Hejsan!
Förlitar mig på er här på forumet nu eftersom jag inte har någon kunnig att fråga såhär på en helgkväll..
Idag klöv jag min Saabmotor som började knacka för ett tag sedan, nedan följer lite bilder..
Bild på cyl 4 lagerbana i blocket, ser inte speciellt bra ut..
Cylinder 4 och cylinder 3
Ovansidan kolv cylinder 1, här börjar man misstänka en trasig topplockspackning på grund av vattnet just i ettans förbränningsrum
Förbränningsrummet på cylinder 1, ser väldigt kletigt ut, just på denna cylinder
Så här ser typ alla ramlagren ut..
Så här ser samtliga vevlager ut ungefär, inte alls lika farligt
Alltså, ramlagren är trasiga, vevlagren är inte alls lika illa därann, det finns en kännbara ojämnheter på 3 vevtappar, 1 lagarbana i blocket som syns på bild är repig vilket borde betyda att blocket måste arborras, kolven på ettans cylinder är repig, cylinderloppen ser okej ut.
Vad har detta hänt med denna motor egentligen? ingen oljekanal sitter igen och det är inte speciellt mycket koks i motorn heller.. Kan det hända att topplockspackningen börjat läcka för tidigare ägare och därmed försämrat oljans smörjning?
Motorn gick som en klocka utan minsta missljud och pajjade en vecka efter jag köpte den, allt började med att oljetrycket försvann då och då men återkom efter omstart av motorn.
Kamkedjan har aldrig låtit, hur kontrollerar man denna? För om den är bra vilket jag faktiskt tror den är så hoppas jag slippa byta denna..
Kan jag köpa ett t5 block med fräsch vev och sätta som underdel på min eller blir det för stora modifieringar??
Om man utesluter att köpa ny motor, hur får jag då den här motorn att gå för minst pengar utan att göra en fuskrenovering?
Tack på förhand!
MVH