3250
Sök

Val av kammar

143 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#1
Tjena! Jag går i lite tankar att göra nått roligt av motorn jag ska stoppa ner i bilen.
Turbo är redan införskaffat och letar nu en till topp som allt eftersom ska portas och några roligare kammar och sånt.
Motorn är en Toyota 4AGE, en 1.6L 16V.
Jag har väl tänkt satsa på kring 250 hk ungefär.
Så, jag skulle vilja ha lite hjälp kring dehär med kammar, just till den motorn finns de en hel del och välja på..

Så, nån vänlig själ som skulle kunna ha en kort "kam-skola"?
Vad ska man välja om man vill ha bra bottenvrid? Så brett register som möjligt? All effekt på höga varv?

Tackar på förhand.


77 Inlägg
22 april 2012
#2
Ju mer tidarea desto sämre register. Vill du ha hög toppeffekt är det duration och lyft som gäller medan en maskin med register kräver mindre lyft och duration.

923 Inlägg
23 april 2012
#3
MostWanted93 skrev:
Tjena! Jag går i lite tankar att göra nått roligt av motorn jag ska stoppa ner i bilen.
Turbo är redan införskaffat och letar nu en till topp som allt eftersom ska portas och några roligare kammar och sånt.
Motorn är en Toyota 4AGE, en 1.6L 16V.
Jag har väl tänkt satsa på kring 250 hk ungefär.
Så, jag skulle vilja ha lite hjälp kring dehär med kammar, just till den motorn finns de en hel del och välja på..

Så, nån vänlig själ som skulle kunna ha en kort "kam-skola"?
Vad ska man välja om man vill ha bra bottenvrid? Så brett register som möjligt? All effekt på höga varv?

Tackar på förhand.
För dom effektmålen skulle jag inte byta kamaxel alls. Beror förståss på hur "Bra" dom är från början.
Man brukar sträva efter att få en ventil att lyfta ungefär 30% av ventilens diameter. Ibland fungerar det inte att ha så mycket lyft. Bygghöjd i motorn, livslängd osv sätter stopp för mer.
I en normal standardbil vill man att allting i motorn ska hålla MINST 20k mil. Sköts det väl håller det det dubbla också. I dragracing räcker det med att det håller några tiotal mil till renovering. Då är det kompromisslöst max effekt.
Vissa motorer sitter ventilerna väldigt trångt i förbränningsrummet. man kan inte utnyttja hela ventilens omkrets till luftflöde. Då lyfter man lite mer, om det går, för att kompensera.
I en standardbil är avgasrening väldigt viktigt också, samt bränsleekonomi. Det viktigaste är då att hålla igen ventilerna så mycket som möjligt i överlapp. Alltså när ventilerna är öppna samtidigt.
Däremot är lite större överlapp bra för effekten på högre varv.

På höga varv är det svårt att hinna fylla och tömma cylindern ordentligt. Enda sättet är att öppna ventilen/erna längre tid. ELLER att göra pulserna starkare så att gaserna hinner växla trots att tiden är kort.
problemet med en kam så är öppen länge är att dom hk som vinns på höga varv förlorar man mångfallt med hk på låga varv. Så det är en svår balansgång att hitta en lagom kam.
Med tanke på att 250 hk är ett ganska måttligt effektmål så behövs det varken så mycket laddtryck eller kamaxel för att nå den effekten. Hur det än är så kostar kammar en del pengar. 5-10k beroende på hur vassa och vilken modell. Lägg dom pengarna på en riktigt bra Turbo istället. Det ger absolut bättre effekt/krona.
Ska du däremot upp i effekt ännu mer. Då kan Kammen vara väldigt lämplig att byta. Lägre mottryck mindre risk för spikning osv kan vara en rejäl Boost för överladdningen.

Mats

KHRacing
26 april 2012
#4
Säger bara följande:

Bra motorval.

www.club4ag.com Bästa sajten i världen med folk som kan ALLT o lite till om dessa motorerna.

vad skall du köra för växellåda ?  rwd eller fwd ?

Vid rwd så satsa på en BMW-låda.. vid fwd så leta efter en Celiga -92-94-låda

4-age motorn finns inte från fabrik med turbo så det är ju lite knivigare att bygga på.

Vevstakarna pallar med till cirka 22-230hk vid N/A-trimmning, O en frisk vev klarar 11500varv.

Orginalkamaxlarna på alla 4_age motoerna är snälla 232grader, en HKS-kamaxelsats på EBAY
på 256grader är annars lämplig & kostar billigt.
Senast redigerat av KHRacing (26 april 2012)

32 Inlägg
26 april 2012
#5
Tack för ett bra svar KH.

/Bella

143 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
#6
mats757 skrev:
Massa bra info
Tackar för infon!

KHRacing skrev:
Säger bara följande:

Bra motorval.

www.club4ag.com Bästa sajten i världen med folk som kan ALLT o lite till om dessa motorerna.

vad skall du köra för växellåda ?  rwd eller fwd ?

Vid rwd så satsa på en BMW-låda.. vid fwd så leta efter en Celiga -92-94-låda

4-age motorn finns inte från fabrik med turbo så det är ju lite knivigare att bygga på.

Vevstakarna pallar med till cirka 22-230hk vid N/A-trimmning, O en frisk vev klarar 11500varv.

Orginalkamaxlarna på alla 4_age motoerna är snälla 232grader, en HKS-kamaxelsats på EBAY
på 256grader är annars lämplig & kostar billigt.
Självklart RWD wink
Växellådan blir en Toyota T50 låda tills den rasar eller nått, då blir de en Getrag 242 tror jag den hette, från en BMW 318 E30, duger nog bra till mitt effektmål.
Får kika och se vilka summor man hamnar på där.

Tackar för infon!



Sök