2528
Sök

HowTo: Mondeo ST220 Dålig Tomgång

Specialist
1 187 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#1
Ford ST220 är en fantastisk bil.
Men face it. Ford har haft minst 4 tummar uppe i rumpan när de designat den, den är så full av dåliga lösningar.

Symptom: Dålig tomgång, när den blivit varm så kan tomgången rusa till 1.200 - 2.500 rpm, för att i nästa sekund dö av till 400rpm och tjuvstanna. Motorn går inte jämt, och till sist tänds motorlampan.

Diagnos: Om du använder diagnosverktyg kommer motorn att indikera att den går för snålt på båda cylinderbankarna.
Öppna motorhuven med motorn på tomgång, hörs det ett pysande / väsande från baksidan av motorn ?
Använd startspray, spraya på baksidan av insuget och baksidan av motorn. Rusar tomgången? Yepp, då vet du att där har du din läcka.

Orsak: Någon av de dåligt designade slangarna runt insuget har havererat. Den suger tjuvluft förbi spjället och LLM'en.

Åtgärd och kostnad: En dålig fordhandlare kommer att byta andra delar, och debitera dig 1500kr felsökning + 1500kr arbete + 2000 (minst) reservdelar + hitta övriga fel.. En bra fordmekaniker kommer debitera dig 1200kr för rubbet.
Din egen kostnad: ca 400kr och 30 minuter.
Du behöver bara byta ut en slang!

Material och Verktyg Reservdel: 2S7E-6C658-BA  (?ev en ny slangklämma ca 40mm diameter)
Du behöver en stjärnmejsel, ett par av de vanligaste små hylsorna och ett spärrskaft.

OBS !!  Det finns 2-3 olika slangar som kan haverera !! Detta beskriver den vanligaste

Detta är vad som möter dig under huven

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a0841958183fcc2d2d2aa04ba9ac43ba_large.jpg
ST220 3.0 V6

Börja med bryta strömmen genom att koppla bort batteriet.
!! OBS !! Kolla att du har din Anti-tjyv-kod till stereon innan du bryter batteriet. Om du har en original-stereo i bilen så står din kod i manualen !!

!! OBS !! Har din Motorlampa (CEL) tänds på instrumentbrädan? Att bryta strömmen under tiden du reparerar detta (ca30min) kommer att nolla motorlampan, och när du kopplar in allt så funkar det som vanligt. Du behöver alltså inga specialverktyg eller datorer för att släcka motorlampan!!

Skruva loss oljepåfyllningslocket, sedan är det bara att rycka den stora plastkåpan rakt upp.
Då ser det sedan ut så här

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-68df58c9171ba6c75402159505b65d34_large.jpg
ST220 3.0 V6

Slangen är egentligen ett helvete att få loss, men med enkla medel, lite tålamod och metodik i sin galenskap, så går det "ganska lätt" att frilägga den.. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f22ca908f45af850be7dae24e74929fc_large.jpg
Saker att ta bort

1 Blå markeringar: Ta bort den stora stora slangen som går förbi spjället. De två små slangarna kommer från vevhusventilation. Det sitter en på framsidan och en på baksidan av den stora gummislangen. Dra försiktigt ut dem. Försök inte böja dem, då de är i hårdplast.

2 Gröna markeringar: Ta bort kontakten till Luftmassemätaren på ovansidan av insuget. Lossa den inre klämman mot gas-spjället. Lossa locket till luftfiltret. Det sitter med 3 skruvar på framsidan, och hakar på baksidan. Lägg locket till luftfiltret och gummislangen åt sidan.

3 Röda markeringar: Den satans slangen.. Den sitter med en klämma på ovansidan/baksidan, och enbart påträdd nere mot motorn. Den går nu "enkelt" att lossa.

!!OBS!! Slangen sitter mellan ett par andra rör/slangar. Notera vilka som går bakom/under/ovanför så du sätter tillbaka den på rätt sida av allt.

Och det här är vad jag fick loss...

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4c6a15f9f003080e2628d957478e643f_large.jpg
Trasig slang 2S7E-6C658-BA

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-8d022f6324e0c88e063291e9564815b2_large.jpg
ca 6cm spricka...

Här är en bild av baksidan av motorn, med slangens övre infästning. Det kan ev underlätta att ersätta den slangklämman med en ny (lämpligen från biltema el. dyl, ca 10kr.)
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5129762ee8f9f4e934681ac22a4ded6b.jpg
Baksidan av motorn

Ersätt den trasiga slangen med din nya fina (och extremt överdesignade och snordyra) slang
Montera ihop allt i omvänd ordning och anslut batteriet.
(du kommer väl ihåg på vilken sida av de små slangarna/rören den skall sitta? Jag -sa- faktiskt till dig att kolla det...)

Vrid om nyckeln till tändning, och låt mätarna genomföra sin kalibrering. Starta sedan som vanligt, och...
TA-DAA! Du har lagat din Ford och snuvat en mekaniker på en rejäl vinst. big_smile

40 mil senare, och den fungerar klockrent.

Hoppas det hjälper någon.
Lämna gärna feedback smile

/tobias

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
19 april 2012
#2
Vad pedagogiskt och bra!

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"

Warrior Princess
188 Inlägg
19 april 2012
#3
Fantastiskt bra skrivet och jättebra bilder. smile

Projekttråden för min WRC Celica GT4 Carlos Sainz.

5 Inlägg
26 maj 2012
#4
Tack för detta! Är övertygad om att jag har det här problemet med min.


Specialist
1 187 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#5
Sotiz skrev:
Tack för detta! Är övertygad om att jag har det här problemet med min.

