2779
Sök

V70 D5 04 tvär kastar vid inbromsning

34 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Tjo nu e de så att min v70 tvär kastar åt vänster när man bromsar in, jäkligt otäckt när till o med antisladsystemet hoppar på. följande e bytt
stötdämpare fram
stötdämpare bak
fjädrar fram
fjädrar bak
beläg fram
beläg bak
alla busningar i framvagn bytta inklusive fjäderbusningen
klapperstagen.
spindeleder båda sidor
nya däck
hjulinstälning gjord
glidbusningar till oken fram bytta.

men bil fan tvär kastar fortfarande=(

någon som har någon susning om va felet ligger?
ska renovera oken nu i veckan o se om felet försviner
samt svarva skivorna som de övrigt inge fel på eller skeva då ja har klockat dom

4 Inlägg
23 april 2012
har du kollat upp huvudbroms cylindern?

2 401 Inlägg
23 april 2012
Det är väl ingen ide att svarva om skivorna om dem är okej? Känns som ganska värdelöst att fixa till en redan fungerande komponent.

2 230 Inlägg
23 april 2012
hade det vare skivorna så hade det vobblat fint då du bromsat, jag tror du mer på bromscylinder, låter som den bromsar mer på vänstersidan så den drar dit direkt, har du kollat så du har jämn bromsverkan? om inte så gör det tex hos besiktningen.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

2 Inlägg
23 april 2012
Byta bromsslangar?

4 149 Inlägg
23 april 2012
Kolla så oken fungerar som dom ska. Enklast är nog som någon sa att lämna den till besiktningen om du inte är så bra på att skruva själv.

Jag skulle gissa att ett bromsok har gått sönder, troligen höger fram. Kanske har spruckit i örat eller något.

34 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
Den drar jämt efter den kastat till de det som e skumt. Ja har hålet på mycke me broms innan och aldrig råka på detta fenomen. Even en bekant till mig som jobbat som meck i 25 år och han kan inte heller sätta ett finger på va de kan va.

2 763 Inlägg
23 april 2012
Känns som om ett ok kärvar lite för dig i början men blir bra när du håller på bromsen, kollar så att glidskruvarna är rena och fräscha, smörj in de om möjligt! Kolla så att oket sedan kan glida fritt. smile
Senast redigerat av BOLIN_ (23 april 2012)

Volvo - For Life

34 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
Glidbusningarna e ny bytta i lördags utan någon bättring samt att övriga glid ytor rengjorda

2 763 Inlägg
23 april 2012
TEAM_SUNDOWN skrev:
Glidbusningarna e ny bytta i lördags utan någon bättring samt att övriga glid ytor rengjorda

Okej, går kolven bra i oket? Det kan ju vara så att den ligger på lite som den gör på min och jag känner också att det drar till i början, inte mycket men lite grand.

Volvo - For Life

2 401 Inlägg
23 april 2012
Gick bilen från helt normal och sedan hände något och den börja kasta vid inbromsning eller är det något som har utvecklats under en längre tid?

34 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
Blev så efter beläggs byte vid samband av byte av tyvärr sluta fram busningar , så drog redan då men riktigt illa nu när de e fräsa grejor. Har en teori att man inte kände av de då framvagnen va kass

34 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
Problemet funnet. rev ner vänster ok i dag och pila i en renoveringsats som va onödig=/ problemet liger i oket och att de e förslitet i kolv lopet på ena sidan så kolven kantrar en aning o låser.. nya ok så blir allt bra. tack för hjälp ni som skrivit=)

2 763 Inlägg
24 april 2012
TEAM_SUNDOWN skrev:
Problemet funnet. rev ner vänster ok i dag och pila i en renoveringsats som va onödig=/ problemet liger i oket och att de e förslitet i kolv lopet på ena sidan så kolven kantrar en aning o låser.. nya ok så blir allt bra. tack för hjälp ni som skrivit=)

Bra att du har hittat felet! Tror att det är vad som har hänt min med! smile

Volvo - For Life

4 149 Inlägg
24 april 2012
Ta lite bilder och beskriv ordentligt vad man ska titta efter. Säkert fler som kmr googla detta problemet och hitta denna tråden. Så kan du hjälpa andra:)

34 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Ska försöka komma ihåg att ta bild på skiten när ja byter ok:)

34 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
lite uppdatering på broms problematiken. båda fram ok bytta nu ,problemet kvarstår frustrerande. ska köpa nya slangar fram och se om de hjälper.. men båda oken fram va dåliga så de gjorde ju inget att de blev bytta..

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
30 maj 2012
Kolla även upp bromsrören. Det kan ju vara så att en av dom kan vara ihoptryckt.

Och hjälper ej bytet av slangar, så kolla rören. Hjälper ej det, så kan du ha problem med antingen huvudcylindern eller ABS enheten.

Lev livet, det kan ta slut fort

34 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
jo ska ta en kik på rören me tack för tipset. kan abs historjen göra så att de kastar vid inbromsning.

Sök