Growe skrev:
eftersom den stått så länge så ska du tanka i lite 2takts olja i bensinen inga stora mängder men en lagom skvätt
något man ska göra ibland för att smörja upp kolven
i bränslefördelaren har du en luftvåg denna ska gå att lyfta lätt och smidigt utan något hårt motstånd ett visst motstånd har du såklart eftersom styrtrycket balanserar motståndet i vågen
om allt sånt går lätt så skulle jag riva ner och byta samtliga oringar till spridarna sitter dom i koppar ska även den tunna orignen på hållaren bytas
k-jet är ett enkelt system men kan krångla som f-n
och är MYCKET!!!!!!! känsligt för vakum problem även en spricka i en slang eller något fel på vevhusventilation så som en trasig ventilkåpas packning kan ställa till STORA bekymmer
så kontrollera allt sånt noga och ännu nogrannare
detta ska man göra oavsätt om den fungerar skapligt
en annan fråga är det Ke-jetronic eller k-jetronic tror audi 100 fanns med båda beronde på om det är lambda styrning eller ej
är det gamla k-jetronicet så ska du använda en avgasmätare som mäter både co-halt och hc halt
sen ställer du på ställskruven som sitter mellan vågen och bränslefördelaren
en 5mm insex skruv kan vara 6mm minns inte exakt
då låter du motorn vara varm ordenkligt
sen kollar du på inställningsvärdena på bilen brukar sitta en lapp som anger vilket inställningsområde
borde vara mellan 1%-2% cohalt
då skruvar du på skruven så du hamnar inom dom gränserna och där hc halten är som lägst
detta kräver att du tar ur insexnyckeln gasar till väntar tills den stabilserar sig kolla
och sen skruva lite till osv tills du får hc som lägst och inom övre och undre gränsen för co-halten
detta kan göra underverk för motorns gång
min 245:a startade utan kallstartsventil även vid -10grader med k-jetronic
blev väldigt balanserat och motorn gick nästan jämnare än ett elsprut
men det förutsätter att allt är tipptopp mellan bränsle till motorn utan vakumläckor och annat