2208
Sök

Köpt bilmotor med kamkedjerassel enligt skrot, bytt kamkedja men oljud kvarstår

249 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#21
Jag ska provstarta bilen imorgon igen, saknas ett klammer till kopplingen oc
att lufta bromsarna, så får jag ta en riktig provtur och se
om ljudet försvinner..:-)

Tack för alla svar förresten! Så återkommer jag här så
fort jag vet nått mer:-)


155 Inlägg
29 april 2012
#22
Growe skrev:
men det är det där knackande ljudet som kommer är nog inget farligt eftersom det slutar när du varvar till då hör iallfall jag bara ventil tickandet som är helt normalt på en motor från en skrot som stått en stund
Det kan ett vevlager lr en kolvbult oxå gör tyvärr.


249 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#23
Det borde inte ta värst länge innan ljudet försvinner så ja
det är nog något som inte är så jäkla bra som ljudet om jag får
säga vad jag tror


Fri fart för ett fritt folk!
14 021 Inlägg
29 april 2012
#24
snaku skrev:
Growe skrev:
men det är det där knackande ljudet som kommer är nog inget farligt eftersom det slutar när du varvar till då hör iallfall jag bara ventil tickandet som är helt normalt på en motor från en skrot som stått en stund
Det kan ett vevlager lr en kolvbult oxå gör tyvärr.
tycker inte det låter som ett sånt problem

fast visst jag kan ha fel
det är RIKTIGT svårt att höra vart ljud kommer ifrån
normalt sätt på en film är det omöjligt

oftast brukar små lager ljud komma med varm motor när oljan är som tunnast
annars brukar det vara konstant knack
men lager som rasar eller kolvar som glappar på saabar är inte direkt ovanligt
så det kan självklart vara det värsta oxå
har sätt ramlager som varit så dåliga att veven har börjat äta sig in i blocket smile
men då knackar det inte så där lite ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

249 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
#25
Tjenare folket, nu har jag nyheter att komma med efter en hel dags mekande och en hel kvälls städande efter allt jobbet med Saaben.

Kan ju börja med att tala om att skärljudet som kunde låta som en kamkedja var servon som var tom på olja(amatörmässigt).
Tickandet försvann succesivt så där blev jag också överbevisad, dom kan tydligen knacka värre än ett tröskverk med en dieselmotor med ramlagerknack=)
Kedjan som rasslade lite försvann också ljudet ifrån och bilen är tipp topp och låter jättebra!

Nu är jag jättenöjd och tack till er alla som hjälpte mig att komma med massor av bra svar=)

MVH


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
30 april 2012
#26
Jag har faktiskt hört tidigare att man måste ha bilen igång ett jävla tag innan det blir tyst på kedjan.
Och tänkte faktiskt skriva det. Men det är ju skönt att det löste sej iaf

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Fri fart för ett fritt folk!
14 021 Inlägg
30 april 2012
#27
det värsta är nog att man är så jävla nervös att något ska vara galet att man oftast slår av motorn helt i onödan

det var som en 855 t5 jag och polaren köppte den gick på 4:a cyl efter att en verkstad bytt ut motorn
verkstaden rev toppen 2gånger utan att hitta fel

när vi tog hem den byttes oljan och motorn varmkördes ordenkligt och efter det gick den på alla 5 konstant smile

det handlade bara om att ringarna på en cyl fastnat pga att motorn stått så efter en varmkörning släppte ringarna och komp testet visade perfekt komp och efter det gick den alltid på 5cyl

Kör fort så hinner inget hända...

Jävel
2 018 Inlägg
30 april 2012
#28
Köpte en 850 t5 i Fredas. Den tickade nå grönjävligt när vi provkörde. Så jag kunde pruta under halva priset..
Hällde i en liter fin olja och åkte hem (ca 7 mil) Väl hemma går den tystast av alla mina bilar smile

Den hade stått i ett år utan att vara startad.
Verkar som att frisk olja och lite tid får det mesta att tystna wink

You got to risk it, to get the biscuit :)

4 821 Inlägg
30 april 2012
#29
loow skrev:
Köpte en 850 t5 i Fredas. Den tickade nå grönjävligt när vi provkörde. Så jag kunde pruta under halva priset..
Hällde i en liter fin olja och åkte hem (ca 7 mil) Väl hemma går den tystast av alla mina bilar smile

Den hade stått i ett år utan att vara startad.
Verkar som att frisk olja och lite tid får det mesta att tystna wink
det där beror på att det är hydraliska tryckare och dom är självjysterande på dom så när den har stått så länge så har all olja runnit ur dom och det dröjer en lite stund innan dom har ställt in sig igen wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Jävel
2 018 Inlägg
30 april 2012
#30
Christian S skrev:
loow skrev:
Köpte en 850 t5 i Fredas. Den tickade nå grönjävligt när vi provkörde. Så jag kunde pruta under halva priset..
Hällde i en liter fin olja och åkte hem (ca 7 mil) Väl hemma går den tystast av alla mina bilar smile

Den hade stått i ett år utan att vara startad.
Verkar som att frisk olja och lite tid får det mesta att tystna wink
det där beror på att det är hydraliska tryckare och dom är självjysterande på dom så när den har stått så länge så har all olja runnit ur dom och det dröjer en lite stund innan dom har ställt in sig igen wink
Misstänkte det jag med smile
Men att det tog en sån tid var mysko, den måste ha kärvat lite. För det var bara en stackare som tickade smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Fri fart för ett fritt folk!
14 021 Inlägg
30 april 2012
#31
loow skrev:
Christian S skrev:
loow skrev:
Köpte en 850 t5 i Fredas. Den tickade nå grönjävligt när vi provkörde. Så jag kunde pruta under halva priset..
Hällde i en liter fin olja och åkte hem (ca 7 mil) Väl hemma går den tystast av alla mina bilar smile

Den hade stått i ett år utan att vara startad.
Verkar som att frisk olja och lite tid får det mesta att tystna wink
det där beror på att det är hydraliska tryckare och dom är självjysterande på dom så när den har stått så länge så har all olja runnit ur dom och det dröjer en lite stund innan dom har ställt in sig igen wink
Misstänkte det jag med smile
Men att det tog en sån tid var mysko, den måste ha kärvat lite. För det var bara en stackare som tickade smile
har dom stått så länge som ett år så tar det tid..

i vintras flyttade jag runt min 855:a hela tiden på parkeringen och tillslut började den ticka så öronen trilla av

tog en bra stund innan det släppte

Kör fort så hinner inget hända...

1 319 Inlägg
30 april 2012
#32
850 kan dessutom vara krångliga att få igång om dom är lite slitna och har stått länge och oljan runnit väck..

_----------'

Evildan
1 maj 2012
#33
grattis.
skönt.
glöm inte att uppdatera (om du inte gjort det) vevhusventilationen bara wink

Smålänning
7 882 Inlägg
2 maj 2012
#34
Nu passar det nog att säga "Vad va det vi sa" wink

Skönt att det löste sig smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök