3311
Sök

Byta in min bil trots buckla på dörren?

18 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
Hej,
jag har en ganska ful buckla på vänster bakdörr.
Eftersom jag när som helst ska byta bil så undrar jag, kan man byta in bilen trots detta?
En ny dörr kostar enbart 2.000 så vore ju inget problem för bilhandlaren kan jag tycka.
Vill helst inte ta detta på försäkringen då det ökar avgiften till min nästa bil (var mitt ex som parkerade in i en lastbil, fråga mig inte hur det gick till...)
Har även problem som många andra vad jag kan läsa mig till med instrumenteringen, att helljuslampan krånglar, klockan "bläddrar" och att färddatorn ibland får spel.
Ibland är färddatorn uppåner, bakåfram och ibland inte syns alls.

Då jag helst inte vill krångla och föra över min ruta, högtalare osv från min gamla dörr så undrar jag helt enkelt, går den att byta in?

Ska köpa en relativt dyr bil, Audi a4 2.0 TDI 2008 så bilhandlaren borde vilja göra affär.

Tacksam för svar!
Senast redigerat av internetheroxD (2 maj 2012)

2 924 Inlägg
2 maj 2012
Det beror ju dels på vad det är för bil, vilket skick den har i övrigt och vilken bilhandlare du frågar?

Hursomhelst lär det inte finnas något generellt svar på denna fråga, utan det hänger på din attityd, den specifike bilsäljarens inställning och er förhandling...
Men räkna med att säljaren ser helheten, dvs materialkostnad (2 000kr?),  lackeringskostnad och arbetskostnaden.... jag skulle vilja påstå att det hamnar totalt uppåt 10 000 kr...

~ Life is short, have FUN! ~

18 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
peegee skrev:
Det beror ju dels på vad det är för bil, vilket skick den har i övrigt och vilken bilhandlare du frågar?

Hursomhelst lär det inte finnas något generellt svar på denna fråga, utan det hänger på din attityd, den specifike bilsäljarens inställning och er förhandling...
Men räkna med att säljaren ser helheten, dvs materialkostnad (2 000kr?),  lackeringskostnad och arbetskostnaden.... jag skulle vilja påstå att det hamnar totalt uppåt 10 000 kr...

Hej,
Jag har en v70 2,4 -02 automat smile
I övrigt funkar den perfekt förutom det jag skrev, dörren och instrumenteringen!

Mvh Sebastian

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
2 maj 2012
Har du väldigt tur så kan du ju hitta en komplett dörr på returbilen t.ex. Plockar du hem den själv så kostar den inte många kronor! Men det gäller ju att hitta rätt färg osv..

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

2 924 Inlägg
2 maj 2012
F4S4N skrev:
Har du väldigt tur så kan du ju hitta en komplett dörr på returbilen t.ex. Plockar du hem den själv så kostar den inte många kronor! Men det gäller ju att hitta rätt färg osv..

En komplett dörr i bra skick kostar allt en hel del på skroten också...
TS påstådda nypris á 2000kr är ett ganska normalt pris på skroten för en OK dörr, så betvivlar att det är nypris? roll

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
2 maj 2012
peegee skrev:
F4S4N skrev:

TS påstådda nypris á 2000kr är ett ganska normalt pris på skroten för en OK dörr, så betvivlar att det är nypris? roll

Nej en ny dörr får du inte för 2000kr. Men åker du som jag skrev till t.ex returbilen och plockar av dörren själv så får du den väldigt billigt.

http://returbilen.se/prislista.htm?anl=7

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

2 924 Inlägg
3 maj 2012
F4S4N skrev:
peegee skrev:
F4S4N skrev:

Nej en ny dörr får du inte för 2000kr. Men åker du som jag skrev till t.ex returbilen och plockar av dörren själv så får du den väldigt billigt.

http://returbilen.se/prislista.htm?anl=7

Hoppas du inte missförstod nu men enligt TS (trådskapare => internetheroxD) kostar en ny dörr 2000kr, vilket nu både du och jag verkar betvivla...

Tips på lösningar är alltid bra men betvivlar att Returbilen är en bra lösning för honom, då han bor i Malung och han verkar ha ca 30 mil enkel väg till närmaste Returbilen (i Västerås)...

Nu vore det bra med en kommentar från TS om han ens kan tänka sig att utföra arbetet med att byta ut dörren själv eller inte wink

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
3 maj 2012
Alternativt jaga rätt på en dörr hos laga.se smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

18 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
Tjenare,
När jag påstod att en dörr kostade 2000:- så menade jag en urplockad dörr som jag tar rutan/högtalare osvosv från min dörr jag har nu.
Självklart kan jag göra jobbet själv, plockat av dörrsidorna på mina dörrar 2-3 gånger(så hur svårt kan det vara? vet inte faktiskt).

