3217
Sök

Passat 1.9tdi, trögstartad

44 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
#1
hej! har precis fått igång bilen igen efter att pumpen kuggat på kamremmen. jag bytte kamrem och nollade allt och
när jag ändå hade mycket plats så passade jag på att byta bränslefiltret men sen vart bilen otroligt svårstartad när den är kall. jag har kört bilen en stund och det verkar inte bli bättre. kan det vara att det är luft kvar i filtret eller kan timingen på pumpen hamnat fel? var in å läste felkoder på verkstad å då fick jag fram 7 felkoder på motorn. 2 st på nån givare som skjusterar bränslemängden(intermitenta så jag tror det är efter min everymod) en om att nålen inte stänger(på någon spridare?) och luftmassemätaren, alla felkoder var interminenta och är nu raderade.
hur länge kan det vara kvar luft i filtret om man inte har nå läckage?

2 174 Inlägg
30 april 2012
#2
Luften försvinner när du startat den några gånger. En diesel är livsfarligt om kamremmen kuggar över, aldrig hört talas om en diesel då ventilerna inte slår i kolvarna, så troligtvis har du en eller flera skadade ventiler som inte stänger ordentligt och då blir bilen slö och svårstartad.


44 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
#3
men det konstiga är då att kammen och veven stog i nolla båda två men inte pumpen? sen var det inget metalltiskt skrammel heller vad jag hört i bilen yikes

2 174 Inlägg
30 april 2012
#4
Bryggmastarn skrev:
men det konstiga är då att kammen och veven stog i nolla båda två men inte pumpen? sen var det inget metalltiskt skrammel heller vad jag hört i bilen yikes

dom där jävlarna knackar ju något grymt från början, det kan räcka med att en är krökt, det märks som sagt inte alltid på ljudet utan på att den går halvpissigt och är segstartad, vid kamremshopp på en diesel är det 99% chans till ventilskador. om du är den 1%en som klarat dig, men ändå går bilen skit, då är det pumpen som står fel på remmen fortfarande.


44 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
#5
okej, blir väl att komptesta helvetet då smile för han startar mkt lättare då han e varm också, när han stått en stund så får man ju nöta ordentligt sad

Jägermeister
910 Inlägg
1 maj 2012
#6
Har du kollat att kilen som sitter på vevaxeln som ska hålla fast hjulet inte är sliten eller själva hålet som den ska sitta på vevaxeln inte har blivit sliten?

Om du tar bort muttern som håller hjulet som kammremmen går på vevaxeln ska det sitta en kil på axeln som ser ut som en halvmåne där.

Hade en ganska våldad golf 3 tdi som vi tyckte det var konstigt att vi inte fick ställt in kamremmen ordentligt på och felet var just att själva hålet för kilen hade blivit kasst, väldigt klen konstruktion tycker jag.

Fick veta i efterhand att man tex inte får bogsera igång dom motorerna eller putta igång dom heller...

En gång är ingen gång...

Forummoderator
17 970 Inlägg
1 maj 2012
#7
En TDi ska inte vara speciellt känslig för kall motor så därför tycker jag att du ska glöda den 3-4 gånger innan du startar. Går den lättare igång då se återigen över inställning på pump. Hur långt har den gått? Har inte pumpen en separat rem?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Bilmekaniker
30 Inlägg
1 maj 2012
#8
Tjo smile nollställ motorn och när du byter nångång bränslefilter på en diesel fyll bränsle filtret med diesel innan montering då slipper du lufta motorn. prova byt glödstiften och se om det blir nå skillnad wink

44 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#9
gemini78: jo jag har för mig att jag hört något om det, men då vore det ju konstigt att pumpen stod 1-2 kugg fel å inget annat tycker jag yikes varför skulle man inte få bogsera igång?

Dieselsmurfen: nej den har aldrig vart svårstartad förut, eller jo ett par dagar innan den dog för mig men inte av att den vart kall iallafall! den har ju rullat en 43000 mil enligt mätarn, och det är väl det enda att tro på!
nej pumpen drivs av kamremmen på denna motor!
just därför jag antar att det är pumpinställning eller luft. det har även blivit vibrationer i bilen tex när den går på tomgång!

ja jag vet att man ska fylla filtret med, men ville inte ta gamla dieseln i nya filtret ifall den va skitig. jag hade inte bytt det innan sen jag köpte bilen och det är ca 4-5000 mil sedan!

kan det vara dålig diesel eller typ alger i skiten kanske?

Sothora <3
1 201 Inlägg
1 maj 2012
#10
pumptimingen!!

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Sothora <3
1 201 Inlägg
1 maj 2012
#11
0.80 i i förlyft vid ÖD tror ja de va

Bildemonterare samt egen verkstad. !

44 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#12
kan man kolla timingen med vagcom och kinaläsare? är ventilspelet 0.80?

Jägermeister
910 Inlägg
1 maj 2012
#13
Tror bogseringen hade just med den där kilgrejsen att göra att det inte tål att bogseras och så var det något med att kamremmen kan kugga om man försöker bogsera igång dom motorerna, var en gubbe som sa det på vag verkstan när vi sökte felet på den motorn och även han som tipsade om att kolla på kilen, vi bogserade igång den väldigt ofta på vintern så skadan var nog självförvållad i vårat fall.

Bryggmastarn skrev:
gemini78: jo jag har för mig att jag hört något om det, men då vore det ju konstigt att pumpen stod 1-2 kugg fel å inget annat tycker jag yikes varför skulle man inte få bogsera igång?

Dieselsmurfen: nej den har aldrig vart svårstartad förut, eller jo ett par dagar innan den dog för mig men inte av att den vart kall iallafall! den har ju rullat en 43000 mil enligt mätarn, och det är väl det enda att tro på!
nej pumpen drivs av kamremmen på denna motor!
just därför jag antar att det är pumpinställning eller luft. det har även blivit vibrationer i bilen tex när den går på tomgång!

ja jag vet att man ska fylla filtret med, men ville inte ta gamla dieseln i nya filtret ifall den va skitig. jag hade inte bytt det innan sen jag köpte bilen och det är ca 4-5000 mil sedan!

kan det vara dålig diesel eller typ alger i skiten kanske?

En gång är ingen gång...

44 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#14
nu har jag provkört bilen en dag och den går ju och startar som den ska nu, men den är TRÖTT som aldrig förr och den har dragit en 20l diesel på ca 17-18 mil.. förut drog den 0,56l/mil.. en annan sak jag reagerat på är att när man varvar upp motorn så går inte varvräknaren upp och vänder direkt utan det blir som en fördröjning där uppe på kanske en halv en sekund, så var den inte heller förut! kan det ha att göra med att spridarn inte stänger som den ska eller? någon med bra ideer? smile

Sothora <3
1 201 Inlägg
8 maj 2012
#15
Du har seriösa problem, Något är riktigt galet. Vet inte ens om pumptimingen kan få den o dra sådär mycket..
Skulle vilja få de till att du har lite läckande ventiler, eller kanske en spridare eller fler som är dålig.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

44 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#16
Ja jag fick ju nå felkod på något om nål tider, har listat ut att de lär vara en spridare eller flera. Om dom  är öppna för länge kan det väl vara därför den stannar i topp på varvningen misstänker jag. Får väl iaf snart min egen läsare så jag får se hur kurvan på pumpen ser ut. Tur det är billigt med diesel iaf! ;-)


Sök