3642
Sök

Volvo 740 glt 16v -88b hög tomgång efter kraftigt gaspådrag

23 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
Har en 16v 1988b där jag får hög tomgång efter ha legat i hög fart en längre tid och efter att ha börnat. Händer bara ibland och tomgången är normal efter att man stängt av motorn. Har fått felkoderna 121 och 232. Det hände första gången efter jag gått på hjulspinn ut från grusvägen till asfalt. Någon som har samma problem eller vet hur det går att fixa utan att kanske slippa byta LMM?

Tack på förhand

Volvoskadad
6 017 Inlägg
1 maj 2012
Vad ligger tomgången på när den är "hög"?

Jonas

23 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
Volvo_Mannen skrev:
Vad ligger tomgången på när den är "hög"?

Den ligger oftast mellan 1500-2000. Efter du dragit hårt så sjunker varvet sakta och sedan stannar de då mellan 1500-2000

9 Inlägg
5 november 2012
Jag har samma problem,
min stannar på 1500rpm efter att jag bara torr gasat upp till 3000rpm och sjunker sakta till 1500rpm.
ett tag så "vandra" tomgången upp och ner mellan 1500-2000rpm, men hittils har jag fått bort "vandringen"
stänger jag av motorn och sen startar utan att gasa till då står tomgången rätt,

Lmda lampan lyser ibland också,

Jag har bytt tps givaren, och kollat lmm om alla trådar var hela i den, det var 3 st.
Jag har även sprutat startgas runt insuget för att kolla läkage

När jag fick bilen var tomgångsmotorn slut, den har jag bytt, så bilen går mycket bättre nu än när jag fick den

9 Inlägg
5 november 2012
Jag kan ha hittat felet på min,

Jag har en jetronic box, vet inte om alla 16v har det eller om det också finns motronic på 16v, men aja

Jag tog lös boxen sen satte tillbaks den (kontakten alltså) och när jag satt tillbaks den så var tomgången bra, jag sprutade i kontakt sprej och än så länge verkar det funka, peppar peppar ta i trä!

Tips prova det du också fast när du sprutar i kontakt sprej luta kontakten neråt sånt det rinner in (gör så både med box och kontakt)
utifall att men lika bra å inte chansa smile

Märkte det av en ren slump:P
Tänkte byta box utifall den var knasig, jag testa 2st ingen av dom funka i min bil, sen satte jag tillbaks den gamla och klia mig i huvvet, sen starta jag och det funka då tongue
Senast redigerat av Vansbro-racing (5 november 2012)

Fri fart för ett fritt folk!
14 256 Inlägg
5 november 2012
mercury62 skrev:
Linus_16v skrev:
Har en 16v 1988b där jag får hög tomgång efter ha legat i hög fart en längre tid och efter att ha börnat. Händer bara ibland och tomgången är normal efter att man stängt av motorn. Har fått felkoderna 121 och 232. Det hände första gången efter jag gått på hjulspinn ut från grusvägen till asfalt. Någon som har samma problem eller vet hur det går att fixa utan att kanske slippa byta LMM?

Tack på förhand

kanske en anledning att inte köra så då??

bättre att fixa bilen så man kan köra som man ska göra med en gammal volvo... fullgas spar tid

Kör fort så hinner inget hända...

Sök