2886
Sök

Bromsproblem EFTER ha varit inne hos en reparatör, vad kan han ha missat?

13 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#1
Bil: S40 -99
Så började med att jag fick en återkoll på handbromsen.

Han tog en snabbtitt under bilen när jag tänkte boka tid. Han sa V bakOK va dåligt.
Åkte dit på bokad tid och några timmar senare kommer jag förbi och kikar hur det gått och han säger att han bytt handsbromswires och inte bakOK för det funkade.

Nu har jag problemet att bilens broms tar ingenting (inget mostånd) förrens ANDRA gången jag bromsar (känns inte svampig)
bromsen fungerade korrekt innan han pillat.

Kan de räcka med en enkel luftning fastän de inte är svampig?
Jag gillar inte läget bara att han löser ett problem och skapar ett annat.
Senast redigerat av Xevilmf (29 april 2012)


Sothora <3
1 201 Inlägg
29 april 2012
#2
Dåligt luftat i bästa fall.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

164 Inlägg
29 april 2012
#3
Inga bromsok har med handbromsen att göra så det vore konstigt om handbromsen tog dåligt pga ett dåligt ok. Därimot om du har ett dåligt ok så kan det både läcka in luft där och läcka ut bromsvätska vilket resulterar i att bromsen tar väldigt långt ner. Är också rätt vanligt att oken rostar fast eller går trögt, speciellt bak men då känns bromspedalen normal fortfarande och det är troligt att du inte ens märker någon skillnad för vid mjuka inbromsningar används inte bakbromsarna. Testa lufta bromsystemet först, sen kan du gå vidare därifrån.


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 april 2012
#4
handbromsen sitter på oket på s/v40 och på vääääldigt många andra bilar.
där är alltid problem med dom, att armen till handbromsen hänger sig.
felet är i oket, inte lönt att smörja då det oftast kommer tillbaka ändå.

ditt problem nu är luft i oket, prova öppna nippeln i 2 minuter och låt den droppa av sig. glöm inte fylla på vätskebehållaren.
Senast redigerat av Alex-s (29 april 2012)


165 Inlägg
29 april 2012
#5
Rake skrev:
Inga bromsok har med handbromsen att göra så det vore konstigt om handbromsen tog dåligt pga ett dåligt ok. Därimot om du har ett dåligt ok så kan det både läcka in luft där och läcka ut bromsvätska vilket resulterar i att bromsen tar väldigt långt ner. Är också rätt vanligt att oken rostar fast eller går trögt, speciellt bak men då känns bromspedalen normal fortfarande och det är troligt att du inte ens märker någon skillnad för vid mjuka inbromsningar används inte bakbromsarna. Testa lufta bromsystemet först, sen kan du gå vidare därifrån.

Bromsoket har VÄLDIGT mycke med handbromsen o göra...


5 198 Inlägg
29 april 2012
#6
tc3e skrev:
Rake skrev:
Inga bromsok har med handbromsen att göra så det vore konstigt om handbromsen tog dåligt pga ett dåligt ok. Därimot om du har ett dåligt ok så kan det både läcka in luft där och läcka ut bromsvätska vilket resulterar i att bromsen tar väldigt långt ner. Är också rätt vanligt att oken rostar fast eller går trögt, speciellt bak men då känns bromspedalen normal fortfarande och det är troligt att du inte ens märker någon skillnad för vid mjuka inbromsningar används inte bakbromsarna. Testa lufta bromsystemet först, sen kan du gå vidare därifrån.

Bromsoket har VÄLDIGT mycke med handbromsen o göra...

Japp,, fast inte med luftning

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
29 april 2012
#7
Xevilmf skrev:
Bil: S40 -99
Så började med att jag fick en återkoll på handbromsen.

Han tog en snabbtitt under bilen när jag tänkte boka tid. Han sa V bakOK va dåligt.
Åkte dit på bokad tid och några timmar senare kommer jag förbi och kikar hur det gått och han säger att han bytt handsbromswires och inte bakOK för det funkade.

