2494
Sök

Miltals ändring på Volvo 740. Hjälp

118 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
Hej, jag har en Volvo 740 och för en tid sen behövde jag byta mätaren då den ordinarie hade gått sönder. Miltalet stod då på ca 14700, på den närliggande skroten fann jag bara en enda och på denna var miltalet 33400. Jag stör mig väldigt mycket på detta och är dessutom i säljtankarna, så jag behöver åtgärda detta. Jag har absolut inga planer på att skriva ner miltalet mer än det korrekta och detta är inte olagligt då om jag förstår det rätt.
Frågan är då till slut, kan ni tipsa mig om några firmor som arbetar med detta och kan hjälpa mig?

Väldigt tacksam för svar!

/Patrik
Senast redigerat av funkyp (27 april 2012)

4 146 Inlägg
27 april 2012
Strunta i att lägga pengar på det. Miltalet står ju i bes papprena, så visa dom det ifall dom inte tror dig när du ska sälja.

Smålänning
7 883 Inlägg
27 april 2012
De gör man själv i ett sånt. Va ett tag sen ja skruvade i dom, men du släpper på nån sprint så kan du snyrra siffrorna dit du vill ha dom smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

118 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
Ok. Jag skulle dock behöva anvisningar för det;)

613 Inlägg
27 april 2012
inte för att vara någon jävla moraltant men har för mig att det ska vara olagligt att pilla om milen i instrumentet. ska själv göra det på våran bil för våran mätare är död men jag ska Behålla den bilen tills den ska skrotas så jag är inte så speciellt brydd.
men ska man sälja så ska man nog kolla upp det.

Smålänning
7 883 Inlägg
27 april 2012
Anderholm skrev:
inte för att vara någon jävla moraltant men har för mig att det ska vara olagligt att pilla om milen i instrumentet. ska själv göra det på våran bil för våran mätare är död men jag ska Behålla den bilen tills den ska skrotas så jag är inte så speciellt brydd.

Mätarfiffel är olagligt, ja.

Mätarjustering är fullt lagligt och bör egentligen alltid göras när man byter instr. hus.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

613 Inlägg
28 april 2012
twin_cam skrev:
Anderholm skrev:

Mätarjustering är fullt lagligt och bör egentligen alltid göras när man byter instr. hus.

okej vad bra då kan jag lagligt ändra min mätare smile tack för infon

462 Inlägg
28 april 2012
Anderholm skrev:
twin_cam skrev:
Anderholm skrev:

okej vad bra då kan jag lagligt ändra min mätare smile tack för infon

Om du byter mätarhus till ett som inte har samma miltal som det nuvarande så kan du göra det.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
28 april 2012
minns inte om 740 har vajer till mätarn ???
Sånna fall lossa den o skruva fast "vajerns ände " i en skruvdragare & sätt i bakåt "växeln" hehe.
Easy come easy go.
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (28 april 2012)

C H E V R O L E T <3

Smålänning
7 883 Inlägg
28 april 2012
Children-Of-Bodom skrev:
Sånna fall lossa den o skruva fast "vajerns ände " i en skruvdragare & sätt i bakåt "växeln" hehe.
Easy come easy go.

740 har elektrisk hastighetsmätare, annars bra idé wink

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
28 april 2012
Children-Of-Bodom skrev:
Easy come easy go.

Hur många dygn har du tänkt att hålla på? Ett synnerligen dåligt förslag med tanke på att en skruvdragare snurrar upp hastighetsmätaren i ca 60km/h. Baklänges blir samma sak, vilket innebär att på tio timmars konstant körande på skruvdragaren har du endast lyckas dragit tillbaka mätaren med 60-mil.
Även om du kopplar mätaren till en sk. snabbslip som kan varva den över 200blås blir det massor med timmar för att ens backa mätaren 2000 mil.

När man byter mätare så är det regular och egentligen ett krav att den skall ställas mot den tidigare. En ny ställer man alltså fram och en beg. justerar man. I övrig är som ovan skrivet olagligt med mätarfiffel.

Pillrar man isär h-mätaren så brukar det inte vara några probs att förstå hur man skall snurra rullarna. På en del modeller finns tom. avlånga hål för att man ska kunna fälla undan mekaniken och justera.
Senast redigerat av hotrodder (28 april 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
28 april 2012
hotrodder skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Easy come easy go.

Hur många dygn har du tänkt att hålla på? Ett synnerligen dåligt förslag med tanke på att en skruvdragare snurrar upp hastighetsmätaren i ca 60km/h. Baklänges blir samma sak, vilket innebär att på tio timmars konstant körande på skruvdragaren har du endast lyckas dragit tillbaka mätaren med 60-mil.
Även om du kopplar mätaren till en sk. snabbslip som kan varva den över 200blås blir det massor med timmar för att ens backa mätaren 2000 mil.

När man byter mätare så är det regular och egentligen ett krav att den skall ställas mot den tidigare. En ny ställer man alltså fram och en beg. justerar man. I övrig är som ovan skrivet olagligt med mätarfiffel.

Pillrar man isär h-mätaren så brukar det inte vara några probs att förstå hur man skall snurra rullarna. På en del modeller finns tom. avlånga hål för att man ska kunna fälla undan mekaniken och justera.

Och sen är det väl så att miltalen INTE minskar om man "backar"? Då kan man ju lika gärna palla upp bilen bak, starta den och i med backen och den kan stå och brumma i ett par veckor. smile

Ont om hästkrafter är det gott om.

118 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
Ok. Men är det ingen som har gjort detta på en 740 och som kan ge exakta anvisningar? Eller vet ni något företag som kan sådant här?
Grymt tacksam för alla skrivna och kommande svar;D

1 160 Inlägg
29 april 2012
jag köpte en på skroten han satte den på samma miltal som den gamla

118 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
Personalen på skroten? För om så är fallet ska jag ringa till min skrot och undersöka.

124 Inlägg
29 april 2012
Ta ur mätaren o klyv glaset från själva mätarna sitter 7 skruvar eller nått sånt på baksidan. sen tar du en liten plattskruvmejsel (radiomejsen) o sen petar du brevid siffrorna alt på siffrorna försiktigt åt de håll du vill ha dom.

118 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
Tack thule_92!! Det fungerade alldeles utmärkt. Hur enkelt som helst. Nu slipper man lämna in den för en kostnad på 800 kr:D

124 Inlägg
4 maj 2012
Kul att de funkade. nu har du 800kr o göra annat för då

118 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
thule_92 skrev:
Kul att de funkade. nu har du 800kr o göra annat för då

Exakt:D

Sök