2862
Sök

Volvo 140 framfjädrar, hur få man bort dom?

90 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
#1
jag undra hur man få bort fram fjädrarna på en volvo 140? Hur mycket jobb är det?

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

393 Inlägg
27 april 2012
#2
e nog int så svårt, oftast lättare fram än bak smile


90 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
#3
Nja jag la mig under och kollade innan men verka inet vara "jätte" lätt på 140.

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

2 266 Inlägg
27 april 2012
#4
Lossar staget för till kräningshämmaren sen lossa du dämparen uppe och nere och den släpps neråt, efter de lossar du spindelleden gänga av muttern och bänd isär så man viker ner nedre bärarmen och då är fjädern lös. Använd gärna domkraft eller likande för att vila bärarmen på när man släpper på spindelleden resten kan hänga kvar.

svetsdiff !!!

90 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
#5
PMPerformance skrev:
Lossar staget för till kräningshämmaren sen lossa du dämparen uppe och nere och den släpps neråt, efter de lossar du spindelleden gänga av muttern och bänd isär så man viker ner nedre bärarmen och då är fjädern lös. Använd gärna domkraft eller likande för att vila bärarmen på när man släpper på spindelleden resten kan hänga kvar.

Okej tackar. Men hur hårt kommer spindelleden sitta ute vid sjävla "bromsskivan" ? Förstå du vad jag menar?
Senast redigerat av _volvo740 (27 april 2012)

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

2 266 Inlägg
27 april 2012
#6
Ja den kan sitta bra hårt men se till att slå  på spindeln med en större slägga och inte på bulten genom, ha kvar muttern för att skydda gängen.

svetsdiff !!!

90 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
#7
PMPerformance skrev:
Ja den kan sitta bra hårt men se till att slå  på spindeln med en större slägga och inte på bulten genom, ha kvar muttern för att skydda gängen.

Okej ja den kan ju det. Men sen när man ska ha tillbaka den då är de bara att sätta tillbaka den? Den går inte söder eller något?

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

2 266 Inlägg
28 april 2012
#8
Nej den går inte sönder, man slår på själva spindeln som bulten går genom de är konat så den fastnar rätt hårt därför lär man använda våld.

svetsdiff !!!

90 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#9
PMPerformance skrev:
Nej den går inte sönder, man slår på själva spindeln som bulten går genom de är konat så den fastnar rätt hårt därför lär man använda våld.

Okej de låter bra de.
Tänkte bara höra om man ska kapsänka den, hur många varv gå att ta och ska man kapa uppe eller nere på fjädern?

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

2 266 Inlägg
30 april 2012
#10
De spelar inge roll beror på hur du vänder fjädern, brukar ha satt den kapade delen uppåt iallafall. Tar du halva fjädern så blir den lika låg som min på bilderna och den har jag även tagit bort genomslagsgummit med ha för mig de vart drygt fyra varv kvar av fjädern. börja med två varv brukar vara lagomt

svetsdiff !!!

90 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
#11
PMPerformance skrev:
De spelar inge roll beror på hur du vänder fjädern, brukar ha satt den kapade delen uppåt iallafall. Tar du halva fjädern så blir den lika låg som min på bilderna och den har jag även tagit bort genomslagsgummit med ha för mig de vart drygt fyra varv kvar av fjädern. börja med två varv brukar vara lagomt

Okej tack för hjälpen. smile Och jag lyckades få bort och tillbaka allt, men jag satte den kapade delen ner åt. De gör väl inget eller inget som förstör?

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

90 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
#13
PMPerformance skrev:
nej hur lugnt som helst

Okej bra! smile

PS: ha ingen bil intresserad i familjen så hoppas man möts bra här inne och få hjälp om man fråga eller skriver något.
/anders

14 Inlägg
4 september 2012
#14
Snor tråden lite.. Får inte lös muttern till spindelleden på min 142 men både bult och mutter snurrar.. hur löser jag det?

Bli inte orolig om allting känns bra, det går snart över.

Sa du sten?
189 Inlägg
11 september 2012
#15
Cezil skrev:
Snor tråden lite.. Får inte lös muttern till spindelleden på min 142 men både bult och mutter snurrar.. hur löser jag det?

Finns väl lite olika tekniker för att få loss rostskadade bultar. bland annat värme. eller ös på med rostlösare. smile

lycka till smile


klabbarpan
3 041 Inlägg
11 september 2012
#16
Lägg tryck på spindeln underifrån så den konade delen låser i navet. Då blir det lättare smile


1 938 Inlägg
11 september 2012
#17
Ofta finns det så man kan ta tag med en fast nyckel av tunnare modell, alternativt insex/torx inborrat i bultens övre del för att använda som mothåll.

23 Inlägg
4 juni 2013
#18
PMPerformance skrev:
Lossar staget för till kräningshämmaren sen lossa du dämparen uppe och nere och den släpps neråt, efter de lossar du spindelleden gänga av muttern och bänd isär så man viker ner nedre bärarmen och då är fjädern lös. Använd gärna domkraft eller likande för att vila bärarmen på när man släpper på spindelleden resten kan hänga kvar.

prövar att återuppliva tråden.

jag får inte lös undre bärarmen, jag har gjort allt ovan. Den sitter stenhårt ändå




nån som har några tips hur man får lös bärarmen?

eller ska jag bruka mer våld?



Sök