Bara lyfta huven och lyssna efter pysande :-)  ford brukar ha de här slangarna på lager. Du hinner fixa det till lunch cool

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

5 Inlägg
26 maj 2012
#6
Jag ger mig ut nu! wink Återkommer senare under dagen med svar.

edit: Hör absolut något pysande!
Senast redigerat av Sotiz (26 maj 2012)


411 Inlägg
26 maj 2012
#7
var precis samma fel för mig i förrgår wink


411 Inlägg
925 Inlägg
6 juni 2012
#9
vanligaste felet.. grymt bra bevisat smile

Feel The Difference

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
6 juni 2012
#10
Värt att nämna är att efter ni tagit bort batterikabeln och "nollat" bilen är även KAM-minnet raderat vilket är styrdonets adaptiva minne och bilen bör köras några mil för att "lära sig" vissa saker på nytt, rent praktiskt innebär det att bilen kanske gå lite konstigt innan ni kört dessa mil med bilen så ni inte blir oroliga.

- Time Attack -

214 Inlägg
6 december 2013
#11
NIzmO skrev:
Värt att nämna är att efter ni tagit bort batterikabeln och "nollat" bilen är även KAM-minnet raderat vilket är styrdonets adaptiva minne och bilen bör köras några mil för att "lära sig" vissa saker på nytt, rent praktiskt innebär det att bilen kanske gå lite konstigt innan ni kört dessa mil med bilen så ni inte blir oroliga.

Kan detta vara lösningen till min bil? Jag har verkligen gått igenom allt man kan tänka sig. Jag vet att jag har en kass katalysator, men även batteriet har varit det sämsta, den kunde inte ens hålla ladding i 1 minut.
Bilen har stått ett par månader, jag hoppas att detta borde vara min lösning.

Skall bara byta avgassystem och katalysator för att få den godkänd för besiktning.

Här är min tråd angående motorfelet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 5#p3888365


26 Inlägg
25 februari 2014
#12
Hej har haft samma problem med min nyköpta st220 .. Hat nu bytt slangen. Visst har det blivit lite bättre men det är inte hel hundra än. Känns som att tomgången nu är lite låg. Sen när man gasar på hör man lite pysljud från motorn.

Vet nån vart dom andra 2 st slangarna kan vara så tydligen brukar gå på dessa modeller.

Tacksam för alla svar..
Senast redigerat av Smooke (25 februari 2014)

411 Inlägg
26 februari 2014
#13
Smooke skrev:
Hej har haft samma problem med min nyköpta st220 .. Hat nu bytt slangen. Visst har det blivit lite bättre men det är inte hel hundra än. Känns som att tomgången nu är lite låg. Sen när man gasar på hör man lite pysljud från motorn.

Vet nån vart dom andra 2 st slangarna kan vara så tydligen brukar gå på dessa modeller.

Tacksam för alla svar..

Då är det någon mer slang som är paj någonstanns, finns inga mer stora slangar iaf, kan ju va samma slang fast längre ner...den går in under insuget


26 Inlägg
26 februari 2014
#14
Nystedt88 skrev:
Smooke skrev:
Hej har haft samma problem med min nyköpta st220 .. Hat nu bytt slangen. Visst har det blivit lite bättre men det är inte hel hundra än. Känns som att tomgången nu är lite låg. Sen när man gasar på hör man lite pysljud från motorn.

Vet nån vart dom andra 2 st slangarna kan vara så tydligen brukar gå på dessa modeller.

Tacksam för alla svar..

Då är det någon mer slang som är paj någonstanns, finns inga mer stora slangar iaf, kan ju va samma slang fast längre ner...den går in under insuget

Jaha okej måste nog ta o kolla det. Läste nånstans att det ska finnas vid luftburken också tydligen . Som brukar paja..

6 632 Inlägg
26 februari 2014
#15
Slangen mellan vevhusventilationen och insuget kan spricka också, just a hint. (Den som sitter under insuget)
Senast redigerat av Malheus (26 februari 2014)

De/Dem

26 Inlägg
26 februari 2014
#16
Malheus skrev:
Slangen mellan vevhusventilationen och insuget kan spricka också, just a hint. (Den som sitter under insuget)

Tack ska kolla det under morgondagen.

Specialist
1 187 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
#17
jävligt kul den här tråden kommer till användning för folk big_smile
Om du hittar ett fel, lägg upp bild o berätta va som va galet.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

Ritalin Racing
111 Inlägg
25 juli 2016
#18
Jag har exakt samma fel på min.. Köpte den förra veckan på bilfirma och redan dagen efter så började tomgången att vandra mellan 500-1000rpm och stendö vid stoppen. Har inte lyssnat efter något pysande under huven ännu, men har 3 månaders garanti på bilen så det får den lokala fordverkstan åtgärda så slipper jag big_smile


341 Inlägg
25 juli 2016
#19
En utav dom andra slangarna som också brukar spricka är den på främre cylinderraden (närmast fronten), den räcker det med å ta bort motorkåpan för att se om den är sprucken

411 Inlägg
26 juli 2016
#20
timmyhellberg skrev:
Jag har exakt samma fel på min.. Köpte den förra veckan på bilfirma och redan dagen efter så började tomgången att vandra mellan 500-1000rpm och stendö vid stoppen. Har inte lyssnat efter något pysande under huven ännu, men har 3 månaders garanti på bilen så det får den lokala fordverkstan åtgärda så slipper jag big_smile

Kolla slangen bakom motorn, busenkelt



Sök