Ford ST220 är en fantastisk bil.
Men face it. Ford har haft minst 4 tummar uppe i rumpan när de designat den, den är så full av dåliga lösningar.
Symptom: Dålig tomgång, när den blivit varm så kan tomgången rusa till 1.200 - 2.500 rpm, för att i nästa sekund dö av till 400rpm och tjuvstanna. Motorn går inte jämt, och till sist tänds motorlampan.
Diagnos: Om du använder diagnosverktyg kommer motorn att indikera att den går för snålt på båda cylinderbankarna.
Öppna motorhuven med motorn på tomgång, hörs det ett pysande / väsande från baksidan av motorn ?
Använd startspray, spraya på baksidan av insuget och baksidan av motorn. Rusar tomgången? Yepp, då vet du att där har du din läcka.
Orsak: Någon av de dåligt designade slangarna runt insuget har havererat. Den suger tjuvluft förbi spjället och LLM'en.
Åtgärd och kostnad: En dålig fordhandlare kommer att byta andra delar, och debitera dig 1500kr felsökning + 1500kr arbete + 2000 (minst) reservdelar + hitta övriga fel.. En bra fordmekaniker kommer debitera dig 1200kr för rubbet.
Din egen kostnad: ca 400kr och 30 minuter.
Du behöver bara byta ut en slang!
Material och Verktyg Reservdel: 2S7E-6C658-BA (?ev en ny slangklämma ca 40mm diameter)
Du behöver en stjärnmejsel, ett par av de vanligaste små hylsorna och ett spärrskaft.
OBS !! Det finns 2-3 olika slangar som kan haverera !! Detta beskriver den vanligaste Detta är vad som möter dig under huven
ST220 3.0 V6Börja med bryta strömmen genom att koppla bort batteriet.
!! OBS !! Kolla att du har din Anti-tjyv-kod till stereon innan du bryter batteriet. Om du har en original-stereo i bilen så står din kod i manualen !!
!! OBS !! Har din
Motorlampa (CEL) tänds på instrumentbrädan? Att bryta strömmen under tiden du reparerar detta (ca30min) kommer att nolla motorlampan, och när du kopplar in allt så funkar det som vanligt. Du behöver alltså inga specialverktyg eller datorer för att släcka motorlampan!!
Skruva loss oljepåfyllningslocket, sedan är det bara att rycka den stora plastkåpan rakt upp.
Då ser det sedan ut så här
ST220 3.0 V6Slangen är egentligen ett helvete att få loss, men med enkla medel, lite tålamod och metodik i sin galenskap, så går det "ganska lätt" att frilägga den..
Saker att ta bort1 Blå markeringar: Ta bort den stora stora slangen som går förbi spjället. De två små slangarna kommer från vevhusventilation. Det sitter en på framsidan och en på baksidan av den stora gummislangen. Dra försiktigt ut dem. Försök inte böja dem, då de är i hårdplast.
2 Gröna markeringar: Ta bort kontakten till Luftmassemätaren på ovansidan av insuget. Lossa den inre klämman mot gas-spjället. Lossa locket till luftfiltret. Det sitter med 3 skruvar på framsidan, och hakar på baksidan. Lägg locket till luftfiltret och gummislangen åt sidan.
3 Röda markeringar: Den satans slangen.. Den sitter med en klämma på ovansidan/baksidan, och enbart påträdd nere mot motorn. Den går nu "enkelt" att lossa.
!!OBS!! Slangen sitter mellan ett par andra rör/slangar. Notera vilka som går bakom/under/ovanför så du sätter tillbaka den på rätt sida av allt.
Och det här är vad jag fick loss...
Trasig slang 2S7E-6C658-BAca 6cm spricka... Här är en bild av baksidan av motorn, med slangens övre infästning. Det kan ev underlätta att ersätta den slangklämman med en ny (lämpligen från biltema el. dyl, ca 10kr.)
Baksidan av motornErsätt den trasiga slangen med din nya fina
(och extremt överdesignade och snordyra) slang
Montera ihop allt i omvänd ordning och anslut batteriet.
(du kommer väl ihåg på vilken sida av de små slangarna/rören den skall sitta? Jag -sa- faktiskt till dig att kolla det...)Vrid om nyckeln till tändning, och låt mätarna genomföra sin kalibrering. Starta sedan som vanligt, och...
TA-DAA! Du har lagat din Ford och snuvat en mekaniker på en rejäl vinst.
40 mil senare, och den fungerar klockrent.
Hoppas det hjälper någon.
Lämna gärna feedback
/tobias