Nu har jag problemet att bilens broms tar ingenting (inget mostånd) förrens ANDRA gången jag bromsar (känns inte svampig)
bromsen fungerade korrekt innan han pillat.

Kan de räcka med en enkel luftning fastän de inte är svampig?
Jag gillar inte läget bara att han löser ett problem och skapar ett annat.

Åk tillbaks till verkstaden, det är väl garanti?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

165 Inlägg
29 april 2012
#8
gamlingen skrev:
tc3e skrev:
Rake skrev:
Inga bromsok har med handbromsen att göra så det vore konstigt om handbromsen tog dåligt pga ett dåligt ok. Därimot om du har ett dåligt ok så kan det både läcka in luft där och läcka ut bromsvätska vilket resulterar i att bromsen tar väldigt långt ner. Är också rätt vanligt att oken rostar fast eller går trögt, speciellt bak men då känns bromspedalen normal fortfarande och det är troligt att du inte ens märker någon skillnad för vid mjuka inbromsningar används inte bakbromsarna. Testa lufta bromsystemet först, sen kan du gå vidare därifrån.

Bromsoket har VÄLDIGT mycke med handbromsen o göra...

Japp,, fast inte med luftning

ska inte behövas luftas om han bytt en vajer...


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 april 2012
#9
tc3e skrev:
gamlingen skrev:
tc3e skrev:

Bromsoket har VÄLDIGT mycke med handbromsen o göra...

Japp,, fast inte med luftning

ska inte behövas luftas om han bytt en vajer...

har hänt mig att det har behövts luftas efter klossbyte. man vet aldrig.
iochmed att vajern var i åtdraget läge så kan det ha kommit någon luftbubbla när man återställt armen på oket och bytt vajer. man vet som sagt aldrig


5 198 Inlägg
29 april 2012
#10
Alex-s skrev:
tc3e skrev:
gamlingen skrev:

Japp,, fast inte med luftning

ska inte behövas luftas om han bytt en vajer...

har hänt mig att det har behövts luftas efter klossbyte. man vet aldrig.
iochmed att vajern var i åtdraget läge så kan det ha kommit någon luftbubbla när man återställt armen på oket och bytt vajer. man vet som sagt aldrig

Ska inte komma in luft om inte det läker in

5 198 Inlägg
29 april 2012
#11
tc3e skrev:
gamlingen skrev:
tc3e skrev:

Bromsoket har VÄLDIGT mycke med handbromsen o göra...

Japp,, fast inte med luftning

ska inte behövas luftas om han bytt en vajer...

Menar det..

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 april 2012
#12
En verkstad bytte ok på min Passat (bak). När jag får bilen så märker jag att pedalen tar för långt ner, backjobb. När jag får bilen igen känns allt OK. Några dagar senare sjunker pedalen en liten bit, tar lika långt ner som vid backjobbet. Huvudcylindern tänkte jag. Luftade samtliga 4 ok enligt konstens alla regler "ut ifall att". Blev perfekt o har så förblivit i ca 700 mil. Så ordentligt luftat är A & O!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 april 2012
#13
dawwe skrev:
En verkstad bytte ok på min Passat (bak). När jag får bilen så märker jag att pedalen tar för långt ner, backjobb. När jag får bilen igen känns allt OK. Några dagar senare sjunker pedalen en liten bit, tar lika långt ner som vid backjobbet. Huvudcylindern tänkte jag. Luftade samtliga 4 ok enligt konstens alla regler "ut ifall att". Blev perfekt o har så förblivit i ca 700 mil. Så ordentligt luftat är A & O!

när jag jobbade bilmek kunde de vara pekka ibland med luft.

kunde hända man fick ut å köra bilen och tillbaka å öppna nipplarna 2-3 gånger till, var dock lite ovanligt men drygt som fan när de väl strulade.



Sök