2223
Sök

Passat 1.8T -98 oljan blir "blaskig" och bubblig

606 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#1
har ett litet problem med passaten, har bytt olja för ca 2 veckor sen men nu har oljan blivit "blaskig" och det är bubblor i den när den är varm...vad kan detta bero på ? bensin i oljan ? ;o luktar lite avgas / bensin ur olje påfyllningslocket

dock kör jag väldigt korta svängar med bilen hinner knappt gå upp i temp innan jag är framme på jobbet

Kan det lagas ska det lagas! :)

Forummoderator
17 996 Inlägg
25 april 2012
#2
jottosson skrev:
har ett litet problem med passaten, har bytt olja för ca 2 veckor sen men nu har oljan blivit "blaskig" och det är bubblor i den när den är varm...vad kan detta bero på ? bensin i oljan ? ;o luktar lite avgas / bensin ur olje påfyllningslocket

dock kör jag väldigt korta svängar med bilen hinner knappt gå upp i temp innan jag är framme på jobbet

Vad gör du med dina bilar! Starta bilen och öppna oljelocket. Händer det något?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

606 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#3
bra fråga! tongue vad bör hända ?

Kan det lagas ska det lagas! :)

Forummoderator
17 996 Inlägg
25 april 2012
#4
jottosson skrev:
bra fråga! tongue vad bör hända ?

Ingenting! Men tappar den i varv och sedan skenar i varv när du trycker tillbaka locket misstänker jag vevhusvent. Det ska heller inte ryka avgaser ur oljelockshålet. Eller vara något tryck.

Kylarvätska ok?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

606 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#5
kylvätskan okej bytte termostat och kylvätska för ett tag sedan å nivån hade minskat litegranna sen dess men det är ju inte så konstigt med ev luft i systemet mm... ryker dock lite ur olje påfyllningen när jag öppnar locket tror dock inte den skenar iväg i varv ska springa ut och kolla nu på en gång återkommer med resultat om 5-10 min smile

Kan det lagas ska det lagas! :)

606 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#6
händer inget om jag lyfter locket,

kollade oljan nu när bilen stått ett tag, den såg bra ut då

fyllde på en liten skvätt olja och lät bilen gå i ca 2-4 minuter kollade därefter oljan då var det "små bubblor" på stickan


blir galen!

Kan det lagas ska det lagas! :)

Forummoderator
17 996 Inlägg
25 april 2012
#7
jottosson skrev:
händer inget om jag lyfter locket,

kollade oljan nu när bilen stått ett tag, den såg bra ut då

fyllde på en liten skvätt olja och lät bilen gå i ca 2-4 minuter kollade därefter oljan då var det "små bubblor" på stickan


blir galen!

Usch då! Är värmen bra i bilen? Är motortemp rocksolid? Många är snabba att säga att "toppen är kass" så även jag. Men misstankarna stärks ju!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

606 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#8
inge fel på värmen och inte tempen heller :o

Kan det lagas ska det lagas! :)

Sothora <3
1 201 Inlägg
26 april 2012
#9
Äre inte så att 1,8 t har problem med skummande motorolja??

Bildemonterare samt egen verkstad. !

226 Inlägg
28 april 2012
#10
1,8t motorerna har ett "oil sludge" problem på just bilar som går kortare sträckor utan att bli varma.
detta resulterar i att oljan drar åt sig vätska och blir kladdig och grå till synen, om detta fortsätter och du får varningslampa för oljetryck så brukar det oftast resultera i att behöva byta oljepump.


2 400 Inlägg
28 april 2012
#11
beigabaronen skrev:
1,8t motorerna har ett "oil sludge" problem på just bilar som går kortare sträckor utan att bli varma.
detta resulterar i att oljan drar åt sig vätska och blir kladdig och grå till synen, om detta fortsätter och du får varningslampa för oljetryck så brukar det oftast resultera i att behöva byta oljepump.

Snarare att man får byta motor om lampan har börjat att varna tongue


Forummoderator
17 996 Inlägg
28 april 2012
#12
Nybergrobin skrev:
beigabaronen skrev:
1,8t motorerna har ett "oil sludge" problem på just bilar som går kortare sträckor utan att bli varma.
detta resulterar i att oljan drar åt sig vätska och blir kladdig och grå till synen, om detta fortsätter och du får varningslampa för oljetryck så brukar det oftast resultera i att behöva byta oljepump.

