3222
Sök

Halvsyntetisk oljai SAAB 95 SE 1998?

87 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#1
Har en gammal fin 95'a som just fått turbobyte. Skojaren till mekaniker som bytt hällda i vanlig minreal oja. När jag läst runt på olika forum, så föreslår vissa att man kör i halvsyntetisk på äldre bilar. Min bil läcker dessutom olja mellan motor och växellåda (automat).

Det kan tydligen hjälpa med halvsytntetisk då? Man kan även ha i Wynns stop leak utan att den ska förstöra andra packningar? Fast den lagar ju inte papperspacknngar och är det inte en sådan just mellan motor och växellåda?

Har också hört att man ska byta ut växellådsoljan när den gått många mil.

Kan någon hjälpa mig så jag får klarhet i detta och kan byta mineraloljan asap.

Tack på förhand!

SAAB 9-5 SE automat Högerstyrd, steg 1 tune • SAAB 9-5 Vectra (Med Aero standard),Högerstyrd, automat 2.3L steg 1 tune.

1 365 Inlägg
23 april 2012
#2
Att byta olja kommer inte stoppa ditt läckage som du säkert förstår? Ja man ska definitivt byta växellådsolja i en automat regelbundet.

Jag skulle tro att din saab vill ha helsyntet enligt handboken. Det finns inget syfte med att köra halvsyntet istället för helsyntet förutom att det är billigare. huruvida du ska tömma ut mineraloljan eller inte beror på hur du kör. ligger du på varvstopp mest hela tiden så behöver du en helsyntetisk olja. kör du ganska lugnt så kan du gott låta oljan vara kvar i ca 700 mil och sen byta till helsyntet.

Att byta packning är det enda som kommer stoppa ditt läckage på längre sikt (om packningen läcker)


87 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#3
Jag är inte säker på att du har helt rätt. Efter mycket läsande på nätet och har just pratat med min SAAB meck i Sverige (Jag bor inte i Sverige). Vad jag förstår så mår en motor egentligen bättre av mineralolja. Det vill säga inte högeffekts motorer, då oljan inte klarar de höga temperaturerna.
Det är inget SAAB verkstäder gör, men han visste att det förekommer. I Sverige är det svårare att få tag på halvsyntetisk trodde han.

Syntetoljan sliter mycket mer på bla. packningar då den har kemikalier som "rengör" (ta mig inte på orden). Därför kan man använda halvsyntet i den äldre bilarna jag har. Det kan till viss del hjälpa dåliga packningar, taskiga kolvringar osv.

Kanske jag är helt ute och cyklar, men det är vad jag fått tag på för info. tills nu. Alla synpunkter är välkomna.

SAAB 9-5 SE automat Högerstyrd, steg 1 tune • SAAB 9-5 Vectra (Med Aero standard),Högerstyrd, automat 2.3L steg 1 tune.

925 Inlägg
23 april 2012
#4
Det har ingenting med om det är en syntetolja eller mineralolja att göra om motorn läcker olja eller inte. Är det pga oljan det läcker eller inte så beror det på tillsatserna som är i oljan för att den ska klara en speciell klasificering. Kolla instruktionsbokens rekomendationer vad det gäller klasificering.

Nästen undantagslöst är syntetolja bättre än mineralolja, Under förutsättning att man följer klacsificering och viskositetsrekomendationerna.
ibland är det metalltillsatser i oljan för att klara slitage och ibland är dom tillsatserna inte tillåtna för att dom förstör avgasreingen. Följ rekomendationerna så blir det rätt......

Mats

1 365 Inlägg
23 april 2012
#5
Dessutom tror jag du fått "gammal" bil lite om bakfoten. Det du matsaki beskriver passar mer in på en bil från 60 talet.
Annars stämmer det Mats skriver.


32 Inlägg
27 april 2012
#6
du ska köra med halv syntetisk olja , det gör jag i min saab 9-5 -98

104 Inlägg
27 april 2012
#7
Jag röstar för mineralolja och byte 500 mil.! Det kör jag i min 9-5 se 99a som dessutom är chippad.!
Penzoil 10-30 mineral

Angående läckaget så tycker jag du skall testa redline seal saver! Brukar täta det mesta.

It ain't big it's huge...

