3965
Sök

Golf 3 -97 koppling/växellåda

12 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
Hej,

(La ut samma inlägg igår i annat forum men såg nu att detta fanns så slänger upp frågan här med)

Jag har problem med min Golf som jag köpte för ett tag sedan.

När man växlar från ettan till tvåan så rasslar det till, inte jättemycket men ändå så att det känns fel.

Jag upplever det som att den inte riktigt kopplar ur helt, även om koppling är fullt nedtryckt.

Är det någon som har samma problem eller vet vad det kan vara? Den slirar inte på kopplingen, och det är bara från ettan till tvåan som är problem.. Femman är lite trögare att lägga i, men inget konstigt..

Tacksam för svar!

277 Inlägg
30 april 2012
Antagligen synkringarna i lådan som är slitna..
Om du står still med bilen, hör du någon ljudskillnad när du trycker ner kopplingen och när den är uppe igen?

Depalma´s Kustom Shop
Sponsorer:
Paintmek Trelleborg
Allt Med Bil & Däck, Malmö

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 april 2012
Borde vara hydraulisk koppling på bilen. Iaf: Säkerställ att den kopplar ut helt. Har det försvunnit bromsvätska kan du misstänka ett ev läckage vid slav-cylindern, men det kan även vara huvud-cylindern. Om det inte försvinner bromsvätska så borde allt vara OK. Rasslar det även om du växlar långsamt? Slitna synkringar på de första växlarna kan förekomma, åtgärdas sällan då det kostar fläsk o riva lådan.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

12 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
Tack för svar!

Jag kan inte påstå att jag hör någon skillnad när jag kopplar.. Det rasslar inte när jag växlar långsamt heller.. Det rasslar inte, iallafall inte vad jag har märkt någon gång, när jag växlar från trean till ettan.. Så jag undviker i princip bara att växla ettan-tvåan.. Blir ju en vana att lägga till med..

Kunde nästan ana att det skulle rinna iväg för att åtgärda och det är det nog inte värt..

/Viktor

633 Inlägg
30 april 2012
för de första vad är de för bil mer än Golf 3 97-   vr6? 1,6? 1,8? 1,9tdi ..

antar att synkringarna som är gångna på bilen vanligt på golf 3orna nämligen

12 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
1,6.. Ah det verkar ju vara det enda svaret, tyvärr.. Hade väl försökt hoppas på att de va nått lätt och billigt att laga.. Men icke!

Tack för svar iallafall!

633 Inlägg
30 april 2012
1.6l okej lätt o lätt för den händiga är de :p

12 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
Allting är relativt wink

Sök