529 Inlägg
3 maj 2012
Instrumenteringen är ju ett ganska klassiskt fel på dom där modellerne. Kostar ca 2-3000:- att åtgärda om du inte är en hejjare på att löda själv vill säga.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

18 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
JimpeBoy skrev:
Instrumenteringen är ju ett ganska klassiskt fel på dom där modellerne. Kostar ca 2-3000:- att åtgärda om du inte är en hejjare på att löda själv vill säga.

Frågan är om jag vill lägga ner pengarna för det.
Kommer inte få tillbaka pengarna jag lägger ut när jag säljer bilen ändå har jag en misstanke om.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 maj 2012
bara ta dit bilen du ska handla och god ta hans skit bud vad de än må vara så blir du ju av med den men du lär ju inte få nå vidare mkt av handlaren iaf

18 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
MrEricsson skrev:
bara ta dit bilen du ska handla och god ta hans skit bud vad de än må vara så blir du ju av med den men du lär ju inte få nå vidare mkt av handlaren iaf

Blivit erbjuden 30-35k.
På blocket ligger likande i 40-45k men handlare ger oftast en skitbud ändå så känns nästan som det kvittar.

529 Inlägg
3 maj 2012
Jag blev erbjuden 30k för min hos en handlare och då har den ingen buckla på dörren och ny instrumentering, dock så är det en D5:a och manuell.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

2 924 Inlägg
4 maj 2012
internetheroxD skrev:
Tjenare,
När jag påstod att en dörr kostade 2000:- så menade jag en urplockad dörr som jag tar rutan/högtalare osvosv från min dörr jag har nu.
Självklart kan jag göra jobbet själv, plockat av dörrsidorna på mina dörrar 2-3 gånger(så hur svårt kan det vara? vet inte faktiskt).

Jag förmodar du menar en olackad dörr och för att få lack med kvitto så är det ca 2-3000kr till.

Det stora jobbet är att flytta fönsterhiss- och dörrlåsmeknism med tillhörande el och det är inte så enkelt... sedan att justera in dörr, lås i kaross kan vara lurigt också... men du kanske är van med sånt bilmek? smile

Sälj bilen som den är för jag förmodar du redan hittat en specifik bil du vill köpa?
Isf är en förlust på inbytesbilen värd att ta många ggr

Falken
102 Inlägg
4 maj 2012
internetheroxD skrev:
MrEricsson skrev:

Blivit erbjuden 30-35k.
På blocket ligger likande i 40-45k men handlare ger oftast en skitbud ändå så känns nästan som det kvittar.

Klart handlare ger ett sämre bud än vad marknaden säger...
Dom måste ju tjäna något på bilen, ha utrymme utifall att något går sönder, lämna garantier osv..

Say what?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 maj 2012
Känner TS någon i jönköpingsområdet ??

Be isf den personen lite snällt att åka till returen i jönköping (ligger bredvid JB, sveriges största volvoskrot) och skruva loss en passande dörr. Kan garantera att där finns något som passar...

Sen skickar han bara upp den till dig och du gör jobbet, kan inte bli varken enklare eller billigare än så.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

18 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Känner TS någon i jönköpingsområdet ??

Be isf den personen lite snällt att åka till returen i jönköping (ligger bredvid JB, sveriges största volvoskrot) och skruva loss en passande dörr. Kan garantera att där finns något som passar...

Sen skickar han bara upp den till dig och du gör jobbet, kan inte bli varken enklare eller billigare än så.

Tyvärr gör jag inte det!

2 182 Inlägg
4 maj 2012
Ha, brorsan bytte in sin V40, buckla höge bak vid ljuset, buckla höger framdörr, repor längst hela bilen, inte servad sen gud vet när. Han fick 15 000:- i inbyte. Å då gjorde handlaren iordning fel på bilen brorsan köpte för ungefär den summan tongue

V40in var även rostig som fan tongue

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

18 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
Niklas1987 skrev:
Ha, brorsan bytte in sin V40, buckla höge bak vid ljuset, buckla höger framdörr, repor längst hela bilen, inte servad sen gud vet när. Han fick 15 000:- i inbyte. Å då gjorde handlaren iordning fel på bilen brorsan köpte för ungefär den summan tongue

V40in var även rostig som fan tongue

Vet inte vad en V40 kostar, gjorde han en stor förlust?

Sök