Snarare att man får byta motor om lampan har börjat att varna tongue

Jottosson skriver ju att han bytt olja för ca 2 veckor sedan. Alltså har oljan blivit blaskig på 12-16 dagar? Kan en tät VHV orsaka det bekymret på så kort tid? han skriver inget om blinkande oljelampa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
28 april 2012
#13
jottosson skrev:
inge fel på värmen och inte tempen heller :o

Trycker den olja någonstans? Ventilkåpan?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

2 400 Inlägg
28 april 2012
#14
Dieselsmurfen skrev:
Nybergrobin skrev:
beigabaronen skrev:
1,8t motorerna har ett "oil sludge" problem på just bilar som går kortare sträckor utan att bli varma.
detta resulterar i att oljan drar åt sig vätska och blir kladdig och grå till synen, om detta fortsätter och du får varningslampa för oljetryck så brukar det oftast resultera i att behöva byta oljepump.

Snarare att man får byta motor om lampan har börjat att varna tongue

Jottosson skriver ju att han bytt olja för ca 2 veckor sedan. Alltså har oljan blivit blaskig på 12-16 dagar? Kan en tät VHV orsaka det bekymret på så kort tid? han skriver inget om blinkande oljelampa.

Jag kommenterade enbart inlägget som beigabaronen skrev om oil sludge problemet.  Men sedan så tror jag faktiskt att han kan ha kört för mycket korta sträckor och det orsakar "blaskigheten". 

Testa att kör en tur på 5mil och kolla oljan efteråt (det hjälpte iaf på förra audi 80in som jag körde alldeles för korta sträckor med)


Forummoderator
17 996 Inlägg
28 april 2012
#15
Nybergrobin skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Nybergrobin skrev:

Snarare att man får byta motor om lampan har börjat att varna tongue

Jottosson skriver ju att han bytt olja för ca 2 veckor sedan. Alltså har oljan blivit blaskig på 12-16 dagar? Kan en tät VHV orsaka det bekymret på så kort tid? han skriver inget om blinkande oljelampa.

Jag kommenterade enbart inlägget som beigabaronen skrev om oil sludge problemet.  Men sedan så tror jag faktiskt att han kan ha kört för mycket korta sträckor och det orsakar "blaskigheten". 

Testa att kör en tur på 5mil och kolla oljan efteråt (det hjälpte iaf på förra audi 80in som jag körde alldeles för korta sträckor med)

Jag kommer aldrig att köpa en 1.8T...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 400 Inlägg
28 april 2012
#16
Haha nu tycker jag att du överdriver ^^  Visst har dem problem med oil sludge men det är absolut ingen fara om man är medveten om det


226 Inlägg
28 april 2012
#17
gled förbi att han skrev om den nybytta oljan. har själv 1,8t och har inte haft problemet men stöt på kunder inom yrket som haft problem med detta. oljan blir för tjock och täpper till oljepumpen. behöver inte byta motor så fort oljelampan börjat blinka utan se över pumpen i de flesta fallen.
men pröva en längre sträcka innan du börjar oroa dig för något.


253 Inlägg
28 april 2012
#18
När jag köpte min så var den tät i pumpen och bytte hela motorn. Nu 7000 mil senare efter 2 år går den klockrent fortfarande. Går både mkt och hårt och inte haft några problem. Men är ett känt problem och så 3000 mila servicarna är inte helt optimala. Gör extra oljebyte rekommenderar jag iaf.

Dalsland......Varför trängas?

Forummoderator
17 996 Inlägg
28 april 2012
#19
Nybergrobin skrev:
Haha nu tycker jag att du överdriver ^^  Visst har dem problem med oil sludge men det är absolut ingen fara om man är medveten om det

Har en Octavia 1.8T -01 på gång. Därav intresset för tråden... 5870 mil. Manuell tyvärr. Fullservad. ACC som fungerar, 13000 kronor. Helt i nyskick. Men en trött jävel. Vi får se.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 400 Inlägg
28 april 2012
#20
Dieselsmurfen skrev:
Nybergrobin skrev:
Haha nu tycker jag att du överdriver ^^  Visst har dem problem med oil sludge men det är absolut ingen fara om man är medveten om det

Har en Octavia 1.8T -01 på gång. Därav intresset för tråden... 5870 mil. Manuell tyvärr. Fullservad. ACC som fungerar, 13000 kronor. Helt i nyskick. Men en trött jävel. Vi får se.

Chippa den så lovar jag att den inte är trött smile Min a4 ska ligga på 210hk efter chipning men det är glädjesiffror. I vilket fall som helst så går den riktigt bra för att vara en liten jävla 4a



Sök