3543
Sök

Knackande ljud i kupén, Saab 9-3 2.0t -98

24 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Hej, jag har märkt ett svagt knackande i kupén från passagerarsidan.
Låter som det kommer från motorn när man har huvudet vid handskfacket men det hörs ej när man står utanför bilen och inte ens om man ligger under högersidan av motorn.
Detta hörs bara i kupén på tomgång/lååååååga varv och verkar oberoende av varvtal.
svårt att säga eftersom det låter för mycket om motorn vid varv/gaspådrag.
Men om man står på tomgång så hör man knackandet och så gasar man till lite så verkar det inte som knackandet ökar i takt med varvet.
Låter inte speciellt metalliskt..
Bilen har full servicebok och 2 ägare och gått 17***mil. Nyservad med tändstift, olja (Mobil1 5w/30), filter, luftfilter samt ny oljetrycksgivare (pga läckage).

Etanolkonverterad och chippad av Nordic, öppet filter, öppen dump (och ja, det är en t5)

Tacksam för hjälp! / Hampus

"Att man har mycket erfarenhet betyder bara att man har gjort många misstag"

1 327 Inlägg
24 april 2012
Köp ett billigt stetoskop och lyssna efter ljud.

Jag har själv ett sånt här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … kop-20338/

Har haft det i drygt 3 år, aldrig behövt använda det men för de pengarna så är det ett billigt sätt att felsöka.

217 Inlägg
26 april 2012
Fläkten? Har du prövat att stänga av den och lyssna om det återstår?

24 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
Ja det har jag testat och ljudet kvarstår..

"Att man har mycket erfarenhet betyder bara att man har gjort många misstag"

217 Inlägg
26 april 2012
Låter ju onekligen skumt eftersom du säger att du inte hör något från motorn, man skulle ju vilja ha ett klipp så man kan höra hur det låter. Annars skulle jag nog ta Aero T16's tips det var ju ett billigt tips iaf wink

Sök