2450
Sök

Behöver hjullager bytas på min Golf 3?

14 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
Hej! Är ny här och har en fråga ang. min Golf 3...  så ha tålamod haha... tongue

Undrar bara om det är dags och byta hjullager fram.. börjar låta vid ca 40km/h och högre & högre vid ökning av fart. Vänster bak.  Vågar inte köra bilen, så jag undrar hur man kan fixa det utan några speciella verktyg. Har köpt Hjullagersats från alá Biltema. Hur gör man för att komma fram till det slitna hjullagret? Är det svårt? Hört att det inte är så avancerat.

Tackar & bugar för all hjälp/tips!

EDIT: Det är en 93.
Senast redigerat av Vwfanatik (1 maj 2012)

Forummoderator
18 060 Inlägg
1 maj 2012
Vwfanatik skrev:
Hej! Är ny här och har en fråga ang. min Golf 3...  så ha tålamod haha... tongue

Undrar bara om det är dags och byta hjullager fram.. börjar låta vid ca 40km/h och högre & högre vid ökning av fart. Vänster bak.  Vågar inte köra bilen, så jag undrar hur man kan fixa det utan några speciella verktyg. Har köpt Hjullagersats från alá Biltema. Hur gör man för att komma fram till det slitna hjullagret? Är det svårt? Hört att det inte är så avancerat.

Tackar & bugar för all hjälp/tips!

EDIT: Det är en 93.

Kör du så länge. Det brukar inte rasa ihop på 1 minut direkt. Jag kan inget om din bil men många bilar behöver en avdragare och dessutom en press för att få in det nya lagret. När man monterar ska lagret fyllas med rikliga mängder med fett. Gör man inte det så ger det nya upp inom ett par dagar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

14 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
Okej... i så fall korta sträckor?

604 Inlägg
1 maj 2012
Är det 2st lager i paketen så behöver du en avbitare till saxpinnen och en skiftnyckel till muttern. Av med trumman och slå ur lagerbanorna med ett mässingsdorn och slå i de nya lagerbanorna. Rikligt med fett i lagren och emellan lagerbanorna. Justera lagret, dra åt muttern så du fortfarande kan flytta på brickan med en skruvmejsel. Tuta och kör, ev justera lagret efter några mil.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

14 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
Tydligen inte gett tillräcklig info. Ursäkta. Det är inga trumbromsar... det är skivbromsar

14 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
H*lvete..... nu har jag förvirrat er... Vänster fram ska det vara!!

604 Inlägg
1 maj 2012
Sry jag läste inte ordentligt. Fram behöver du en press för att få i/ur lagret alt ett väldigt stort skruvstäd. Bulta loss navet och gå till din lokala bilmek så hjälper han dig nog med pressningen för en hundring eller två.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

14 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
Lugnt. Verkstaden pressade ut gammalt hjullager å in, inkl. fett. För 150kr. Inte dåligt. Och nu är ljudet väck!
Tack för tipset Bronco..

Sök