87 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
#8
Varför kör ni med mineral eller halvsyntetiskt?

SAAB 9-5 SE automat Högerstyrd, steg 1 tune • SAAB 9-5 Vectra (Med Aero standard),Högerstyrd, automat 2.3L steg 1 tune.

104 Inlägg
27 april 2012
#9
Matsaki skrev:
Varför kör ni med mineral eller halvsyntetiskt?

För att flera oljefirmor har rekomenderar mig att köra det istället för det är bättre för lyftarna

It ain't big it's huge...

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
27 april 2012
#10
Saab 9-5 ska ha helsyntet 5-30 longlife. Och man byter denna mellan 500-1000 mil.

2slow

Saaboholic
3 129 Inlägg
27 april 2012
#11
Vilket skitsnack vissa kommer med.
Ska vara helsyntet i 9-5.orna, no doubt!

Halvsyntet kör man som tidigare nämnts i GAMLA bilar dvs 60-70 tals bilar i vissa fall även 80-talare.

Beroende på körstil skall det bytas var 500-1000.e mil.

Just 9-5 av den årsmdl har ju även problem med "oil-sludge" vilket gör att man bör hålla extra koll på oljestickan.

"Liberty of thought is the life of the soul"

104 Inlägg
27 april 2012
#12
hedley skrev:
Vilket skitsnack vissa kommer med.
Ska vara helsyntet i 9-5.orna, no doubt!

Halvsyntet kör man som tidigare nämnts i GAMLA bilar dvs 60-70 tals bilar i vissa fall även 80-talare.

Beroende på körstil skall det bytas var 500-1000.e mil.

Just 9-5 av den årsmdl har ju även problem med "oil-sludge" vilket gör att man bör hålla extra koll på oljestickan.

Just på grund av oil sludge man ska byta väldigt ofta (max 500mil) om man inte uppdraderat motorn!
Att halvsyntet ska vara i 60-70 tals bilar är ju rent skitsnack! Dem ska definitivt ha mineralolja
Det finns många nyare bilar som ska ha halvsyntet oxå.!

It ain't big it's huge...

Saaboholic
3 129 Inlägg
27 april 2012
#13
Didde_man skrev:
hedley skrev:
Vilket skitsnack vissa kommer med.
Ska vara helsyntet i 9-5.orna, no doubt!

Halvsyntet kör man som tidigare nämnts i GAMLA bilar dvs 60-70 tals bilar i vissa fall även 80-talare.

Beroende på körstil skall det bytas var 500-1000.e mil.

Just 9-5 av den årsmdl har ju även problem med "oil-sludge" vilket gör att man bör hålla extra koll på oljestickan.

Just på grund av oil sludge man ska byta väldigt ofta (max 500mil) om man inte uppdraderat motorn!
Att halvsyntet ska vara i 60-70 tals bilar är ju rent skitsnack! Dem ska definitivt ha mineralolja
Det finns många nyare bilar som ska ha halvsyntet oxå.!

Halvsyntet eller mineral är upp till var och en, vet många som kör med antingen eller. Grejen var att det syftades på gamla bilar.

Nya turbo bilar som kör med halvsyntet? Visa mig vart den rekomendationen står någonstans.
Och nej du måste inte alls byta var 500.e mil, mina föräldrar har en 9-5.a 99årsmdl och byter var 1000.e mil men håller i gengäld koll på stickan ofta. Inga haverier eller något på 4år där iallafall.

"Liberty of thought is the life of the soul"

104 Inlägg
28 april 2012
#14
hedley skrev:
Didde_man skrev:
hedley skrev:
Vilket skitsnack vissa kommer med.
Ska vara helsyntet i 9-5.orna, no doubt!

Halvsyntet kör man som tidigare nämnts i GAMLA bilar dvs 60-70 tals bilar i vissa fall även 80-talare.

Beroende på körstil skall det bytas var 500-1000.e mil.

Just 9-5 av den årsmdl har ju även problem med "oil-sludge" vilket gör att man bör hålla extra koll på oljestickan.

Just på grund av oil sludge man ska byta väldigt ofta (max 500mil) om man inte uppdraderat motorn!
Att halvsyntet ska vara i 60-70 tals bilar är ju rent skitsnack! Dem ska definitivt ha mineralolja
Det finns många nyare bilar som ska ha halvsyntet oxå.!

