3878
Sök

Rcakabels "pinne" har fastnat i steget.. vad göra?

682 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Tjenare, den har alltså gått av precis vid pinnen. så hela pinnen sitter i och det är omöjligt att greppa den med tång, försökte eäven med en nål men den åkte eteyvärr ännu längre in. (Sitter nu med 2mm ifrån öppningen inne i kontakten typ. Vad göra? Får inget ljud alls i den nu ju.

168 Inlägg
24 april 2012
DanneSundin skrev:
Tjenare, den har alltså gått av precis vid pinnen. så hela pinnen sitter i och det är omöjligt att greppa den med tång, försökte eäven med en nål men den åkte eteyvärr ännu längre in. (Sitter nu med 2mm ifrån öppningen inne i kontakten typ. Vad göra? Får inget ljud alls i den nu ju.

Om du är lite "lurig" kan man ibland öppna steget och trycka ur "pinnen" från insidan. Vet att vissa hemmasystem har öppna kontakter iallafall, vet tyvärr inte hur det är med bilprylar.. Men kanske värt en chans om inte bättre tips dyker upp?

682 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Har tyvärr funderat på att det är det man får göra. Tänkte också på att sticka in något med limm på, men lite för risky om man råker dra i sidan.. smile 

Trist att sånt här händer när allt sitter på plats.. :blä:

168 Inlägg
24 april 2012
DanneSundin skrev:
Har tyvärr funderat på att det är det man får göra. Tänkte också på att sticka in något med limm på, men lite för risky om man råker dra i sidan.. smile 

Trist att sånt här händer när allt sitter på plats.. :blä:

Mjo, lim kan vara lurigt om man inte är stadig på hand! Den där lilla pinnen kan ju också bita fast rätt hårt, hyfsad passform. Man får helt enkelt sätta sig och glo på problemet en stund och testa alla idiotlösningar man kan komma på.. wink

1 071 Inlägg
24 april 2012
På mitt soundrstream steg så räckte det att trycka på den lite så ploppa den ut som t,ex minnes kortet i mobilen:)
Annars prova och värma en nål och stoppa in så den typ smälter in i pinnen sen låta det svalna innan du provar och dra ut den fungerade en gång för mig förutsätter att det är plast i mitten på den.

Onödigt inlägg^^

108 Inlägg
24 april 2012
Ta en Dremel eller liknande. Använd <1mm borr på högt varvtal så inte pinnen snurrar med och borra ett hål i den, stick in en pianotråd i hålet. Lägg med en spetsig tandpetare en liten droppe supertunt CA lim där pianotråden går in i pinnen. Kapillärkraften kommer att dra in limmet, låt härda. Dra ut pinnen. 

Peter smile

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
24 april 2012
Men öppna steget och kontrollera om den inte går att peta ut innifrån.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

285 Inlägg
25 april 2012
Du kan ju försöka suga ut den me dammsugaren. Värt o testa om de inte går och trycka ut den från insidan.

Ha d saarvii

682 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Har gjort följande idag:

Öppnade steget, försökte kolla från insidan, gick Ej.

Tog ur kabeln från den (var fastlött så fick ploppa ur kabeln.) sen satt det en kabel till en "ring" som satt mot metallen i rca:n. Antar att detta var jorden.

Tog en "hårnål" eller vad det heter från en tjejkompis, böjde ut den och duttade på lite limm längst ut, höll den emot pluppen i mitten i typ 1h men den gick fortfarande inte ut, limmet hade inte torkat så orkade inte mer efter det. Var väldigt noga att inte få något emot kanterna.

Försökte hitta någon liten skruv att borra in och sen dra ut utan resultat, hittade ingen så liten.

Sitter nu med bara delen i handen, försökte även nyss dammsuga på "högsta power" och den satt fanimej som berget.. smile

Vart kan man köpa en ny hona i värsta fall?

Såg även att säkring 2 & 3 (dom två närmast ground, rem och +12volt ) säkring 1 var hel. Sist jag tog ut steget så lirade fortfarande högra högtalarna och basen lite hjälpligt. (den kabeln som gick av var main input till vänstra kanalen, sitter 2st kit på vänstra kanalen och 2 st kit på högra. Basen lät lite underligt. )

Har nog ingen garanti kvar nu när jag pillat innuti steget.. :-)

Mutant ascension 4 f.ö.

285 Inlägg
25 april 2012
Satt du på nån form av munstycke på på dammsugaren så du fick mindre hål? kan du inte lägga upp en bild på hur det ser ut?

Ha d saarvii

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
25 april 2012
Det hände för mig också, då kunde jag trycka in den plastbil som var kvarvarande på själva RCA-kontakten samtidigt som jag böjde lite på den, då gick det och få ur den till sist!

Är det en Biltema Lågnivå du har haft?

285 Inlägg
25 april 2012
Nu e jag med vad du menar, kollade på en bild på ditt steg och rcahonan är avtagbar.. Så va du behöver är en sånhär om du inte får ut "pinnen" http://www.soundgear.se/sv/kontakter/rc … hassi.html

Finns på andra ställe oxå. såg att kjell o co hade sånna me

Ha d saarvii

533 Inlägg
25 april 2012
Samma hände mig på mitt mutant ascension 1 tongue Tog en virknål och duttade på superlim på den platta änden och limmade fast stiftet på virknålen. Det funkade smile Dock va båda mina RCA-kontakter av. Med den andra funkade inte limmet.

Då tog jag en slags nål till en symaskin och eldade på spetsen med en tändare tills nålen var röd längst fram, och tryckte in i stiftet som satt fast. Väntade lite, och bara drog ut stiftet smile

"Det va ju enkelt" tänkte jag...ända tills jag skulle i med nya kontakterna. Fick fan inte i dom i steget? Då visade det sig att guldplätteringen som sitter runt plaststiften satt kvar i steget. "Helvete, tillbaks på ruta 1 igen" var min tanke. Men hittade då en stjärnmejsel som passade alldeles exakt i RCA-honan. Tryckte ner mejseln och drog upp. Då följde guldplätteringen med. Iaf i ena hålet... Andra hålet tog jag superlim på mejseln och tryckte ner och väntade. Då följde även denna guldplättering med.

Så det gäller, som någon annan skrev, att sätta sig och glo på steget och prova idiotlösningar tills man hittar nått som funkar smile

Hoppas det löser sig för dig iaf, vet exakt hur tråkigt det är big_smile

682 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
Jag tog en typ 1mm borr och förborrade i mitten, tog sen en skruv och drog ner. När den satt fast drog jag den snett uppåt mot gängan så att den inte lossnade. Brände bort gamla lödet och drog på nytt med en 110W lödpenna. Gick skitbra och steget spelar igen! Tog en vanlig träskruv som hade lika fet spets som förborren smile drog ner 2-3 varv.

285 Inlägg
27 april 2012
DanneSundin skrev:
Jag tog en typ 1mm borr och förborrade i mitten, tog sen en skruv och drog ner. När den satt fast drog jag den snett uppåt mot gängan så att den inte lossnade. Brände bort gamla lödet och drog på nytt med en 110W lödpenna. Gick skitbra och steget spelar igen! Tog en vanlig träskruv som hade lika fet spets som förborren smile drog ner 2-3 varv.

Bra att det löste sig.. Alla sätt är bra utom dom dåliga! hehe smile

Ha d saarvii

Sök