Jag ska provstarta bilen imorgon igen, saknas ett klammer till kopplingen oc att lufta bromsarna, så får jag ta en riktig provtur och se om ljudet försvinner..:-)
Tack för alla svar förresten! Så återkommer jag här så fort jag vet nått mer:-)
men det är det där knackande ljudet som kommer är nog inget farligt eftersom det slutar när du varvar till då hör iallfall jag bara ventil tickandet som är helt normalt på en motor från en skrot som stått en stund
Det kan ett vevlager lr en kolvbult oxå gör tyvärr.
men det är det där knackande ljudet som kommer är nog inget farligt eftersom det slutar när du varvar till då hör iallfall jag bara ventil tickandet som är helt normalt på en motor från en skrot som stått en stund
Det kan ett vevlager lr en kolvbult oxå gör tyvärr.
tycker inte det låter som ett sånt problem
fast visst jag kan ha fel det är RIKTIGT svårt att höra vart ljud kommer ifrån normalt sätt på en film är det omöjligt
oftast brukar små lager ljud komma med varm motor när oljan är som tunnast annars brukar det vara konstant knack men lager som rasar eller kolvar som glappar på saabar är inte direkt ovanligt så det kan självklart vara det värsta oxå har sätt ramlager som varit så dåliga att veven har börjat äta sig in i blocket men då knackar det inte så där lite ;-)
Tjenare folket, nu har jag nyheter att komma med efter en hel dags mekande och en hel kvälls städande efter allt jobbet med Saaben.
Kan ju börja med att tala om att skärljudet som kunde låta som en kamkedja var servon som var tom på olja(amatörmässigt). Tickandet försvann succesivt så där blev jag också överbevisad, dom kan tydligen knacka värre än ett tröskverk med en dieselmotor med ramlagerknack=) Kedjan som rasslade lite försvann också ljudet ifrån och bilen är tipp topp och låter jättebra!
Nu är jag jättenöjd och tack till er alla som hjälpte mig att komma med massor av bra svar=)
Jag har faktiskt hört tidigare att man måste ha bilen igång ett jävla tag innan det blir tyst på kedjan. Och tänkte faktiskt skriva det. Men det är ju skönt att det löste sej iaf
det värsta är nog att man är så jävla nervös att något ska vara galet att man oftast slår av motorn helt i onödan
det var som en 855 t5 jag och polaren köppte den gick på 4:a cyl efter att en verkstad bytt ut motorn verkstaden rev toppen 2gånger utan att hitta fel
när vi tog hem den byttes oljan och motorn varmkördes ordenkligt och efter det gick den på alla 5 konstant
det handlade bara om att ringarna på en cyl fastnat pga att motorn stått så efter en varmkörning släppte ringarna och komp testet visade perfekt komp och efter det gick den alltid på 5cyl
Köpte en 850 t5 i Fredas. Den tickade nå grönjävligt när vi provkörde. Så jag kunde pruta under halva priset.. Hällde i en liter fin olja och åkte hem (ca 7 mil) Väl hemma går den tystast av alla mina bilar
Den hade stått i ett år utan att vara startad. Verkar som att frisk olja och lite tid får det mesta att tystna
Köpte en 850 t5 i Fredas. Den tickade nå grönjävligt när vi provkörde. Så jag kunde pruta under halva priset.. Hällde i en liter fin olja och åkte hem (ca 7 mil) Väl hemma går den tystast av alla mina bilar
Den hade stått i ett år utan att vara startad. Verkar som att frisk olja och lite tid får det mesta att tystna
det där beror på att det är hydraliska tryckare och dom är självjysterande på dom så när den har stått så länge så har all olja runnit ur dom och det dröjer en lite stund innan dom har ställt in sig igen
Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Köpte en 850 t5 i Fredas. Den tickade nå grönjävligt när vi provkörde. Så jag kunde pruta under halva priset.. Hällde i en liter fin olja och åkte hem (ca 7 mil) Väl hemma går den tystast av alla mina bilar
Den hade stått i ett år utan att vara startad. Verkar som att frisk olja och lite tid får det mesta att tystna
det där beror på att det är hydraliska tryckare och dom är självjysterande på dom så när den har stått så länge så har all olja runnit ur dom och det dröjer en lite stund innan dom har ställt in sig igen
Misstänkte det jag med Men att det tog en sån tid var mysko, den måste ha kärvat lite. För det var bara en stackare som tickade
Köpte en 850 t5 i Fredas. Den tickade nå grönjävligt när vi provkörde. Så jag kunde pruta under halva priset.. Hällde i en liter fin olja och åkte hem (ca 7 mil) Väl hemma går den tystast av alla mina bilar
Den hade stått i ett år utan att vara startad. Verkar som att frisk olja och lite tid får det mesta att tystna
det där beror på att det är hydraliska tryckare och dom är självjysterande på dom så när den har stått så länge så har all olja runnit ur dom och det dröjer en lite stund innan dom har ställt in sig igen
Misstänkte det jag med Men att det tog en sån tid var mysko, den måste ha kärvat lite. För det var bara en stackare som tickade
har dom stått så länge som ett år så tar det tid..
i vintras flyttade jag runt min 855:a hela tiden på parkeringen och tillslut började den ticka så öronen trilla av
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!