera dagar.  när du ger postväxeln till säljaren kan han ringa banken och kolla om den är äkta.
Inga som helst problem och det absolut lättaste sättet att köpa bil på!

förutsatts hans banks kundtjäns har öppet lördagar oxå tror de är där problemet ligger att de är en lördag liksom

12 086 Inlägg
19 april 2012
Det här med olika banker gör det verkligen något?

Jag har både sålt och köpt bilar och betalt fått betalt via banköverföring från annan bank, och pengarna kommer ju, det är ju bara att det tar en dag.

Forummoderator
18 009 Inlägg
19 april 2012
Germax skrev:

Jag har både sålt och köpt bilar och betalt fått betalt via banköverföring från annan bank, och pengarna kommer ju, det är ju bara att det tar en dag.

De flesta av oss är ju ärliga. Då är det inget problem... MEN man kan föra över från sitt konto när säljaren tittar på och cancelera transaktionen när man kommer hem!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Xenoholic
2 559 Inlägg
19 april 2012
Jag gjorde en överföring via internetbanken sist jag handlade bil.
Såg bara till att ha pengarna på ett konto som jag annars inte har några större summor på o sen fick han bara "blunda" när jag loggade in. big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 april 2012
Dieselsmurfen skrev:
Germax skrev:

De flesta av oss är ju ärliga. Då är det inget problem... MEN man kan föra över från sitt konto när säljaren tittar på och cancelera transaktionen när man kommer hem!

Nej, det går inte att avbryta en transaktion. Och köper någon okänd människa en bil för 100k av dig vill du kanske se att pengarna kommer in på ditt konto så att det inte trasslat sig på vägen någonstans.

12 086 Inlägg
19 april 2012
Dieselsmurfen skrev:
Germax skrev:

Går verkligen det?

Forummoderator
18 009 Inlägg
19 april 2012
Germax skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Germax skrev:

Går verkligen det?

Andromeda har fel. Det går alldeles utmärkt. Fast i TS fall är det ju han som ska föra över pengar och säljaren som ska lite på honom så inget problem där!

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 april 2012
Dieselsmurfen skrev:
Germax skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Går verkligen det?

Andromeda har fel. Det går alldeles utmärkt. Fast i TS fall är det ju han som ska föra över pengar och säljaren som ska lite på honom så inget problem där!

Hur gör du det? Ringer du banken och ber dom avbryta?

Sök