4441
Sök

Flippa bakaxeln?

17 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
jag har en silverado 1500 som jag tänkte flippa bakaxeln på. har de långa flaket på den samt 1,5 hytt så bilen är lång/stor, kommer givetvis sänka den fram med. Problemet är att jag inte kommer över fartgupp när den är så låg, fungerar inte att "saxa" över häller. Tänkte då lösa de med att sätta luftbälgar runt om så jag tillfälligt kan höja bilen.

Min fråga är då: hur kommer de gå med bladfjädrarna om ja höjer bilen? kommer de ta mycket stryk, kommer de inte gå att höja bilen eftersom man böjer dom åt fel håll om man säger så?

det går naturligtvis att sänka på andra sätt men har änna snöat in mig på detta med att flippa för att man vinner ganska många centimeter på att göra de på de viset!

tack på förhand!

1 532 Inlägg
22 april 2012
Klossa bak axeln. Snabbast smidigast o billigast. Så vare gjort på min orangea S10.

1 532 Inlägg
22 april 2012
Dirtymike skrev:
Klossa bak axeln. Snabbast smidigast o billigast. Så vare gjort på min orangea S10.

Fungerade perfekt me bälgar.

17 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
det var något nytt, vad innebär det att klossa?smile

1 532 Inlägg
22 april 2012
raga skrev:
det var något nytt, vad innebär det att klossa?smile

Bakaxeln sitter över dina bladfjädrar va?

17 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
nej den ligger under!

17 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
efter lite betänketid så förstår ja vad du menar med att klossa!tongue
då fungerar de jätte bra med bälgar men vinner du inte fler centimeter på att flippa axeln?

1 532 Inlägg
22 april 2012
Då flyttar du axeln över krävs lite svets jobb sen monterar du block mellan fjädern och axeln.

http://webshop.norrlandscustom.se/katal … jader.aspx

1 532 Inlägg
22 april 2012
raga skrev:
efter lite betänketid så förstår ja vad du menar med att klossa!tongue
då fungerar de jätte bra med bälgar men vinner du inte fler centimeter på att flippa axeln?

Hm du menar axelvända va tongue

17 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
ja precis, eller ja tror vi menar samma sak! tongue alltså lägga axeln över bladfjädrarna! sänker ju nästan bilen en decimeter då!

17 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Dirtymike skrev:
Då flyttar du axeln över krävs lite svets jobb sen monterar du block mellan fjädern och axeln.

tack för länken!smile

1 532 Inlägg
22 april 2012
Ja hehe. Varsego. Några bilder på Pickisen?

17 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Dirtymike skrev:
Ja hehe. Varsego. Några bilder på Pickisen?

ja, de kommer inom kort:)

17 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Dirtymike skrev:

men om ja nu flyttar axeln över bladfjädrarna kommer ja kunna montera luftbälgar på de sen?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
22 april 2012
För fjädrarnas skull är det lugnt. När bilen står på backen sjunker fjädrarna ihop en del. Det som normalt först lyfter bakaxeln när man lyfter upp bilen är ju stötdämparna som blir max utdragna, så så länge du inte höjer den så mycke så du sträcker dämparna är det nog lugnt. Dock blir det väl lite skillnad om dämparna sitter på axeln, då trycks de ju ihop lika mycket mer som du sänker.

Testa annars att hissa upp bilen efter sänkning. Så långt som bakaxeln sjunker kan du höja med bälgarna.

17 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
För fjädrarnas skull är det lugnt. När bilen står på backen sjunker fjädrarna ihop en del. Det som normalt först lyfter bakaxeln när man lyfter upp bilen är ju stötdämparna som blir max utdragna, så så länge du inte höjer den så mycke så du sträcker dämparna är det nog lugnt. Dock blir det väl lite skillnad om dämparna sitter på axeln, då trycks de ju ihop lika mycket mer som du sänker.

Testa annars att hissa upp bilen efter sänkning. Så långt som bakaxeln sjunker kan du höja med bälgarna.

ok, ja ska kolla på de närmre och prova som du sa att hissa bilen efteråt! tack för svaret! smile

Sök