Halvsyntet eller mineral är upp till var och en, vet många som kör med antingen eller. Grejen var att det syftades på gamla bilar.

Nya turbo bilar som kör med halvsyntet? Visa mig vart den rekomendationen står någonstans.
Och nej du måste inte alls byta var 500.e mil, mina föräldrar har en 9-5.a 99årsmdl och byter var 1000.e mil men håller i gengäld koll på stickan ofta. Inga haverier eller något på 4år där iallafall.

Har du någon oljeshejk i närheten? Som bara säljer olja fråga isf dom killarna vad dom rekomenderar.
Det finns INGEN olja som håller sig fräsch så länge som 1000 mil! Longlife olja är bara för folk som vill renovera/byta motor vid beräknad tid. För skiten får du alltid med runt i lager mm! Bilar är mer eller mindre byggda för att gå sönder numera

It ain't big it's huge...

Saaboholic
3 129 Inlägg
28 april 2012
#15
Didde_man skrev:
hedley skrev:
Didde_man skrev:

Just på grund av oil sludge man ska byta väldigt ofta (max 500mil) om man inte uppdraderat motorn!
Att halvsyntet ska vara i 60-70 tals bilar är ju rent skitsnack! Dem ska definitivt ha mineralolja
Det finns många nyare bilar som ska ha halvsyntet oxå.!

Halvsyntet eller mineral är upp till var och en, vet många som kör med antingen eller. Grejen var att det syftades på gamla bilar.

Nya turbo bilar som kör med halvsyntet? Visa mig vart den rekomendationen står någonstans.
Och nej du måste inte alls byta var 500.e mil, mina föräldrar har en 9-5.a 99årsmdl och byter var 1000.e mil men håller i gengäld koll på stickan ofta. Inga haverier eller något på 4år där iallafall.

Har du någon oljeshejk i närheten? Som bara säljer olja fråga isf dom killarna vad dom rekomenderar.
Det finns INGEN olja som håller sig fräsch så länge som 1000 mil! Longlife olja är bara för folk som vill renovera/byta motor vid beräknad tid. För skiten får du alltid med runt i lager mm! Bilar är mer eller mindre byggda för att gå sönder numera

Det sistnämnda kan jag hålla med om (bilar verkar vara mer eller mindre byggda för att gå sönder). Men som sagt 1000 mil är inga problem, sen beror det på vad det är för mil också. Kör man enbart stads körning är det ju inte att rekomendera då det sliter på ett annat sätt. Medans någon som kanske pendlar 20mil per dag = landsvägskörning och då brukar det oftast vara lugnt.

"Liberty of thought is the life of the soul"

113 Inlägg
3 maj 2012
#16
klart man har helsyntet till turbo försedda bilar!?pallar värmen bättre?
körde min 9-5a 10000 mil chippad utan större fel(19000tot mil)
uppgraderade vevhus vent vid typ 17000 mil
(nu såld och spinner vidare)
( trodde min läckte på vevaxeln...kom fram till slut att det bara va oljetrycks givarn!)
Senast redigerat av sabsthlm (3 maj 2012)


1 327 Inlägg
3 maj 2012
#17
På sommaren så har det väl mindre betydelse om man kör med helsyntet, halv eller mineralolja. Det är ju vid kallstarter på vintern som det är stor skillnad på mineral och helsyntetolja.

Låt bara motorn bli varm innan du gasar så ska det inte vara något problem, byt till helsyntetolja till vintern så mår motorn bra vid kallstarter.


Saaboholic
3 129 Inlägg
3 maj 2012
#18
Aero T16 skrev:
På sommaren så har det väl mindre betydelse om man kör med helsyntet, halv eller mineralolja. Det är ju vid kallstarter på vintern som det är stor skillnad på mineral och helsyntetolja.

Låt bara motorn bli varm innan du gasar så ska det inte vara något problem, byt till helsyntetolja till vintern så mår motorn bra vid kallstarter.

Kör man helt original på sommaren kanske halvsyntet går bra men gör man inte det är det enbart helsyntet som gäller. P.ga värmetålighet viskositet m.m.

"Liberty of thought is the life of the soul"


Sök